HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Det gångna årets bästa Hip Hop skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2005/12/31 :  18:05:31  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message

Det här är en lista över en del av den bra Hip Hop som släppts under året. Det finns säkert flera som jag har missat eftrsom det har släppts väldigt mycket bra i år.

Topp fem var ganska lätt att välja, efter de blev det riktigt svårt.

Peshi – The Work of Art The Art of Work

Utgiven: 2005-05-25
Bolag: BOR/Impersial Sounds
Katalognr.: BOR-ISCD001-
Längd: 43.49 min (12 spår)

Efter en tolva, gästspel hos bl.a. Organism 12 och Heli samt medverkan på ett antal samlingsskivor och en lång väntan, släppte Persia Mansornia sin debutskiva. Den 23-årige Norrköpingtjejen numera bosatt i Göteborg valde att inte samarbeta med någon av stans alla producenter. Hon valde istället att pendla till Sundsvall för att samarbeta med Arka och Erik L från Flyphonic beats. Pendlandet och Peshis perfektionism ledde till att debut skivan blev försenad. Men det kanske var bra med tanke på hur skivan blev.

Musiken är väldigt soul och jazz influerad, detta tillsammans med Peshis vackra och flytande röst gör att skivan blir lättlyssnad och medryckande. Jag får ganska ofta en känsla att dagens Hip hop (mestadels mainstream) saknar skaparglädje och är bara intresserade av pengarna och kändisskapet. Många beats är lika och känns konstgjorda och många artister ”tävlar” om hur hårt de har växt upp och hur många de har rånat. Denna skiva är ett definitivt undantag, större delen är inspelad med live instrument. Och hennes texter är mycket mer poetiska än många andra. Detta gör att skivan känns mycket mer genomarbetad, och inte bara ett svar på alla som ville ha ett album från henne. Det märks att hon ser musiken mer som ett kreativt sätt att uttrycka sig på än ett sätt att känna pengar på.

Hon har inte bara en bra produktion utan även fantastiska texter. Enligt mig är hon en av Sveriges bästa lyricister. Det känns som hon behärskar engelskan bättre än många andra svenskar som rappar på engelska. Hon leker med lätthet med orden vilket gör lyssnandet till ett rent nöje.

Hennes självsäkra och vassa texter tillsammans med hennes ordlekar och Flyphonics produktion gör denna skiva till årets bästa Hip hop skiva.

Little Brother – The Ministrel Show

Utgiven: 2005-09-14
Bolag: WMS
Katalognr WMS-756 -7837832
Längd: 53.31 min (17 spår)

North Caroline trion Rapper Big Pooh, Phonte och 9th Wonders tredje skiva. Växte från ok till bra, till klassisk. Är mycket större än bara en skiva, bland det bästa som har släppts inom Hip Hop på ett bra tag.

Misistrel shows var den största underhållningsformen i södra USA från mitten på 1800-talet till mitten på 1900-talet. Det var ytligare ett sätt för de vita att förnedra slavarna. Man sminkade sig svart och stod sen på scen och sjöng och dansade.

I flera av låtarna driver LB med den Hip Hop som ska va ”het”. Ett exempel är låten ”Cheatin”. Den låter som vilken ny R’n’B låt man hör på radio som helst. Men helt plötsligt kommer det in lite udda rader.

”Let me count the ways that I love you girl
I say 1, 2, 3, 4, 5
Realy wanted you to be my wife...
And I say 11, 12, 13, 14, 15
Cant think of nothin that rhymes with 15”

Både Big Pooh och Phonte har bra texter och är bra rappare. Men det som gör skivan fulländad är 9th Wonders produktion. Han är en av de hetaste producenterna just nu (med all rätt). Tack vare föera soul samplingar får han ett härligt sound som delvis påminner om DJ Premier.

Little Brother tar verkligen Hip Hop för vad den är (eller ska va). Ett sätt att göra sitt budskap hört och ett utlopp för sin kreativa sida, inte bara känna pengar.

Masta Ace – Disposable Arts

Utgiven: 2005-02-15
Bolag: YOSU
Katalognr YOSU31012
Längd: 71.51 min (23 spår)

Master Ace driver precis som Little Brother med dagens Hip Hop och hur den har kommersialiserats. Mycket bra texter med lite av en gammal ”gangster rap” känsla, men mycket djupare.

Han driver om en skola där man får lära sig hur man ”ska” va inom Hip Hop, hur man ska prata och vad man ska ha för kläder. Även låten ”Enuff” är ett slag mot dagens kommersialiserade Hip Hop.

“I'm kind of iced out
But my chain ain't thick enough
Album ain't hot enough
label said its not enough, singing in the hook
I need to change my look
My rims ain't big enough, chrome don't shine enough....
And I ain't lie enough, about crack sales and jail
Yall feeling me like braill, well I still got no sales
Must ain't soul enough, 'cause my heart ain't cold enough
Said I was "Born 2 Roll", but they said I ain't roll enough
Guess I got to brag more, must don't boast enough”

Skivan är mycket mer lättlyssnad än The Ministrel Show, men håller ungefär samma kvalitet. Det som möjligtvis talar för denna föra The Ministrel Show är att budskapet går fram lättare. Det är inte så mycket metaforer vilket gör att även de som inte har lyssnat så mycket Hip Hop har möjlighet att hänga med.

M.O.P. – Salutes the St. Marxmen

Utgiven: 2005-10-31
Bolag: Indie Distribution AS
Katalognr.: IND-KOC-5825CD
Längd: 57.23 min (17 spår)

Brownsville duon Lil’ Fame och Billy Danz är äntligen tillbaka efter fem års tystnad och strul med skivbolaget.

Mjukar än Warriorz, men fortfarande M.O.P. känslan. Jag saknar DJ Premiers produktion, men 9th Wonder är med på ett par låtar så det går bra. Växer helt klart, trotts lite lugnare beats på vissa låtar känns Billy Danz och Lil’ Fame fortfarande lika råa och hungriga. Det trots att detta är deras femte skiva. De har aldrig fått det där stora genombrottet vilket många har väntat på ända sen debuten ”To The Death” från 1994. Största besvikelsen är att de inte är med alls på två av låtarna.

Ms. Dynamite – Judgement Days

Utgiven: 2005-10-10
Bolag: UNI
Katalognr.: UNI-987372 -7
Längd: --.-- min (13 spår)

Hennes debutskiva ”A Little Deeper” var en av 2002 års bästa skivor. Hon belönades även flera gånger för den. Niomi Maclean Daley kommer från Englands Garage underground scen, men har gått mer och mer över mot Hip Hop och R’n’B.

Hon tog redan på debuten en stark ståndpunkt mot droger och våld. Den fortsätter hon på denna. Jag sitter och väntar på denna skiva just nu. Men det finns sampels att lyssna på och det låter så pass lovande att jag vågar sätta henne i top fem. Låten ”Father” tog mig ganska hårt. Satt bara och stirrade på datorskärmen med öppen mun. Jag kunde inte förmå mig att göra något på ett bra tag. Och det var bara 30 sek av den.

Här är några andra intressanta skivor från i år som inte riktigt kom in på top fem.

Styles P – Time Is Money
Har inte haft möjlighet att lyssna på denna eftersom den släpps idag men. Hans första solo skiva, ”Gangsta And A Gentleman” var en riktigt bra skiva, antagligen top tio hos mig. Tyvärr fick den ganska dåliga recensioner och PR. Det jag har läst om denna är att den ska va bättre än hans första. Man kan ju alltid hoppas.

Buckshot & 9th Wonder – Chemestry
Har hört några låtar från denna på P3 Hip Hop. Lät riktigt bra, Buckshot har alltid varit en bra rappare. Och som jag skrev under ”Ministrel Show” så är 9th Wonder med all rätt en av de hetaste producenterna just nu.

Smif N Wessun – Tek And Steel Realoaded
Kul att de är tillbaka, har en härlig vibb. Lite roliga samplingar och bra text.

Warren G – In the Midnighthour
Det är alltid härligt med lite G-Funk

The Game – The Documentary
Mycket djupare än jag hade väntat mig, känns hungrig. Tror han kan gå lång om han dumpar 50 Cent.

Geto Boys – Foundation
Gamla Huston trion är tillbaka. Tycker detta är en av deras bästa skivor.

Sen finns det själv klart mängder med fler skivor mer eller mindre värda att nämna. Men det får vänta tills en annan gång.

Ett par tips inför nästa år

Dialated Peoples

Deras senaste “Neighborhood Watch” var 2004 års bästa Hip Hop skiva. Och första singeln Back again är riktigt het.

Dr Dre – Detox

Det lilla han släppet brukar va riktigt bra, och första singeln låter het.

Får hoppas alla får ett Gott Nytt År! Med mycket bra musik!

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

templar
Member

89 Posts

Posted - 2006/01/02 :  09:22:15  Show Profile Send templar a Private Message
Kul!

Personligen så gillar jag (melodisk) west coast bäst, Dr Dre, Ice Cube och Westside Connection tillhör de största favoriterna, men nu har jag några nya att kolla upp!

La chispa adecuada

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/01/02 :  09:50:24  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag saknar Common på din lista...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2006/01/03 :  01:41:01  Show Profile Send buck a Private Message
Mycket intressant tråd.

Tack för tipsen!

//olle
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2006/01/03 :  22:58:28  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Kul att det finns några fler som uppskattar Hip Hop!

Blue: Den saknas eftersom jag saknar den i min samling. Ska beställa den så snart jag får möjlighet

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000