HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jag behöver en "Makalös manik"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2005/12/29 :  21:38:32  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Hej på er alla i cyber-rymden!

Är det någon som har, har sett, eller hört något om en sådan här pryl?
Jag vill kunna reglera (ställa volymen) på en vanlig linje signal med hjälp av en högtalar signal. Alltså det är ingen hög till låg nivå adapter jag är ute efter, utan styrkan på högtalarutgången skall "bara" annvändas som någon form av referens tiil rätt nivå på linje signalen.
Jag hoppas någon av alla forumets duktiga Diy:are kan hjälpa mig med detta lilla problem.

Tack på förhand

Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/12/29 :  21:47:51  Show Profile Send daja a Private Message
Om du vill ställa in olika nivåer (om jag har förståt dig rätt?) så är det nog lättare att köpa en ljudtrycksmätare.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/12/29 :  21:53:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
Beskriv vad det du vill åstadkomma som slutresultat istället så är det lättare att hjälpa till.
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2005/12/29 :  22:33:03  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Jo så här är det:
Jag funderar på att köra med aktiv delning och dubbla slutsteg. Nu är det så att min Bow ZZ-one amp inte har pre out / main in. så jag tänkte så här, om man tar ut signalen på tape ut, in i delningsfiltret, diskant/mellan tillbaks in i tape in på förstärkaren medan bas informationen skulle passera "den makalösa maniken" (för att få rätt volym som diskant/mellan) vidare till sitt slutsteg! Och simm sala bimm!! så är Anders glad igen!!!
Vad tror ni det borde fungera?
Det är lite som man kopplade in EQ:n på den gammla goda tiden, tape in/ut.

Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/12/29 :  22:35:25  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Du får nog bygga ett förstärkningssteg för linjesignalen där volymen styrs av en spänning, en voltage controlled amplifier.

Styrsignal är lämpligen en lågpasfiltrerad variant av högtalarsignalen.

Borde inte en blandare (typ gilbertcell) fungera? Annars tror jag det finns färdiga IC för endamålet.

Även jag är nyfiken vad detta ska användas till.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/12/29 :  22:40:14  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Aha, då blir det nog enklare och bättre att köpa (bygga) en ny förförstärkare som sköter volymen och ingångsväljning osv.

Eller lyfta på skalet på din integrerade förstärkare och ta ut en signal efter volymkontrollen, alltså modda så du får pre-out/main-in.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2005/12/30 :  07:56:52  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Jag skulle inte vilja byta bort min Bow ZZ-one. Vad är en typ gilbertcell?
En volt reglerad volymkontroll låter som en bra ide annars. Funkar de tror ni?

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/30 :  09:34:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nja jag tror inte på att låta ett frekvensregister styra ett annat (om det nu var det som var tanken)...i alla fall inte om vi snackar hifi...musik kan ju variera så otroligt mycket vad gäller signalinnehållet i olika register...jag tror inte på den idén alls!

Jat tror att man antingen måste reglera volymen separat på de två registren...eller använda den integrerade förstärkaren som ett slutsteg.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/30 09:34:50
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2005/12/30 :  20:38:38  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Du har nog rätt ohmega, Det fungerar kanske inget bra, men det var en god tanke!
Man kanske kan montera in en extra pot till extra slutsteget?
Är det någon som har fler bra förslag?

Mvh
Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/30 :  21:29:33  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hmmm...ett sätt är väl att skaffa ett slutsteg med volym kontroll ...detta slutsteg kopplas sedan in via tapeloopen från den integrerade förstärkaren.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/30 21:30:10
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2005/12/30 :  22:03:39  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tja ba!
Hifi kit (ursäkta svordomen) Har en subb bas modul med fjärrkontroll. Det gick inte att länka annat än ti ll firman men sök på Rila sub woofer förstärkare och du skall finna.


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2006/01/02 :  20:23:32  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Ohmega, Imperial: Tack för tipsen, men det käns lite "kluddigt" att justera basen för sig och resten för sig.
Antingen högpassdelar ja "topparna" passivt och kör med någon form av sub-förstärkare som tar högtalar signal in. Eller bygger jag nya högtalare, jag har en liten böjelse för de!
AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000