HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2005 är snart slut.. Drömmar/Projekt 2006?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/12/23 :  09:58:27  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hej alla vänner,

Vill tacka för ett trevligt forum år och önska alla en riktigt god jul och gott nytt år.. Under 2005 har det inte hänt så mycket hemma i form av hifi projekt och uppgraderingar, en nätkabel är det mest dramatiska! 2004 var stora investeringsåret!

Däremot skulle det vara kul att veta vilka projekt som ni fullföljt under året och vilka projekt/drömmar som snurrar i era tankar inför 2006??? Om några??

För egen del tror jag att följande kommer vara målet för året..
Edit!! Efter att ha läst inlägget igen får väl allt vara ett projekt för 2006 OCH 2007!! Risken är ju att det kostar en del!!!

Mitt huvudsakliga projekt och en KLAR prioritet är ett större boende med ett dedikerat lyssningsrum.. Strauss gråter efter ett större lyssningsrum!! Ett rum som jag kan leka i hur mycket jag vill och akustik preparera hur mkt jag vill om det är nödvändigt. Ett rum som jag får helt fria händer med och som regeringen saknar makt över!!

Ena tanken är att göra det till ett rent HIFI rum och ha bion i vardagsrummet med plasma TV på väggen men eventuellt blir det inköp av projektor och bioduk istället i lyssningsrummet. Klart mer diskret! Tja, isåfall blir förståss detta ett bio/hifirum.. Summa summarum skall det i vilket fall vara ett rent, diskret avslappnande och behagligt rum att vistas i..

Nästa projekt, utifall det blir ett bio/hifirum är att banta ner apparat mängden väsentligt.. Och det närmaste i tankarna är i sådana fall en Gondul/Grendel kombo.. Två apparater som sköter rubbet istället för som idag 5 apparater (DVD, S1, 2 monoblock, Hemmabioreceiver). Ångrar liiiite att jag inte gick den vägen redan 2004 då S250 och S1 införskaffades.

Men dåtidens plånbok förklarar varför!! :)

Tja, detta är hur mina tankar snurrar nuförtiden..

Hur är det för er??

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/12/23 10:00:48

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/23 :  10:17:50  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Mina projekt brukar komma på skam dom ebbar bara ut liksom......MEN nästa år ska jag försöka byta rör i mina förstärkare iaf. Det borde va genomförbart, vem vet...

I år har jag så här i sista minuten, julstädningen, genomfört en liten ommöblering med mycket gott resultat. Alltid något.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/12/23 :  10:21:51  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jaha, ännu en intressant tråd

Projekt som jag har hållit på med Under 2005 var att byta ut hemmabio anläggningen för att satsa på en ren 2 kanals anläggning.

Förstärkare,Högtalare,Kablar,Dvd har bytts ut allt eftersom, jag har även bytt lägenhet.

Detta projekt kommer att fortsätta en bra bit in på 2006,tanken är väll att bygga upp en bio anläggning igen, men med bättre grejjer än sist. Samt att antingen en plasma tv eller projektor ska inhandlas när det finns pengar över till det.
Akustik reglering av rummet kommer också att göras med någon form av varitunes.

Ha det gott!


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/12/23 10:22:20
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/23 :  10:40:09  Show Profile Send jaejin a Private Message
Oj, året som varit har varit mycket händelserikt.
Hifiintresset har detta år kommit till en helt annan nivå. Uppgraderingar har gjorts i rasande fart allt ifrån kablar till elektronik har bytts ut. En helt ny stereo finns där hemma nu jämfört med förra julen. Projektor och duk är införskattad och bytts ut till bättre saker under året.

Nästa år kommer att bestå av att köpa och matcha två slutsteg för att få igång hela högtalarna. Redan i feb månad så kommer en stor uppgradering i och med en ny lägenhet med större vardagsrum.
Då kommer hemmabio stå i lite fokus med att få till en riktigt stor bild projicerad antingen på väggen direkt eller med en stor duk( 2meter räcker ju inte)

Edited by - jaejin on 2005/12/23 10:41:05
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/12/23 :  10:55:39  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Jaha, ännu en intressant tråd



Är du ironisk eller Snoopy??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/23 :  10:55:51  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Under 2005 har jag börjat läsa ljud som inriktning på mitt civilingenjörsprogram i medieteknik och bytt ut all elektronik i anläggningen. Det låter ganska bra, fast det är så trångt, så trångt i mitt studentrum. Cd-samlingen har ökat från 175 till 205 skivor under året och är nu inläst på datorn som .wav och .mp3. En ny fullskärmad scartkabel från Clas Ohlson gav lite bättre bild i min 14-tumsteve.

Nästa år tänkte jag lattja lite med gjutrör som kvartsvågsresonatorer. Sannolikt blir det ett par Ino piP i unik speciallack och kanske en ny lägenhet. En ny dvd-spelare behövs, ty hyrskivorna är mer än vad min nuvarande spelare klarar.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/12/23 :  10:59:04  Show Profile Send n0p a Private Message
Det ska flyttas till en ny lägenhet första Februari, så kanske äntligen kan man få en hyfsad uppställning för sin anläggning. Kanske kan man ta hem sina utlånade dali 104:a och se vad dem går för.

Har en projektor hemma som man får se över om den går att sätta upp på snygt sätt eller om den måste lämnas tillbaka.

Nåväl, jag ser med tillförsikt fram emot det nya året!

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/12/23 :  11:12:14  Show Profile Send Snoop a Private Message
quote:
Är du ironisk eller Snoopy??


Nej då inte alls, mycket intressant tråd detta.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/12/23 :  11:16:39  Show Profile Send Mahler a Private Message
Okay då!! :)

Ja jag tycker det kunde vara kul att få lite inspiration inför nya året!!

Alltid kul att läsa och avundas och drömma menar jag!!

Nya året skall bli kul och förhoppningsvis kommer ekonomin se väsentligt bättre ut.. Mera lön och tjejen färdigpluggad och en hel inkomst till i hushållet!! Så jag ser med drömska ögon på 2006.. ;)

/D

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/12/23 :  11:22:18  Show Profile Send Snoop a Private Message
Mahler: Jaha du, vissa har sådan tur

Själv så blir man arbetslös den 1:a Januari, men mer pengar i hushållskassan konstigt nog

Säger bara Hurra för sveriges lagar och system

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/23 :  11:28:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
2006 ska jag se till att vi än en gång får en DIY-träff i Göteborg.

Vad gäller egna projekt så har jag nya dipolbasar på gång.
Vinylspelaren och RIAA-steget ska fixas till.
Sen brukar det bli både det ena och det andra i förstärkarväg.
Jag har element till ett par bakkanalshögtalare kanske de blir till 2006.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/23 :  11:54:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
EN Lancetta CC46 skall byggas. Rummet skall fixas till, första protptypen på min 3vägare skall påbörjas. Ett försteg borde hinna bli klart.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/12/23 :  11:58:31  Show Profile Send brewitz a Private Message
Ny lägenhet/hus står högst på listan för det nya året, först efter det kan jag utvärdera vad jag egentligen vill/behöver. Den som vill hjälpa till är välkommen att PM:a bidrag.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/12/23 :  12:18:33  Show Profile Send svejk a Private Message
Det har hänt mycket i år. Hemmabio rummet är renoverat ny projektor, duk och mer högtalare. Stora anläggningen har fått nya högtalare och DAC samt moddning av aktivt delningsfilter. Så planer för 2006 är inte många. Nytt rack står redan hemma samt lite kablage blir det, ingenting mera! Naturligtvis är detta löfte lika mycket värt som nyårslöften, det spricker i 180.

Denna hobby är braaa om jag vill utveckla mitt självbedrägeri!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/12/23 :  12:20:18  Show Profile Send ryst a Private Message
Ny processor och cd/dvd står på listan att uppgraderas.
Sitter och småfunderar lite på Classé (no shit ) men än är inget bestämt till 100%.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/12/23 :  12:58:04  Show Profile Send ninja a Private Message
Respons Grand (LE!?) står på listan för 2006/2007




Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2005/12/23 16:02:57
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/23 :  13:13:20  Show Profile Send Vox a Private Message
Planerna för 2006 är att renovera lyssingsrummet, jobba med akustikfrämjande åtgärder, optimera högtalarplaceringen samt införskaffa/tillverka signalkablar.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/12/23 :  13:52:28  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Beta av den diy-projektslista som i ett svagt ögonblick lämnades här på forumet. Dessutom blir det förhoppningsvis bakhögtalare och LCD-tv till vardagsrummet. Ett annat projekt är att sortera och registrera vinylsamlingen på närmare 1000 plattor.
/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2005/12/23 :  14:34:40  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
2006 innebär förhoppningsvis husköp med tillhörande flytt och givetvis nytt lyssningsrum.
2006 skall förhoppningsvis innebära nytt mobilt ljud i form av ny bil med bättre stereo i.(vem vet, kanske tillochmed att den skall ha cd...)
Hifimässigt är jag nöjd. Jag har de högtalare jag vill ha, jag har en bra cd och ett bra slutsteg. Önskar egentligen bara att man hade mer tid till att njuta av musik.
Snubblar man på en bra skivspelare/riaa/försteg så kan det ju hända att det blir sådant, men troligen inte.

Får man önska så hoppas jag också på att det släpps mycket bra skivor så att man kan låta skivsamlingen växa ytterligare.

//P

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/12/23 :  14:49:49  Show Profile Send jerico a Private Message
Året som har varit har inneburit att jag har modda "the living jesus" ur min CD snurr och börjat med akustiken i min betong bunker till lägenhet. Så nästa år blir det att få upp bröstpanelen...

Annars är det nog lite lugnt på fronten mer än att jag hoppas frälsa några flera till väl ljudets religion.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/12/23 :  14:58:27  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
För mig blir det högtalaruppgradering under 2006. Har fått ligga lågt under 2005 med hifi då jag har prioterat andra saker (kamerautrustning + amorteringar på lån + resor). Men under 2006 kommer den hittils största uppgraderingen. Högtalarna jag tittar på just nu kostar 3 gånger mer än mina gamla.:) Har bytt ut alla andra komponenter minst en gång....... Eventuellt blir det en nätlist och nya nätkablar också men det får troligtvis vänta till 2007. Ser framemot 2006! Nytt spännande jobb och en stor hifiuppgradering!
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/12/23 :  15:17:35  Show Profile Send Rob a Private Message
2005 !! Ja du, vad inskaffades då egentligen ??? Bytte mina gamla MD Mingus 3 till ett par MD Duke inkl. stativ... Två stycken stora Acoustica Applicata inskaffades, ny signalsnabel och nätlist... Tror det var allt...

2006... Subbar till mina goa MD.... Sedan får vi se om det finns några pengar kvar... Några nya kablar kan alltid locka... Vi får se helt enkelt....

Go jul på er alla...

Pelle
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/12/23 :  16:22:08  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Lite akustiktrixande i form av tavlor och annat. Det är allt. Jag är nöjd. Siktar på nya kablar någongång under år 2007 (student = studentbudget). Tar tid att spara typ.

Snoogens
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/23 :  16:47:37  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Själv planerar jag att först bygga en basrigg till elbasen, element och horn är beställda. Sedan är nog en diy skivspelare med tangentialarm på G. Slutet av 2006 blir det ett par basmoduler till Carlssonburkarna, antagligen halv-DIY-aktigt; Ino eller JBL.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/23 :  17:07:38  Show Profile
En vienna oratorio skulle sitta som en käftsmäll i anläggningen.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/12/23 :  20:18:51  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Under 2006 så blir det uppgradering av cd spelare och högtalare, även en ny bänk skall införskaffas. Blir till att jobba en hel del på akustiken efter flytten någongång under våren/sommaren.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000