HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 beräkning nättrafo ...eller nåt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/12/27 :  15:30:16  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Julstädade i källaren och hittade till mín stora glädje en REJÄL nättrafo....
Har ingen aaaaning om varifrån den kommer ursprungligen men tydligen nåt rör-baserat. Ena lindningen get ca 7V i tomgång med mittuttag. Och DEN lindningen är rejäl... Minst 10A räknar jag med...

Trafons totalvikt är drygt 5Kg (hushållsvågen går bara till drygt 4Kg och badrumsvågen visar väl ALLTID för mycket??? )

Förutom glödlindningen så finns 4 helt separata lindningar:

0-25-260V (4,3ohm resp 44 ohm) de övriga är likvärdiga NÄSTAN!! men inte helt. Det skiljer på upp till 10V på 260V (Dvs upp till 270V) men å andra sidan så är de inte mäta exakt samtidigt (variation i nätspänningen??)

1. Kan man uppskatta maximalt strömuttag hos dessa lindningar? Eller mäta under belastning.??

2. Kan man om man inte använder hela lindningen ta ut mera effekt ur de andra lindningarna?

Vad jag VILL är ha ca 2*300V Ac MINST 100mA. Dvs seriekoppla 260 med nästa lindnings 23V = 285 samt detta gånger 2 (mittjordning)

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2005/12/27 :  15:56:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Med lite tur så har du hittat en trafo från något rörbygge. En grov mittappad 7V-lindning låter ju som om den vore avsedd för 6,3V glöd (även om den mäter lite högre obelastat alt. att primären är avsedd för 220V och du har 230 i väggen).
0-25-260 låter ju som en högspänningsmatning med uttag för biasspänning.

Verkar ju lite konstigt med flera som är NÄSTAN lika men inte rikigt. Möjligtvis att tillverkaren har beräknat för en viss last och lagt på några varv extra på de lindningar som ligger längre ifrån kärnan för att kompensera kopparförlusterna i de yttre lindningarna?
Att parallellkoppla dessa lindningar skulle jag nog inte ge mig in på, men med lite tur kanske du kan pilla ihop två uppsättningar om 260-0-260V. Det skulle kunna passa fint till ett mindre rörslutsteg med rörlikriktad "nästan dual mono" nätdel

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/12/27 :  19:13:14  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
tack för svar...

Ok men att seriekoppla 260+25 och 260+25 då??

jag vill ha 40W mono med antingen 6L6 elller EL34 eller 6GB6 och bör då ha runt 300V AC (???)

Trafon verkar ju vara på MINST 300VA (gissar vilt på 500VA) och om glöden är på 60VA så har vi ändå kvar ca 240VA till HT-lindningarna... eller? vilket bör göra ca 1A fördelat på 4 lindningar..
dvs 250mA per lindning--.....

eller är jag ute och cyklar tandemcykel??

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/27 :  19:29:27  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
SET med 6C33? eller kanske lite för låg spänning för det..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2005/12/27 :  20:09:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vänta här nu, är 25-voltarna separata lindningar eller är de tappningar på högspänningslindningarna?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/12/27 :  21:32:29  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
0-25-260 dvs tappade om du så vill... eller 25-0- 235 ....
b

Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2005/12/27 :  21:37:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tja, det borde väl gå att seriekoppla så att du får nästan 300VAC.
Prova, men kom ihåg att ha en säkring på primären ifall det blir fel.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000