HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PC för alla recenserar ljudet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/12/25 :  18:12:19  Show Profile Send Slupen a Private Message
I nyaste magasinet av PC för alla recenserar de ljudet på ett antal nya platta widescreen skrämar. Som vi alla vet så är högtalarna generellt i skärman på några watt och duger oftast inte till mer än pc speaker.

Ändå finns det någon märklig ovilja att bekräfta rakt ut att ljudet är undermåligt. Jag citerar:

"Vanligvis ger högtalare i skärmar ett ganska kasst ljud. De här på 5 watt vardera är helt okej, även om du behöver andra högtalare om du ska titta på film eller spela spel."

Så ett par högtalare som inte duger till film eller spel så duger det av någon outgurndlig anledning till musik. Om ett par högtalare inte överhuvudataget duger till film eller spel så är man enligt jag fortfarande inne i kategorin riktigt kasst ljud.

Varför kan man inte vara helt rak och säga som det är i det här läget?


Lite HIFI om dagen är bra för magen!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/25 :  19:59:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
I våra ögon och öron: en katastrof.

Nån mailadress vi kan terrorisera?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/25 :  20:09:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Var kommer musik in i det citatet?
Nu har jag inte läst resten av texten, med det citatet tolkar jag som att högtalarna räcker om man ser på vanlig TV (Rapport) men inte för att se på film (DVD) eller spela spel.

Nämner de alls musik specifikt i texten?

Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/12/25 :  22:27:11  Show Profile Send Slupen a Private Message
Vad jag menar är att om hötalarna inte duger till film eller spel, då duger de inte till mycket överhuvudtaget...

Det är dock sant att det aldrig nämner musik i det sammanhanget.

Vad som egentligen står är att "Högtalarna är helt ok så länge du inte använder dom till något"

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/12/25 :  23:30:41  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Tyvärr har du helt rätt i din slutsats "Högtalarna är helt ok så länge du inte använder dom till något"

Verkar som det är helt ok bara dom ska återge tal i form av nyheter och liknande, tur att det finns en diy-avdelning som gör att vi kan bygga lite egna hifidistrubitörer så vi kan lyssna på musik via pc´n också.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/12/26 :  03:35:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Eller så är ljudet i mp3-spelarna måttstocken!!!

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/26 :  14:05:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mjo, men faktum är att jag måste hålla med tidningen i det här fallet.

Igår besökte jag en släkting som jut köpt en ny platt TV. Den kommer 99% av tiden att användas för att se på sport (fotboll), nyheter samt Trav&Keno. Om jag endast tittade på den typen av program skulle jag nog också nöja mig med de inbyggda högtalarna.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/12/27 :  21:01:09  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det finns gradskillnader i helvetet, har hört platta "noname" tv som knappt ens klarar att återge tal rent och tydligt, men min LG LP1 är såpass bra att jag inte automatiskt drar igång rörstegen mm. så snart det är lite musik på tv.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/12/28 :  01:07:45  Show Profile Send Slupen a Private Message
Vore det inte bra häftigt med en fullregister platt tv


Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/28 :  01:26:30  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag var och tittade på Siba.
Jag tittade lite på tvappareter (plattbilds TV) och kunde konstatera att det fanns tvskärmar utan sidohögtalare som tur var
Under tiden smyg lyssnade dessutom på en försäljare som var i full gång att sälja en liten kompaktanläggning till ett par.
Och gissa om jag hade fullt upp med att hålla mig för skratt

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/28 :  02:26:24  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Aahhh...SIBA,brings back memories to me =)
Polaren skulle köpa sig ett par högtalare och stod och kikade på ett par bi-wireable...Proson,men ändå ;) Försäljare-killen dyker upp och min vän frågade då han,
varför det var 4 HT-kontakter,istället för de vanliga 2...?


Säljarens svar:
-"jag har ingen aning...men det är säkert bra ju!"

(Yikes)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2005/12/28 :  15:13:39  Show Profile Send Frost a Private Message
Högtalare som är inbyggda i TV-apparater har väl aldrig varit att klassa som hifi. Men de bör ju duga för att höra vad de säger på rapport utan att det skär i öronen. Det som är lite intressant är att nu när det är platta apparater som gäller så blir det svårt att få plats med ett par "riktiga" högtalare. Därför är det intressant att även testa ljudet när man recenserar platta skärmar.

Edited by - Frost on 2005/12/28 15:14:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000