HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Digitalkabel modell värre enl. tillverkaren!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/01/02 :  17:56:08  Show Profile Send Bardis a Private Message
Vad är det för kabel som döljer sig i denna tro?
Ganska kaxig reklam!! Kolla länken.
Borde gå att köpa den och tillverka en egen "SUPRESLADD"

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=165

Modda allt som går att modda!

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/03 :  02:35:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Hmm...Låter som en idè.
Jag dissikerar gärna ju =)

Googlade Digisnake och hittade några sidor,men ingen som sade nåt om uppbyggnaden.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/01/03 :  14:15:51  Show Profile Send Peter S a Private Message
Uppgraderade precis min DVD och behövde 75 ohm "komponentkabel", en kabel till varje färg. Butiken hade från 1000:-

Jag fixade själv med en kabel som hetter CX100 inhandlat från Ayayay här på forumet. Det är en finare 75ohm-variant med folieskärm och polyeten(polyethylen?)-isolering. Får inte knaak till att fungera , men det är denna här kabel: http://www.hifistore.co.uk/product.php?qsProd=CT100250

Sedan teflonisolerade kontakter från Elfa: www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2002411.htm

Ble FINFIN!

Använder samma till interconnect.

Edited by - Peter S on 2006/01/03 14:20:24
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/01/03 :  14:55:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Man kan tjäna mycket pengar om man är i kabelbranschen, den saken är klar. Och varför då? Jo, kunderna kräver inga djupare analyser om vad produkterna innehåller. Lite hälsokost över det hela. Men det kanske är det som är grejen?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/01/03 :  15:07:12  Show Profile Send UrSv a Private Message
Förutom att den verkar vara lite mer fel än vanligt så verkar det vara en kabel av standardtyp. Tur att den var selekterad så det inte råkade vara en från golvet upphittad under fikapausen. Hade den sen varit speciellt utvald isället för selekterad kunde den ju blivit ännu bättre...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/01/03 :  21:09:39  Show Profile Send Bardis a Private Message
Vad tror ni om RG 62 som digitalkabel? Den har inte 75Ohms impedans utan 93Ohm.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/03 :  21:20:06  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Om jag har förstått rätt så ska väl en digitalkabel vara på just 75ohm om avstämningen ska stämma.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/01/03 :  21:23:12  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har Bulletplugs 75 ohms impedans?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/03 :  21:24:35  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vad spelar motståndet i kabeln för roll när kabeln inte är 1000meter lång och kan fås i olika längder?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/01/03 :  21:36:35  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bardis:
Det finns väl inte RG62 som är 75 Ohm såvitt jag vet. Och nej, bullet plugs har inte 75 Ohms impedans. Det finns inga RCA som har trots att marknadsavdelningen på Canare hävdar nåt annat...

Vemsom:
Det är inte motstånd utan karatäristiskt impedans och den skall för S/PDIF vara 75 Ohm. Motståndet spelar mindre roll.

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/03 :  21:39:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
UrSv: Vad betyder det då?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/01/03 :  21:43:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är den impedans kabeln uppvisar vid hög frekvens. Såvitt jag fattat det...

Som kuriosa kan nämnas att Universum har en karaktäristisk impedans om ca 304 Ohm om jag inte minns fel (roten ur u0/e0 eller nåt sånt blir 304 Ohm...) dvs om man mäter från mig till oändligheten...
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/03 :  21:52:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Så den är den samma vid just den frekvensen oavsätt längd på kabeln?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/01/03 :  22:00:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
Den karakteristiska impedansen ger lite förenklat förhållandet mellan den magnetiska och elektriska komponenten hos den elektromagnetiska våg som utbreder sig i kabeln.

Karakterisktik impedans spelar bara roll när man hanterar frekvenser som är så höga att våglängden är av samma storleksordning som kabelns längd (vilket faktiskt är fallet när det gäller s/pdif).
Det är alltså vågutbredning som avses och då gäller inte de vanliga "reglerna" för elläran.
Även en kabel som inte har en dc-resistans har en karakteriskt impedans, jag har själv använt 50 ohms supraledande niob-koax i vissa mätningar.

Edit: Längden spelar ingen roll, impedansen beror endast på geometrin och materialet hos ett tvärsnitt av kabeln.


Vakuumimpedansen är (kallas ofta Z0) för övrigt 377 ohm, det är en naturkonstant. I vissa mätningar kan man faktiskt råka ut för att denna impedans "kortsluter" ens krets, detta händer ex. om man försöker isolera kretsen från omgivningen med högohmiga motstånd och placerar dessa för långt bort; vid höga frekvenser ser man då impedansen Z0 ohm i mätningarna.


Edited by - f95toli on 2006/01/03 22:01:41
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/01/03 :  22:39:09  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tack for de 377 Ohmen. Jag mindes fel men då det begav sig slog jag vad med handlederskan i FysMät om en tungkyss att värdet fanns och jag vann vadet...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/01/04 :  12:41:55  Show Profile Send Lovan a Private Message
ursv: Fick du din vinst då?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/01/04 :  13:54:04  Show Profile  Visit peranders's Homepage
He, he, väldigt vad utflummat det blev från hälsokosten och hälsokostkunderna har inte en blekaste aning om karaktärisk impedans är för något och hur det kommer in i bilden.

Det viktigaste är att digitalmottagaren kan detektera ettor och nollor. Att sedan pulser har perfekt form är mindre viktigt men impedansanpassningen påverkar detta. Fakta är väl dock att > 30 meter är då man måste se till att anpassningen är bra. Hur ofta har amatörer liknande kabellängder?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/01/04 :  14:42:00  Show Profile Send mace a Private Message
Jag har ju pulat ihop signalkablar med triaxialkabel som bas, använder dem inte för digitala signaler dock.
Är helnöjd


quote:
VTF manufactured by NEK/CDT uses Hyperflex, a proprietary ultra-flexible compound

Technical Specification:
Inner conductor: 7/0.35mm silver plated copper (0.67mm2)
Dielectric: Cellular polyethylene, 4.5mm diam.
Outer conductor: 94% optical coverage, 24 x7 x0.14mm silver plated
copper.
Intersheath: 6.5mm diam.
Screen: 24 x8 x0.14mm bare copper.
Jacket: 8.4mm - 8.5mm, red.

Impedance: 75 ohms ±3%
Capacitance (nom): 54pF/m (centre conductor to 1st screen)
Attenuation at 1MHz: 0.80dB/100m.
Attenuation at 10MHz: 2.60dB/100m.
Attenuation at 100MHz: 8.80dB/100m.
Velocity ratio: 0.8 (200MHz)
Max. voltage (peak): 3.5kV RF.
Minimum bending radius: 60mm.
Maximum pulling strength: 250N.
Operating temperature: –35°C to +80°C


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/01/04 :  14:51:38  Show Profile Send mace a Private Message
Använder oxå den lite grövre Triaxiala Hyperflex 2000

Se denna tråden, mer än halvägs ner.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39654&SearchTerms=triaxial



Info om kabeln här, http://www.cdt.se/pdf/broadcast/2774-1.pdf

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/01/04 :  15:34:50  Show Profile Send Bardis a Private Message
Någon som testat om det finns någon hörbar skillnad mellan olika digitalkablar?

Enligt peranders skall bara ettorna och nollorna fram. Kör man sedan omklockning kan väl inte ens gittret spela någon roll. Kan det över huvud taget bli någon tidssillnad i en så kort kabel som en meter?? Eller kan DACen missa att läsa en sekvens pga luddiga konturer på signalen? Är den känslig för stigtiden?

Hur stor skillnad gör en impedansanpassad kontakt?? Vissa tillverkare hävdar de har tex 75 ohms impedans.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/01/04 :  15:50:18  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
En RCA hane och hona ihop håller c:a 25 ohm på en sträcka på knappa centimetern.

Impedansfelet i bra RCA-kontakter är väldigt kort i våglängder räknat så man märker inte detta fel förrän i frekvenser uppåt GHz-området. Så högt i frekvens når inte en SPDIF-signal så man kan bortse från detta. Kabeln är ju lite längre så den bör hålla 75 ohm även om det vid längder < 1m inte heller spelar så jättestor roll.

Viktigare då att den är väl skärmad och där hjälper inte bulletplugs till precis...

Mina egna koaxkablar är gjorda av antennledning KTV 0.8/3.6 och RCA från Biltema. De används både för SPDIF och komponentvideo till projektorn.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/01/04 :  20:09:22  Show Profile Send Lovan a Private Message
PA: Jag trodde TL är grundläggande inom elektronikutbildningar?

En hyffsat lättläst pdf om TL(eng):
http://www.radioelectronicschool.net/files/readings/reading38.pdf

Finns mera att läsa om andra saker:
http://www.radioelectronicschool.net/index.php?cmd=readings
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/04 :  22:59:15  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Bullet Plugs anges vara de enda RCA-kontakterna för lödning som ska hålla 75ohm, om de gör det har jag inte testat. Lika lite som jag vet om Canares och Bomars crimpta kontakter håller de angivna 75 ohmen. Men komponentkabel gjord av Belden 1505 och crimpta Bomarkontakter funkar i alla fall bra.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/01/05 :  06:03:05  Show Profile Send Imperial a Private Message
He He He ! ! !
Att ni orkar diskutera kablar och kontakter. Löd in skiten direkt utan kontakter. Jag har provat olika kablar i min anläggning i div prisklasser. Jag får större skillnad med ett rörbyte mellan olika märken än med olika kablar. Kör 2st isolerade 0,5mm CU i borrmaskinen och löd på kontakter och vips så har ni en bra signal kabel. Ta samma CU ledare ggr X flera i borrmaskinen så har ni en helt ok högtalar kabel.

M.V.H...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/01/05 :  09:10:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det är alltid mycket grubblerier kring detta ämne men ytterst få (jag ska inte säga att jag har totalgrepp om läget men visst grepp har jag) vet hur enskilda kabelparametrar inverkar på slutresultatet. Långsamma flanker är aldrig bra när man pratar om jitter och "brus" adderas alltid i en digital kedja. Det är digitalvärldens brus. Det fina är dock att man kan rena signalen från jitter men det gäller att göra det på rätt ställe.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/01/06 :  12:14:38  Show Profile Send Bardis a Private Message
quote:
Det fina är dock att man kan rena signalen från jitter men det gäller att göra det på rätt ställe.


Det låter mycket intressant! Kan du peranders berätta lite mer?

Åter till kabeln: Mottagarens impedans borde ha stor betydelse för kabelns anpassning! Vad har en typiskt mottagarchip för karaktäristisk impedans? Tex CS8414 Eller kan man trixa till det med ett motstånd på 75 ohm parallellt med RCA.kontakten?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000