HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 analogt kontra musikaliskt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

buris
Member

169 Posts

Posted - 2005/12/30 :  22:00:14  Show Profile Send buris a Private Message
hej!
jag undrar vad det är för skillnad, om detär nån skillnad mellan en cd somlåter analogt o en som låter musikaliskt. T ex Rega roksan naim kanske linn.

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/30 :  22:09:57  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Till att börja med så är alla CD spelare digitala så det går inte att få ett analogt ljud ur dessa, men det kan säkert låta olika vad gäller den musikaliska biten, (mer eller mindre musikaliska)
Det finns säkert någon som har lite koll på dessa spelare och vet vilka som är bäst på att efterlikna musikens verkligheter.
Jag har tyvärr inte mer att bidra med

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/12/30 :  22:20:21  Show Profile Send U1 a Private Message
Min tolkning är:

Analogt = Mjukt, lättflytande etc.

Musikaliskt = Stampa takten.

/J
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/31 :  00:11:50  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Min tolkning;

Analogt; mjukt, varmt, följsamt, harmonisk distortion (för det förekommer alltid, om än på försumbara nivåer)

Musikalist; Engagerande, avslöjande, DYNamISkT

EDIT: med tillägget; analogt, as opposed to, digitalt.

Edited by - MullBenkt on 2005/12/31 01:52:50
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/31 :  00:21:08  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Låter som vinyl!!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/12/31 :  00:23:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Förutom MullBenkts definition ovan så används väl begreppen utbytbart dvs. analogt används som omskrivning för just musikaliskt, vilket inte är helt fel då musiken onekligen oftast är analog från början. Sedan att begreppsförvirringen kan bli total emellanåt är en annan sak när analog kan ha både positiv och negativ klang beroende på vem som skriver.

Bravo
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/12/31 :  00:26:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Levande, min och även din CD-spelare ger analogt ljud ut. Lagringen på kompaktskivan sker dock i digitalt PCM-format.

Buris, det du frågar om är en lite filurig fråga. Det måste inte vara så att en CD-spelare låter analogt eller musikaliskt. Kan vara både och, eller varken eller. Både dessa termer är egentligen vilseledande för vad en CD-spelare rent tekniskt gör med signalen. Dina beskrivande ord hör mer hemma i den subjektiva världen för att beskriva vad man tycker hur något låter.

Jag vet inte varför, men av någon anledning tycks folk eller branschen själva, jag vet egentligen inte vem, men vissa, gärna Storbritanninenbaserade fabrikat påstås låta "musikaliskt". Jag tror mer det har att göra med vad som skrivits i brancshtidningar eller folk som "tycker till". Det råkar vara så att "stampa-takten-snacket" råkar komma från Skottland. Bara jag som ser sambandet, eller? Rent tekniskt är det svårt att kunna påvisa musikalitet. Någon kan ju gärna försöka. OK, jag har stött på CD-spelare vars klocka hade något fel samplingsfrekvens och sålunda gick en aning för långsamt. Men men, någon får gärna ta fram en teknisk förklaring så kan vi diskutera om den håller.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/31 :  00:45:07  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Knoppen

Det var väll kanske den analoga kedjan jag syftade på.
Så fort man bryter den analoga kedjan så kan man väll inte kalla det analogt om man skall vara noga.
Därmed så är det inte någon analog garanti när man avspelar LP skivor heller

Min anläggning
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/31 :  00:47:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Analogt och Musiklaiskt är 2 av alla klyshor som HIFIpressen (bla) använder. Det finns en uppsjö av dessa.

Själv skulle jag gärna se en teknisk förklaring till hur musik påverkar oss olika

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/12/31 :  00:56:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Levande, enligt samplingsteoremet så är alla signaler under halva samplingfrekvensen tidskontinuerliga. Och ljud ut ur CD-formatet är gjort för att vara lägre än halva samplingsfrekvensen.

LP... för att??

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/31 :  01:12:02  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
VINYL för att det LÅTER BÄST
CD för att
Mäter bättre eller?

Min anläggning
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/12/31 :  01:14:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Likväl finns begreppen och ställer till det, och de kan som sagt användas lite hur som helst.

Bravo
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/12/31 :  01:28:59  Show Profile Send boombox a Private Message
Bara för att ytterligare förvirra saken. Jag tycker att SRs FM utsändningar låter analogt (och musikaliskt), ändå så är all deras signalhantering helt digital ända tills den kommer till D/A omvandlaren i FM-sändaren. Vad har de för en D/A omvandlare där tro? Kan man köpa den när de skall uppgradera?
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/31 :  01:38:37  Show Profile Send Lord a Private Message
Analogt är inget uttryck för en "upplevelse" utan en teknisk lösning.
Musikalitet därimot är ett uttryck för en "upplevelse".
Det kan inte bli mer uppenbart äs så .... använd rätt uttryck för att undgå missförstånd !!!

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/12/31 :  02:24:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Förvisso Lord, men tyvärr är ju problemet att uttrycken används lite hur som helst så förvirringen är ju begriplig.

Bravo
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/12/31 :  08:59:48  Show Profile Send MatsT a Private Message
Så här vill jag ha definitionerna:

1. Analogt: Låter som om ingen digital bearbetning av signalen förekommit. Sveriges Radios FM-utsändningar kvalar förmodligen in t.ex. De som inte lyssnar på P2 borde låna ett öra (eller två) till den kanalen, ljudkvaliteten är förbluffande bra emellanåt.

2. Musikaliskt: Det låter på ett sådant sätt att man glömmer bort att lyssna efter hur anläggningen låter och istället sjunker man bara in i musiken. Detta är den klassiska definitionen som användes innan Tiefenbrunn (stavning?) förstörde det hela med sitt "stampa takten", det senare har jag aldrig förstått men är nog något liknande med undantaget att enbart rytmiken berörs.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/12/31 :  11:10:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Inga dumma definitioner alls MatsT.

Definition ett måste ses som lysande då naturligt sett digital bearbetning inte finns, definition två är ju faktiskt dit de flesta av oss strävar.
Synd bara att jag inte skrev dem själv.

Bravo
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/12/31 :  12:07:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
VINYL för att det LÅTER BÄST
CD för att
Mäter bättre eller?

Märkligt att dessa diskussioner fortfarande cirkulerar. Det var tjugo år sedan det började. Kom med sakliga argument istället. Som du nu argumenterar är du inte trovärdig.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/31 :  12:14:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
VINYL vs CD är inte ämnet, även om det ev kan röra sig i närheten när det snackas om "analogt ljud"

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/12/31 :  12:21:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Bara för att ytterligare förvirra saken. Jag tycker att SRs FM utsändningar låter analogt (och musikaliskt), ändå så är all deras signalhantering helt digital ända tills den kommer till D/A omvandlaren i FM-sändaren. Vad har de för en D/A omvandlare där tro? Kan man köpa den när de skall uppgradera?

Kul fråga! Eftersom jag jobbar på Teracom med förbindelselösningar, så är jag lite insatt i den tekniska lösningen av FM-distributionen.

Signalkedjan från SR sker helt digitalt ända fram till frekvensmodulatorn innan sändaren. Själva överföringen sker i SDH med G.703-gränssnittet (även kallat E1) som är i bithastigheten 2 Mbit/s. I denna dataöverföring använder man algoritmen J.57 som är helt transparent upp till 18 bitar 48 kHz PCM, och med en ytterst liten datakompression upp till 20 bitars upplösning som det ska otroligt mycket till om det överhuvudtaget ska kunna detekteras. I denna avkodarburk som tillverkas av svenska företaget Digital Vision (AC724 tror jag den heter) sitter det D/A-lmvandlare från Crystal, vanliga Sigma/delta-DACar. Bra men DAC-chippet har några år på nacken. Fin implementation. Man skulle nog med fog kunna säga att själva FM-systemet förstör signalen mer än vad AC724:an gör, eftersom frekvensomfånget begränsas till 15 kHz. Sedan bör man ej glömma bort att innan signalen kommer till Teracom så signalbehandlas ljudet hos SR med hjälp av FM-processorer för att optimera utsändningen (digitala utan att signalen A/D-D/A-omvandlas). Där görs viss dynamisk kompression, som dock är väldigt liten hos just P2. Däremot komprimeras det mer hos P3. P3 använder olika kompressorinställningar beroende på tid på dygnet. På natten exempelvis så kör SR P3 med ytterst varsam processning.

Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/12/31 :  13:06:35  Show Profile Send boombox a Private Message
Knoppen: Tack för svaret! Att få svar på sånt här på forumet är riktigt kul!

Som hifientusiast skulle det också vara kul att veta vad de använder för cd-drivverk/källa på SR? Spännande det här. Om ingen här vet skall jag maila dem och fråga någon dag
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/31 :  13:43:10  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Rätt mycket på SR ligger på hårddisk numer. 2004 hade man 25 TB ljud lagrat.

---

"Analogt" är inte en term jag tycker är särskilt intressant för att beskriva ljudkaraktär. Man kan dessutom bearbeta ljud även analogt, så analogt är icke säkert lika med naturtroget.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/31 :  14:58:41  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
'stampa takten' är en betydelselöst för mig då jag aldrig kan sitta still :-D

men "musikaliskt" ser jag som ett samlingsbegrepp för flera saker. om man ska försöka använda lite mer tekniska termer så: timing, dynamik, snabbt transientrespons...

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/31 :  15:17:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Man gör en playlist för varje dag och sedan läggs programmen på en speciell sändningsserver och sedan är det bara för programledaren att trycka fram varje inslag. På SVT är det likadant men där har man tekniskpersonal som startar varje program från videoservern.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/12/31 :  15:26:39  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
"Analogt" är inte en term jag tycker är särskilt intressant för att beskriva ljudkaraktär. Man kan dessutom bearbeta ljud även analogt, så analogt är icke säkert lika med naturtroget.

Jag har en lite avvikande uppfattning här. Analogt är förvisso ingen garanti för perfektion, det finns många sätt att förvanska en signal på även i den analoga domänen. I den digitala domänen kan man också förvanska signalen och den förvanskningen som sker är normalt mindre "musikalisk" och därför kan det vara bra med ett ord för att beskriva en digitalt arbetande produkt som varande bra i den digitala domänen. Den analoga sidan av ljudet bör också skärskådas förstås.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/31 :  17:21:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har rätt så stor erfarenhet av både analogt och digitalt bearbetning av ljud och musik. Man kan inte bestämt säga att den ena är bättre en den andra men en sak kan man säga. En digital kompressor eller limiter jobbar mycket snyggare eller mer ohörbart i jämförelse med motsvarande analoga. Enligt mitt tycke kan det också ibland vara en skillnad mellan en digital och en analog parametrisk eq. Den analoga eq:n kan ibland bli lite mustigare än den digitala. Ofta brukar i.a.f jag använda båda sorter för att det ska bli bra. Men ett problem kan vara att när man sitter i en DAW då har man endast digitala pluggar tillgängligt. Många tycker att det är skönt att slippa jobba med analoga pluggar som ändå inte går att automatisera alltså gör man sig av med dessa reliker.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000