HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Modifieringar av klassiska förstärkare"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2005/12/30 :  22:33:22  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Vid ett möte med Dr Sou Win, Win Laboratories, ställde han frågan."Hur kan det finnas så många som bättre än tillverkaren vet hur deras produkter kan förbättras. Om dom är så insatta i produkterna, borde dom väl kunna bygga bättre från början, utan begränsningar av den ursprungliga konstruktionen!".
När jag vid ett möte med Peter Walker, Acoustical Manufactoring Quad, frågade om komponentkvalitet och varför Quad använder relativt standardmässiga komponenter, fick jag det typiskt "brittiska" svaret, "konstruktörer som inte kan nå bästa prestanda med standardkomponenter arbetar inte i vårt företag".
Jag vill med dessa ord be alla som "modifierar" klassiska förstärkare att inte klippa och borra sönder vackra chassien, eller byta ut komponenter till nyare typer med annan spec. Ett gammalt kolmassamotstånd har kvaliteter även om den teoretiska brunivån är högre - något som inte har den minsta betydelse i en effektförstärkare.

Var rädd om historien!


Bo Hansson Rauna

Bo

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/12/30 :  22:54:12  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag delar helt din åsikt. Jag aldrig förstått mig på modifieringar. Jag köper en produkt för att slippa bry mig om konstruktionen. Det är tillverkarens problem/nöje att ordna så att allt fungerar och låter bra. Det är inte mitt. Det enda jag ska göra är att lyssna!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/12/30 :  23:26:34  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ahh, välkomen Bo.
Hade det stora nöjet, nåja det var tungt som f-n, att baxa in dina tidigare burkar och även monsterskivspelaren in till Görans HIFI i Växjö på det onda -80 talet.

Bara det var ett men det gick.

Har inte hört dina senare produktioner sedan dess, men hoppas att det funkar bra för dig! Verkligen.

Håller med dig om att man inte kanske inte behöver sätta yxan/lödkolven i allt bara för att det är gammalt.

Det finns dock anledning att göra det när man kan uppnå förbättringar med enkla och små medel.

Det finns strålande exempel på hur man kan behålla grundkonstruktionen och förbättra prestationen med ganska enkla åtgärder. Därmed inte billiga. Eller tidskrävande.

Ett ex. är kanske Carlssonhögtalarna. Kanske.
Det finns kunnigare folk här som har bättre exempel.

Det är en annan fråga , men det är roligt att du är med oss.

Å Gott slut på dig.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/30 :  23:36:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Först reagerade jag starkt emot din åsikt och uppmaning men läser att du kvalifiserar åsikten med ordet "klassiska".

I dagens prispressade "pricerunner-samhälle" där varje krona skall sparas vid serietillverkning kan det verkligen finnas fog för att lyfta på locket.

Men märk väl: det handlar ALLTID om att veta vad man gör. Dyrare komponenter är inte alltid lika med bättre ljud.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/31 :  01:07:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är tänkvärt det som Bo tar upp här jag förstår att det inte finns så många av vissa hifi produkter (vintage) och kan hålla med till vissa delar, fungerar det utan att komponenter inte gått sönder låt vara men är det trasigt bör man byta den/de trasiga delen/arna annars är det bara rent skrotvärde på prylen.

Sedan finns det vissa som det finns mängder av och där tycker jag att det är ok att ändra allt efter eget huvud tex NAD3020 som är världens mest sålda intergrerade.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/12/31 :  07:53:38  Show Profile Send Tomas a Private Message
Vad jag läst på DIY-forumet så har jag bara sett nyare apparatur moddas, men som engelholm säger så kan det ibland kännas som om det ska snålas på relativt befängda delar av t.ex förstärkare och filosofin verkar vara att sålänge varan är såld så bryr sig inte fabrikant/försäljare längre om man är nöjd med produkten eller inte. Att ändra nätbrunn är vanligt med goda resultat, och detta har rekomenderats att göra på samtliga mina produkter från olika håll.(har dock ej gjort detta) Då är ju frågan varför så många tillverkare väljer en nätbrunn som enligt så många ger ett sämre resultat. Smaksak, snålhet, säkerhet eller har de själva inte upplevt någon skillnad? Och varför skulle tillverkaren ALLTID veta bäst, de är väl också människor och kan förbise något?! Sen blir väl en klassiker inte en klassiker för intet, men de vart säkert tvugna att kompromissa med både konstruktion och komponentval precis som alla andra tillverkare och att det INTE skulle gå att förbättra om man är beredd att lägga lite pengar och jobb känns lite orimligt. Sen om det är värt det är en annan fråga, och absolut, en dyrare komponent är inte alltid bättre. Men ibland...

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/31 :  08:25:24  Show Profile Send mayro a Private Message
nätbrunn skall alltid monteras oavsett ålder.. Där finns så mycket att vinna ÄVEN på gamla grejor..

Så tycker jag.. Fast är det en sk "klassiker" så skall monteringen ske NOGA samt FINT så det inte syns att det inte är orginal..

Annars hänger man en utvändig nätbrunn så kan man alltid återställa med ny vanlig fast sladd..Om man senare vill..

Men det är ju min åsikt det...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/12/31 :  09:11:56  Show Profile Send MatsT a Private Message
I princip håller jag med om att försiktighet bör iakttagas, det är synd att förstöra gamla fina grejor, det är egentligen samma resonemang som förs kring antikviteter. Man bör behålla klassiker i ursprungsskick om värdet skall bevaras.

Även när det gäller optimering av produkter är det ofta så att "bättre" komponenter faktiskt kan försämra en produkt eftersom den från början är optimerad med "sämre" komponenter.

Är man DIY-typen så kan man förstås inte hålla fingrarna i styr och om man dessutom har kunskap så kan gamla välbygda grejor med lite små moderniseringar bli fantastiskt bra så lite kluven är man väl...

Jag har rotat en del i Peter Walkers konstruktioner och även där finns kompromisser som uppenbarligen gjorts av tillverkningstekniska och ekonomiska skäl så det går att förbättra men enkelt är det inte, det rör sig om oerhört genomtänkta konstruktioner.

PS. Jag träffade på Bo Hansson redan i tidigt sjuttiotal när Audioprodukter hade affär i Karlstad.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/12/31 :  10:53:00  Show Profile Send Bland a Private Message
"När jag vid ett möte med Peter Walker, Acoustical Manufactoring Quad, frågade om komponentkvalitet och varför Quad använder relativt standardmässiga komponenter, fick jag det typiskt "brittiska" svaret, "konstruktörer som inte kan nå bästa prestanda med standardkomponenter arbetar inte i vårt företag"."

Det ligger mycket i vad P. Walker säger. Jag personligen är inte impad. av system som kostar över miljonen eller mer. Jag ser det inte som en utmaning att bygga högtalare mm. utan "kompromisser". Nej, försök att bygga en anläggning för en bråkdel av pengarna med likartad ljud. Det är ingenjörkonst. Att skruva ihop dyra komponeneter impar inte på mig. Uppenbarligen inte heller på P. Walker heller. Är det inte ingenjörkonst vi ska betala för?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/12/31 :  10:56:23  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Beror på vad man skall ha grejorna till. Används dom för maximal kvalité så ser jag inget problem i att man ändrar om man vet vad man håller på med. McIntosh har ändrat sin MC275 minst 4-5ggr eftersom man numera har tillgång till bättre komponenter.
Gamla komponenter ändrar sina specifikationer över tiden. Gamla kontakter är bråte med oxid och elände.
Att modda skivspelare genom att dämpa ut och göra tyngre funkar utmärkt om man vill ha en skivspelare som låter sämre än originalet. En moddare har ju i regel ett ex och vill höra förbättringar. Så det är svårt att vara objektiv.
Att montera nätbrunn kan jag inte se att det tillför något annat än flera kontaktövergångar. Vill man byta kablar så gör man det bäst med att montera fast om det har suttit en fast anslutning.
Vill man däremot vårda ett kulturarv så skall man bara hålla grejorna vid liv i originalskick vilket är nog så svårt. Gamla nätkondingar med flera kondingar i samma kapsel är inte lätta att finna t.ex.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/12/31 :  11:30:23  Show Profile Send secanbj a Private Message
För att vara ett inlägg från ett aktat namn som Bo Hansson så blir jag lite förbryllad. Är det inte detta som driver utvecklingen framåt? Att nyfikna människor inte kan låta bli att vrida och vända på allt för att se om saker går att göra bättre.

/Anders
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/31 :  11:40:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Många säger att de tweakar produkter och de blir så mycket bättre. Hur många har tweakat till det sämre då ?
Blir det alltid bättre ?
Visst finns det oftast en kostandskalkyl som måste hållas, samt att det som kostar 200:- mer i produktion ofta blir 10ggr mer för kund.

Vintage saker bör man nog tänka efter en gång till, innan man ger sig på.
Att läsa på lite om konstruktionen och tanken bakom det hela skadar nog inte...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/31 :  12:36:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag kan intyga att det går alldeles utmärkt att tweaka till det sämre...

Man får dock ha tungan rätt i mun och se till att man kan återställa ev. missöden. Skulle akta mig lite för att gräva för hårt i Vintage-saker. Pajar man nåt så kan det vara svårt att hitta ersättnings-komponenter. Men, det är väl mest saker som har ett akningsvärt andrahands-värde som åsyftas, eller?

M
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/31 :  14:43:24  Show Profile Send mayro a Private Message


hmm.

Zalve.. Jag tweekade min Denver till slut åt fel håll.. Men som Rannagarden säger så kunde missödet återställas ...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/01/01 :  23:31:53  Show Profile Send lennartj a Private Message
Modda eller byta ut, Dynaco Mk.III är enligt mig och många en för tiden billig konstruktion med utmärkta transformatorer. Jag har sparat originalkretskorten och låtit bygga helt ny kretslösning "hardwired" under en plåt med rörhållare. De går alltså att återställa, men jag ser för närvarande ingen som helst anledning att göra det. Har hittills inte hört något nytt under 30 tkr som kommer i närheten vid direkt jämförelse tillsammans med mina eller andra kompatibla högtalare.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2006/01/01 :  23:38:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Eller att det finns värden i de gamla produkterna som försvinner om man lägger till nya komponenter.
En möbel med kurbitsmotiv blir ju inte densamma om man avlutar den t.ex.

Bravo
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/01/01 :  23:48:45  Show Profile Send lennartj a Private Message
Å andra sidan får ingen komponent bytas i mina Marantz CD12 + DA12, eftersom det är kompromisslösa byggen i liten serie.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/01/02 :  21:45:58  Show Profile Send MartinX a Private Message
Om man skall modifiera eller inte beror på vad det är man har framför sig. Om vi tar Dynacoförstärkarna som exempel så finns det ganska många av dom, dom flesta är i ganska risigt skick, då finns det inte så många agrument mot att modda dom, men om man i dagens läge får tag i ett verkligt fint ex kanske med orginalrören skulle jag inte röra den. Dom är trots allt bortåt 40 år gamla och väldigt många har gått ett brutalt öde till mötes (container) eller moddats sönder. Tillgången på orörda exemplar borde nu vara ganska liten.

Jag har alldrig begripit mig på folk som börjar med en fin gammal orginalförstärkare och sedan moddar precis allt så att man till slut bara har kvar ett trasigt chassie och transformatorerna från orginalförstärkaren, vore det inte lättare att bygga nytt från grunden eller köpa en förstärkare som från början hade det ljud man ville ha? Fast problemet löser sig nog av sig själv med tiden, det är ju inte så vanligt i dag att någon tar en fin rostfri VW bubbla kapar den i bitar och bygger en beach buggy. Fast man kan ju mana till besinning som Bo gjorde "Var rädd om historien!"


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/01/02 :  22:30:13  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Pja...

Lite som med gamla fina bilar. Vill man bevara dem i okörbart originalskick eller fixa till dem så de kan rulla på vägarna? Det är ett val man får göra, behålla en gammal fin förstärkare orörd men i ej fullt fungerande skick eller byta ut de dåliga komponenterna och köra dem?

Vi kan ju t.ex. ta Dynaco MkIII. Den har en elektrolyt som inte går att få tag i som liknar originalet och de flesta lär väl vara uttorkade till ickefunktion idag. Ska man då modifiera dem så de blir körbara? Är de redan modifierade på annat sätt tycker jag det kvittar men är de i övrigt i original så vet jag inte vad jag skulle göra. Troligen sälja dem och låta någon annan göra det besvärliga valet.

Sedan finns det andra exempel. Quicksilver med 8417-rör. Där går inte rören att få tag i längre.

Nu råkar jag inneha ett par Quad II av äldre sort. I dessa har jag faktiskt bytt ut alla komponenter. Inte modifierat, bara renoverat. Jag vill att de ska fungera och motstånden hade drivit utanför toleranserna. De var dessutom inte 100% original till att börja med.

Jag funderade länge på att få tag i ett par MkIII själv och modifiera men idag har jag tänkt om och tycker det är bättre att bygga nytt.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/01/02 :  22:33:29  Show Profile Send lennartj a Private Message
Angående mina förstärkare var det just de fina Dynacotransformatorerna jag ville använda i push-pull klass A med 6550 eller KT88, gärna med rörlikriktare. Något chassie måste man ju ha och bl.a tre oktalsocklar, så varför inte använda det man redan har. Erik Andersson konstruerade och byggde åt mig för snart 20 år sedan. Han blev själv så nöjd med resultatet att han skrev en beskrivning med komplett schema, som publicerades i Musik&Ljudteknik 4/1987 med bilder på just mina 'stärkare, fast med lite lustiga rör.Sedan dess har det bl.a. blivit nya lytar i nätdelen och fn. Sovtek 6550. Spelar på dem dagligen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2006/01/05 :  15:20:13  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Ärligt talat: - Hur många gamla "klassiska" produkter ute på marknaden har ngt större värde egentligen ?( vi pratar i Sverige nu )
Och framför allt hur många ex tror ni att det finns...
Visst en gammal helt orörd McIntosh MC275 i mint cond. betingar väl ett skapligt värde ( men hur många finns det ? )
men vad är tex en sunkig Dynaco eller Quad II värd i reda pengar ? däremot kan vissa ingående komponenter vara värda att ta tillvara för att använda.
/ Tord

Edited by - tordnilsson on 2006/01/05 15:21:11
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/01/05 :  17:26:23  Show Profile Send Harry_up a Private Message
tordan:
Det finns många fina ex av Mc275 i JAPAN. Det går nämligen att skicka sin slitna apparat till Mac och få tillbaka den i nyskick i en ny originalkartong och japanerna dammsög USA efter gamla fina apparater på 70-80 talet i stor utsträckning, förm,odligen på 90-talet med.
Pröva att ringa Dynaco, HK, Fisher, Radford, Leak, Marantz och Quad och hör om det går bra hos också. Blir nog inget svar hos dom flesta.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/01/05 :  17:46:06  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad har reservdelar till samtliga sina rörprodukter, eller ersättningsrör. En genomgång hos Quad ökar värdet på produkten vid återförsäljning. En dassig Quad II med komponenter som pajat, läcker eller drivit ut tolerans låter fortfarande bättre än det mesta du kan köpa på OnOff och gud vet vad...
Göm undan Quad II, 303 eller 405 i ett oventilerat utrymme, fuktigt, dammigt, skitigt och låt dom stå på i 20-30 år, hur många av dagens rashästar klara det? Eller som någon sa: they have been working for a living...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/01/23 :  09:53:24  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Jag tror att jag börjar bli en nostlgiker!
En gång i tiden höll jag på med modellflyg,
Jag gjorde en perfekt roll utan att tappa höjd,jag var helnöjd!
jag var så lycklig att jag ville visa upp min perfekta roll för en mycket berömd tävlingsmodellflygare som hette Rune westbom i luleå (han byggde den första flygande och fungerande modellvertolhelikoptern i världen.)
Han tittade och sa kan du göra samma sak 50ggr OCH i SVÄNG så kan du din sak!
Han visade vad han menade med mitt flygplan,som jag gjorde en roll med!
Jag fattade inte hur han gjorde,jag kunde alldrig upprepa vad han kunde göra!!

Vad vill jag få ut av detta?
Ändra saker och ting till värsting prylar kan vilken ideot som helst göra eller bygga något som låter suveränt på en skiva är inga problem,
men att få saker att harmonisera kräver något helt annat nämligen kunskap!!

Mitt råd är att lyssna till dom som kan!

Pojkar vill men killar kan!!
Lyssna på killar som har varit med,det är min erfarenhet

hls
jom8993

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/01/23 :  22:32:44  Show Profile Send EAR a Private Message
QUAD är väl det märket som har bäst service på sina prylar i hela världen.Priserna är förmodligen därefter men allt som de har tillverkat går att skicka till dem för renovering till originalskick.
Och där ingår även originalfärger till chassie också vidare.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000