HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Linkwitz Dipole Woofer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/12/22 :  23:22:40  Show Profile Send JohnB a Private Message
Efter en del läsning så har jag fastnat för denna dipol sub. Skulle uppskatta tipps på var jag billigast hittar 4 st Peerless 83500.
Tror ni detta skulle bli för mycket i ett väldämpat rum på 16m2?
Jag har tänkt driva dessa via försteg Behringer-slutsteg.

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/22 :  23:26:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag har 8 Peerless SLS 12or i mitt lika stora rum. Det fungerar suveränt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2005/12/22 :  23:54:54  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Jag kör 4 Pyramid 12or i ett 17m2 rum. Fungerar skit bra, bortsett från att grannarna ibland bankar på dörren och säger något om att sänka.

Det borde bli ännu bättre ljud med SLS 12or.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:15:13  Show Profile Send JohnB a Private Message
Tack för infon, Jon MW, menar att SLS 12 skulle passa i linkwitz dipol kontstruktion, i sådana fall vore det toppen då dessa är betydligt billigare än XLS serien. Vad tror ni om att låta Behringer DCX 2496 sköta delningen?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:19:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
JohnB. Jag använder en DCX 2496 att dela med.
:) Det går så bra så. Vart bor du?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:35:07  Show Profile Send JohnB a Private Message
Med tanke på att jag är totalt okunnig när det gäller att räkna på högtalare så bygger jag gärna en beffintlig konstruktion, och tror det lutar åt XLS 83500 som trots allt Linkwitz rekommenderar och har räknat på. Mina huvudhögtalare har jag tänkt köra direkt från mitt nuvarande rörslutsteg och eventuellt strypa nerät runt 80-100 hz med en enkel cap.

Jag bor för övrigt i stockholm

Tack för alla svar
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/23 :  01:12:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag kör på "typ" samma som Linkwitz http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm fast dubbelt upp. Hade en del mailväxling med honom om det innan jag byggde och han trodde på det (vilket jag får hålla med honom om att det fungerade fint). Jag körde även med jättebilliga budgetelement innan med stor framgång.

Vilken av hans konstruktioner du tänkt?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2005/12/23 :  12:05:53  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Jag tror SLS skulle passa bättre än de element jag har. Men om Linkwitz rekommenderar XLS borde ju det bli bäst.

Jag bor också i Stockholm, så om du är intresserad kan du komma förbi på en lyssning

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/12/23 :  12:16:12  Show Profile Send U1 a Private Message
JohnB: Du kan vara lugn med platsen, ända du behöver tänka på är att du har minst 1m till bakvägg. Jag har kört 16st 12" på under 10m2 och det gick bra. Jag har testat både billiga element och dom lite dyrare SLS basarna (som jag använder idag med behringer) så välj efter plånbok.

/J
Go to Top of Page

Isbjørn
Member

80 Posts

Posted - 2005/12/23 :  13:38:57  Show Profile Send Isbjørn a Private Message
Hei JohnB

Det blir kanon. Kjør selv med 2 stk 831857 pr. side. i w-baffel
Er rummet lite senker du nivåen bara.

bjørn



Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/12/23 :  14:35:35  Show Profile Send JohnB a Private Message
Stort tack för all respon även om alternativen blir ännu fler, skall kolla prisskillnaden mellan SLS och XLS och se vad det blir, sedan behövs även en Berhringer, är osäker på om jag behöver monoblock eller om jag klarar mig med ett stereosteg då det totalt blir fyra element och två lådor.
Tar första steget idag genom att köpa ett försteg då min Audion Silver night saknar pre out.

Var köper jag billigast elementen, Partexpress?
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/12/23 :  15:07:52  Show Profile Send jonasz a Private Message
Kolla med Audiocomponents, de brukar ha bra priser: http://www.audiocomponents.nl/

Kör förresten själv med Phoenixbasarna och XLS12" och det funkar kanon.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/12/25 :  11:18:05  Show Profile Send JohnB a Private Message
Hur högt delar ni era dipolbasar fungerar 100-120 hz?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/25 :  11:29:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
JohnB. Du bör nog sikta på något lägre. Max 100 om det är W-baffel. Själv tycker jag man tenderar att få lite burkigt ljud över det. Delar själv vid 69 om jag inte minns fel.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2006/01/02 :  21:52:24  Show Profile Send JohnB a Private Message
Har någon en rekommendation på bra begagnat slutsteg för att driva dessa?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/03 :  08:19:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kör mina nuvarande med Ice-power 500A slutsteg och delar vid 72Hz. Elementen är fyra billiga Pro Audio SW12 per kanal, men jag bygger nya basar nu med fyra SLS per kanal istället. Jan Nielsen på High Fidelity har också SLS i sina, det funkar jättebra.

Lämpligt beg slutsteg tycker jag en vettig transistorförstärkare.

Vill man ha ännu värre tryck blir det till att följa i Times horn-fotspår eller något liknande.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000