HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Frågor ang. montering av element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2005/12/28 :  07:47:13  Show Profile Send icewall a Private Message
Hej så här i julemörkret!

Eftersom tomten (misstänkt lik en kille från FedEx) varit snäll i år och kommit med en massa grejer till mig så tänkte jag höra med er om lite tips. Jag skall snart skruva fast elementen till mina Orion och eftersom detta är mitt första högtalarbygge så har jag lite frågor.

I anvisningen står det ang. fastsättningen "Attach strips of closed cell soft foam weather-strip tape 1/4 in thick X 3/8 in wide " Sen kommer referenser till Frost King vinyl foam V212G som jag inte hittar här där jag bor. Tips på vad man kan använda mottages tacksamt?

Jag känner ett visst begär efter att skruva basarna med genomgående maskinskruv och islagsmutter på baksidan. M6 typ? Till diskanten och mellan registret blir det väl inte så mycket rörelseenegi i farten så där går det väl bra med "vanlig skruv" som finns på tex. Ljudia eller HiFikit. Det blir förmodligen ett rev 0.1 kit (magnet montering) senare men det blir då....

Dumt eller bra?

- never stop exploring -

Edited by - icewall on 2005/12/28 09:22:56

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/12/28 :  15:42:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Undrar om inte weather-strips är fönstertätningar...dvs. såna självhäftande med E-profil?

Skulle nog köra islagsmutter hela vägen, det kan lätt bli några gånger man vill ha i och ur elementen...glöm ej limma fast muttrarna så man inte råkar trycka loss dem innan man börjar dra åt...det är inte kul....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/28 :  16:38:14  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nu när vi ända har ämnet "islagsmutter" uppe..går det använda det till MDF?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2005/12/28 :  17:05:32  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja,det går att använda islagsmuttrar i MDF.
Jag brukar passa in muttern och knacka till den lätt så att man får fyra märken efter piggarna sen borrar jag små hål efter dessa.
När det är klart limmar jag dit muttern med antingen epoxy eller polyuretanlim, epoxy är nog bättre, och sen knackar eller pressar jag ner muttern och kollar att den sitter rakt. Det sista momentent är viktigt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/28 :  19:00:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
ok...tack för ditt svar!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000