Author |
Topic |
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 00:38:17
|
Ja, nu börjar det bli bistert vill jag lova!?
Jag överväger inköp av Roger Waters - In the flesh, samt Steely Dan - Two against nature.
Problem direkt!!!! RW finns på CD, SACD och DVD 5.1 (DD eller DTS?) SD finns på CD, DVD-audio och DVD 5.1 (DD eller DTS?)
Vad gör man? Bra ljud är kul, men ibland även bild. Live-skivor kan tillföranågot i flerkanal.
Har sedan tidigare Eagels - Hell freezes over (DTS) och tycker att kvaliteten (på ljudet) är "tillräckligt bra". Har dock inte gjort någon direkt jämförelse med CD.
Ännu värre problem blir det av att jag inte har spelare för SACD eller DVDA. Funderar på att (i julklapp ) köpa en.
Åsikter och tips, tack!
OBS! Detta ska inte leda till något format-krig!!!!! Samtliga format finns redan!!! |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
Edited by - SZR on 2002/10/31 00:39:08 |
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 09:56:49
|
Hej SZR, om jag ska spå lite så tror jag att "Medelsvensson" inte kommer att bry sig så mycket om DVD-Audio eller SACD. Jag tror att det bara kommer att bli en stämpel på apparaterna. Ungefär som DTS och Dolby Digital. Skivorna är olika, alla spelare klarar dem och (nästan) ingen bryr sig.
Bra att det dyker upp kombispelare.
Livet är för kort för att man ska sitta och fundera vad man ska ha. Man ska köpa det man vill ha och ha kul sedan. Det vårt konsumtionssamhälle går ut på är ju att köpa saker hela tiden, så det är bara att handla. Låt pengarna snurra runt.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 12:48:25
|
Jag har gjort en reflektion rent allmänt vad gäller de nya formaten...
Istället för att göra en lång utläggning försöker jag sammanfatta (vissa saker är upprepning av vad "Knoppen" skriver men de kommer med ändå):
2-kanal:
* Om man säger till Medelsvensson att du kan få - lite - bättre ljud genom att byta CD-spelare till DVD-A/SACD och betala säg 50% mer för skivorna så blir svaret bara ett garv.
Multi-kanal:
* Om man säger till Svensson att köpa en ny spelare och sätta upp 6 högtalare istället för 2 enbart för att spela musik blir det garvet igen, tänk bara på hur de flesta placerar stereohögtalarna idag ("en bakom soffan, en på bokhyllan"), tänk vad de skulle göra med 6 stycken.
* Så har vi de som har köpt hemmabio. De har oftast ganska enkla grejor ljudmässigt, om de satsar på nåt så är det bilden, m a o en bra WS-TV eller t o m en liten projje. Men ljudet är sådär. Spelaren kanske klarar nåt nytt format tillochmed. Men säg till dem att de kan få bättre ljud men får då avstå från bilden, svaret?? Gissa... Eller fråga så här: vill du ha en konsertdvd med bild och hyfsat ljud eller samma konsert med bättre ljud men utan bilden? Svaret?....
Det finns fler argument men dessa räcker nu. Så som jag ser det är enda sättet att få formaten att "slå" att skivbolagen tvingar fram ett byte. Och det tror jag inte att de vågar i dagsläget, ev kompatibilitetsproblem e.d. skulle kunna ta död på vad som finns kvar i branschen. MÖJLIGEN att SACD hybrid kan vara en väg...
Detta kanske kräver sin egen tråd men jag ville säga't ändå...
Så SZR... I ditt läge skulle jag köpa CD om jag vill kunna spela i bilen eller dyl., annars DVD-V!
Just my 2 ören...
/P
|
Edited by - Per Berger on 2002/10/31 12:48:54 |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:09:41
|
Jag tycker SACD låter som ett bra alternativ om det är en hybridskiva. Då kan du spela den direkt som cd och senare som SACD, när lämplig apparat införskaffats. Men om du sedan helst vill ha bild till så... har du inte så mycket val :)
Själv backar jag på de 6 högtalarna, har svårt nog att placera 2 här hemma. Den nya surroundhögtalaren med bara en 'högtalare' (med massa små element som skickar ut ljudet åt olika håll och låter det studsa så att man får samma upplevda ljud som från 6 högtalare) kanske är något för mig? När den nu kommer... |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:16:56
|
Funderar på en Pioneer 656, den har ju allt utom HDCD. Billig också, men bra? Då blir problemet akut, då jag kan spela alla format, ännu svårare att välja! Det skulle iofs vara roligt att köpa ett album i alla format bara för att testa.... |
//StefanZ
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 14:06:23
|
Om du gör det, RAPPORTERA!! *nyfiken*...
/P
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 14:11:26
|
Jag kan inte mycket om dessa format. Jag undrar vad är DAD 96/24? Om jag har fattat rätt är det dvd-v men utan bild. Fel? Hur låter detta? Vad behöver man för att spela sådana skivor? Varför är detta format inte tillräckligt bra? Jag vet att classic records har gett ut sådana skivor som har landat på diverse rd4listor. Någon som kan upplysa en okunnig? |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 16:07:04
|
quote: Originally posted by Per Berger
Jag har gjort en reflektion rent allmänt vad gäller de nya formaten...
Istället för att göra en lång utläggning försöker jag sammanfatta (vissa saker är upprepning av vad "Knoppen" skriver men de kommer med ändå):
2-kanal:
* Om man säger till Medelsvensson att du kan få - lite - bättre ljud genom att byta CD-spelare till DVD-A/SACD och betala säg 50% mer för skivorna så blir svaret bara ett garv.
Multi-kanal:
* Om man säger till Svensson att köpa en ny spelare och sätta upp 6 högtalare istället för 2 enbart för att spela musik blir det garvet igen, tänk bara på hur de flesta placerar stereohögtalarna idag ("en bakom soffan, en på bokhyllan"), tänk vad de skulle göra med 6 stycken.
* Så har vi de som har köpt hemmabio. De har oftast ganska enkla grejor ljudmässigt, om de satsar på nåt så är det bilden, m a o en bra WS-TV eller t o m en liten projje. Men ljudet är sådär. Spelaren kanske klarar nåt nytt format tillochmed. Men säg till dem att de kan få bättre ljud men får då avstå från bilden, svaret?? Gissa... Eller fråga så här: vill du ha en konsertdvd med bild och hyfsat ljud eller samma konsert med bättre ljud men utan bilden? Svaret?....
Det finns fler argument men dessa räcker nu. Så som jag ser det är enda sättet att få formaten att "slå" att skivbolagen tvingar fram ett byte. Och det tror jag inte att de vågar i dagsläget, ev kompatibilitetsproblem e.d. skulle kunna ta död på vad som finns kvar i branschen. MÖJLIGEN att SACD hybrid kan vara en väg...
Detta kanske kräver sin egen tråd men jag ville säga't ändå...
Så SZR... I ditt läge skulle jag köpa CD om jag vill kunna spela i bilen eller dyl., annars DVD-V!
Just my 2 ören...
/P
Hej igen Per!
Jag tror ändå att folk som får hem ett paket med fem högtalare och en sub har förstått åtminstone lite. De har förstått att en centerhögtalare placeras någonstans i närheten av TV. Vänster och höger framhögtalare placeras oftast bredvid TVn. Bakhögtalarna ska vara någonstans lite bakåt har de också snappat upp. Detta har jag märkt efter att ha hälsat på även ickeintresserade. Även multikanalgruppen hos SR har gjort dessa observationer. Inga seriösa undersökningar dock, men ändå.
Då är det betydligt värre ställt när det gäller 2-kanalig stereolyssning. En högtalare bakom soffan och en i andra änden av rummet uppe på bokhyllan är inte ovanligt. Liknande har man ju sett massor av gånger!
För att inte tala om högtalarfabrikanter och t o m standardiseringsorgan som förespråkar lyssningsvinklar för stereosystemet på allt mellan 90 grader och 30 grader. 60 grader enligt ITU-standarden för kontrollrum (kvarleva från 50-talet). Upp till 74 grader enligt Audio Physic (övriga placeringsråd är mycket bra). Andra förespråkar 46 grader. Och vissa lyssnar väldigt "smalt", ca 30 grader eller t o m mindre. Det är nästan värre än 5.1-lyssningsgeometrier.
Hälsningar Johan Lindroos
|
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 16:13:44
|
quote: Jag tror ändå att folk som får hem ett paket med fem högtalare och en sub har förstått åtminstone lite. De har förstått att en centerhögtalare placeras någonstans i närheten av TV. Vänster och höger framhögtalare placeras oftast bredvid TVn. Bakhögtalarna ska vara någonstans lite bakåt har de också snappat upp. Detta har jag märkt efter att ha hälsat på även ickeintresserade. Även multikanalgruppen hos SR har gjort dessa observationer. Inga seriösa undersökningar dock, men ändå.
Jo, det tror jag oxå! Framgick kanske inte så klart... Däremot så ifrågasätter jag om kvaliten på dessa anläggningar kan utnyttja den nya medierna (DVDA/SACD) såpass bra att det är "värt besväret"...
Resten håller jag med om...
/P
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 20:27:26
|
quote: Jag tror ändå att folk som får hem ett paket med fem högtalare och en sub har förstått åtminstone lite. De har förstått att en centerhögtalare placeras någonstans i närheten av TV. Vänster och höger framhögtalare placeras oftast bredvid TVn. Bakhögtalarna ska vara någonstans lite bakåt har de också snappat upp. Detta har jag märkt efter att ha hälsat på även ickeintresserade. Även multikanalgruppen hos SR har gjort dessa observationer. Inga seriösa undersökningar dock, men ändå.
Jo, det tror jag oxå! Framgick kanske inte så klart... Däremot så ifrågasätter jag om kvaliten på dessa anläggningar kan utnyttja den nya medierna (DVDA/SACD) såpass bra att det är "värt besväret"...
/P
En skiva som innehåler 96/24-bitars ljud är inte jämförbar med en SACD eller DVD Audio-skiva eftersom de skall ha en upplösning av 192/24. För örigt så tycker jag att i varje fall DVD Audio är ""värt besväret".... Mvh Kristofer |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 20:40:14
|
Om du gör det, RAPPORTERA!! *nyfiken*...
/P
Vi får väl se vad Tomten har i säcken!?
|
//StefanZ
Edited by - SZR on 2002/10/31 20:44:39 |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 10:28:51
|
quote: För örigt så tycker jag att i varje fall DVD Audio är ""värt besväret".... Mvh Kristofer
Jo, men vi på forumet är inte representativa som "Medelsvensson" vad gäller anläggningar och ljudkrav...!
/P
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 08:53:55
|
/P
Ja, oj, jag trodde du menade högtalarplacering.
Ja, själva ljudkvalitén på sådana anläggningar med inbyggd DVD är ju helt under isen. Ungefär i klockradioklass. Eller det var nog lite taskigt, ljudet är något bättre än en klockradio tycker jag.
/Johan Lindroos |
|
|
kjellen
Member
161 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 23:46:27
|
Om folk kan kunde klaga på CD'n när de hade knastrande Vinylspelare hemma, så kan de säkert med dominoeffekten hantera allehanda ljudformat och urskilja en hel del oavsett de har kompakta system från Pioneer. |
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra". |
|
|
kjellen
Member
161 Posts |
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 03:57:24
|
Jag har provat alla formaten och det är som med en vanlig cd spelare är den inte tillräckligt dyr så låter den tyvärr inte bra heller.24/96 och SACD är mycket väsen för lite.Köp i stället en bra ( läs dyr)cd spelare, det lär dyka upp en hel del begagnat när yuppie nissarna ska ha det senaste SACD och DVD Audio spelarna. ///////Sven-Åke |
Skeptiker |
|
|
|
Topic |
|