HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Julmusikfynd från Naxos...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/22 :  22:27:52  Show Profile Send edison a Private Message
"Julens Stjärna" - Stella, Solvieg Ågrens kammarkör.Naxos 8.557790

Såg denna i en butik under julklapssfixandet, 39 spänn(!!!) för en körskiva inspelad i somras (2005) i en 'lokal' kyrka jag besökt...måste ju bara provas

På den här inspelningen är kören mestadels oakompanjerad, vilket här passar väldigt bra.
Man får en MKT verklighetstrogen upplevelse av kören (och solisterna) stående framför en i den lilla kyrkan, och det är mkt lätt att följa de enskilda rösterna.Samtidigt hålls klangen samman - det är EN KÖR man hör ... oj vad jag brer på hehe, jag får väl dämpa mej lite då det är lätt överdriva.
Har hur som helst spelat den några ggr i skrivande stund och det känns både lätt & rätt att hypa den här skivan

Ett par luciasånger, och en del julsånger vilka iaf jag inte hört förr,
samt några mer kända tex
Ave Maria
Det är en ros...
Stilla natt

Långt ifrån det smöriga, jämnsöta eller överdådiga - jag kan inte säga mej vara nån veritabel Julmusikfantast men den här skivan kommer jag spela lika mkt som Cantate Domino, utan att det skall påstås 'C.D' blir slagen...

Musik : underbar
HiFi : dito!!!

Köp den och njuuuuut

EDIT:
Är ju INTE inspelad i Täby kyrka/Närke som jag skrev först, utan i Tysslinge kyrka, även den i Närke.
Var mkt länge sen jag var där, så nåt akustikminne från den ska inte påstås finnas kvar...
Tack Passerati som fick mej se vad som stod på omslaget...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/02/12 23:05:42

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/22 :  22:35:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Finns den på N.P i stan ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/22 :  23:11:22  Show Profile Send edison a Private Message
Troligen, jag köpte min på Libris.

Nerikes Allehanda hade dessutom en liten artikel om kören & plattan idag, såg jag som hastigast på jobbet

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/12/22 23:12:48
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/22 :  23:31:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OK,,, Får se om jag hinner i morn, annars blir det på den obligatoriska Julaftonsmogon shopingen

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000