HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Contour 3.4 nära Norrköping???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/12/31 :  16:12:23  Show Profile Send Apinator a Private Message
Som sagt så har jag ägt ett par 1.4 Contour samt lyssnat en del på 3.4 Contour vilka jag med mycket i drivningsväg har lyssnat på och enda gången då jag varit tillfredställd med dynamiken på dessa var med McIntosh elektronik som kostade 165 000kr:- Och jag finner det orimligt att det ska kosta så mycket för att få dynamik ur ett par högtalare för dryga 20 000:-
Men visst kan Dynaudio låta bra, det är inte det jag säger! Jag har hört 1.4:orna låta extremt bra faktiskt! Som sagt var jag tvungen att sälja dom eftersom basreflex portens avstämning vart mycket olycklig, eftersom dess avstämning var precis på mitt rums resonansfrekvens!

Förlåt, menade givetvis tillräcklig dynamik för min smak!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"

Edited by - Apinator on 2005/12/31 16:13:33
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/12/31 :  16:20:12  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
Sedan så är det en jäkla skillnad på Watt och Watt, vill man hårddra skilnaden så är det bara att jämföra ett krell steg på 2*100W mot tex ett Primare steg på 2*120W. Koppla in dessa två till tex. ett par Infinity Sigma som är mycket krävande, så ska du se att det är enorma skillnader.

Om det nu är så som du säger, och om vi för diskussionens skull bortser från felkonstruerade högtalare, har tanken då aldrig slagit dig att det kanske är någon annan parameter än just wattantalet som skiljer förstärkarna åt?

Båda kanske dessutom är 43 cm breda. Är det då "skillnad på 43 cm och 43 cm"?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/12/31 :  16:21:38  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
quote:
Förlåt, menade givetvis tillräcklig dynamik för min smak!

Det är ju en annan femma!

Smaken är ju som bekant som baken och jag hoppas att du har hittat högtalare som passar dig bättre.

Dynaudio verkar vara ett högtalarmärke som väcker känslor hos de flesta, positiva liksom negativa.

Som alltid är det ju den framtida ägaren som ska bli nöjd, ingen annan. Då är det bara att lyssna och åter lyssna. Samt bedöma om man har möjlighet att lägga de pengar som behövs på kringutrustning som krävs för att få ut det man vill ha från ett par högtalare.

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/12/31 :  16:28:37  Show Profile Send Apinator a Private Message
Givetvis UnBeliever!
Det enda som jag tycker är svårt är att kunna bedömma ett par högtalare ganska snabbt! Man kan ju många gånger testa ett par högtalare i en eller två veckor (om handlaren är schysst) men även efter det tycker jag det är svårt att avgöra om man kan leva med dom! Och allt som oftast så är det ju inte direkt billiga misstag man gör, men det känns samtidigt som att det lossnar mer och mer!
Så som du säger så måste man lyssna och bilda sej en uppfatting, och bara ta det lungt!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/12/31 :  17:32:51  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Om det nu är så som du säger, och om vi för diskussionens skull bortser från felkonstruerade högtalare, har tanken då aldrig slagit dig att det kanske är någon annan parameter än just wattantalet som skiljer förstärkarna åt?

Felkonstruerade högtalare, ja då finns det gott om felkonstruerade högtalare i världen
För att göra detta "övertydligt" så när jag säger att det är skillnad på watt och watt så menar jag att det är skillnader på själva förstärkar-konstruktionen dvs det finns välkonstruerade 100watts steg som mycket mer kontrol och spelar skjortan av steg som har mycket mer watt.

Och Gott Nytt år på er

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2005/12/31 17:34:30
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/12/31 :  20:54:41  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
FBK:
Jag skrev:
Menar du eftersom du inte "kan" skruva upp volymen tillräckligt eller släpper det även vid låga ljudvolymer?

med svaret:
Det jag menar är att ljudet inte släpper och engagerar vi normala nivåer.

Märkliga slutsattser ....det får stå för dig

Slutsatser? Om du tittar på meningen en gång till så ser du att jag avslutade den med ett frågetecken ( -->? ) vilket innebär att det inte var ett påstående/slutsats utan en fråga. Strävar nämligen själv efter att få ljudet samlat mellan högtalarna (högtalare 4m isär och ljudbilden 2m bred som exempel) med totalt släpp och undrade mest om det med nödvändighet innebär att man måste skruva upp volymen tills grannarna ringer på dörren eller om detta går att få till på mer beskedliga volymer med rätt utrustning. Ditt svar tackar jag för, går tydligen att fixa vid beskedliga volymer också :-D

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/12/31 :  22:41:21  Show Profile Send FBK a Private Message
Dr.Nope! Det var inte riktat till dig, har ändrat i mitt inlägg där, sorry

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000