HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Materialval i delningsfilter & internkablage
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/12/22 :  20:33:18  Show Profile Send karvid a Private Message
Vad tycker Forumet är bästa val då det gäller internkablage, kondensatorer och motstånd i högtalare?

Olika typer passar bäst på olika ställen i filtren?

Påverkar valen högtalarens frekvenskurva om "värdena" är identiska (bortsett från motståndet i spolar mm)?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/22 :  21:25:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag använder numera 0,08 mm tjock kopparfolie som internkablage. Ca 8 mm breda remsor.
(Stämmer även med mina högtalarkablar som är i samma folie, 30mm breda teflonisolerade.)

Kondensatorer låter ganska olika, t.ex äldre papper/olja i serie med mina diskantband låter mörkare och mindre framträdande i toppen än SCR. De kan göra underverk om högtalaren är tunn i mellanregistret och lätt skrikig i toppen. MCap Supreme tycker jag bra om, jag tycker de ger ett tydligare ljud än SCR - särskilt i anslag. SCR kan man väl säga är en bra standardkonding och den är lämplig att använda i filter som inte är extrema. Mätmässigt är det nog svårt att hävda skillnaderna iofs.
I mina högtalare har jag ryska arméns papper/olja, Hovland Musicap och Duelund.

Spolar har jag inte experimenterat med så där har jag inget att säga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2005/12/22 :  22:05:59  Show Profile Send Bardis a Private Message
Bernt de där högtalarkablarna verkar intressanta. Berätta mer! En bild kanske?
Använder själv kopparband men 18 mm breda och 0.05mm tjocka.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/12/22 :  22:31:21  Show Profile Send karvid a Private Message
Bernt,
tack, dina erfarenheter är alltid värdefulla (kan spara både tid och pengar i sökandet efter det "rätta").

Jag har tidigare använt MCap Supreme till diskanten och varit oerhört nöjd med resultatet. För att spara pengar har jag då andvänt vanliga MCap paralellkopplade med MCap Supreme. Frågan är om man genom denna koppling förlorar något av Supreme's egenskaper?
Kan de "finare" versionerna av Supreme ytterligare förbättra ljudet?
Har någon tips om något likvärdigt alternativ till Supreme som är mindre kostsamt?

Det "bästa" internkablaget jag hittills provat har varit LCAudio's "Stripline" (Som förövrigt även utgör basen i mina högtalarkablar). Kanske bör jag prova kopparfolie (typ slaktad Cross Coil)...

Vad gäller spolar har har jag konstaterat att foliespolarna har lägre motstånd men är ljudmässigt relativt lika luftlindade trådspolar.. Har andra gjort samma iaktagelser?

PolArt

Edited by - karvid on 2005/12/22 22:37:49
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/22 :  23:16:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bardis, det står i sista inlägget i min tråd under medlemmarnas system hur jag gjort kablarna. Det är slaktad Cross Coil. Man gör ett par för några hundralappar och jag tycker det låter kanon.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2005/12/23 :  23:13:14  Show Profile Send Bardis a Private Message
Här är en bild på signalvarianten av kopparfoliekablarna.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2005/12/23 :  23:22:21  Show Profile Send Bardis a Private Message
Körde tidigare hägtalarvarianten av foliekablarna med mylarfilm som isolator. (Mylarfilm är någon slags plast) Mylarfilm används som isolator vid trafolindning. Ser fräckt ut när det är genomskinligt och är smidigt när det går att få färdigmonterat.

Men oj vilken skillnad när jag bytte mot bomullstyg!!!

Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/12/23 :  23:26:32  Show Profile Send karvid a Private Message
Bardis,
det verkar som du blivit helfrälst på kopparfolie... vad hade du tidigare som högtalarkabel?? Enklare att få ett mått om man vet vad du jämför med?

PolArt
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2005/12/24 :  12:18:20  Show Profile Send Bardis a Private Message
Helfrälst. Sedan dess har jag provat silver i signalkablarna. Helfrälst igen!!
Tidigare komersiella kablar PAD Elementa. Både signal och högtalarkablar.

Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2005/12/25 :  11:54:59  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Silverkablar för alla element anv jag: 0.8mm för baselement, och 0.5mm för diskant och mellanregister. Ev kan flera parallellkopplas.

Spolar - bandspolar i koppar elller i silver för de storlekar där det passar. Silvertrådsspolar för små induktansvärden.

Kondensatorer - Mundorf MCAP Supreme med 10-100 nF MKP1837 polyprop parallellt. Eller MCAP silver. Eller Dynamicap (upp till ca 10uF).

Motstånd - Mills trådlindade och Caddock film.

Valen kan påverka frekvenskurvan. Som du skriver är en spole inte bara en ren induktans, och en konding är inte bara en ren kapacitans.

Filtrena placeras utanför lådan. Gärna dämpning av filterkomponenter och filterplatta.

Sigurd

Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/12/25 :  19:22:22  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bardis skrev:
quote:
(Mylarfilm är någon slags plast)

Ja, polyester.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2005/12/25 :  21:28:03  Show Profile Send Bardis a Private Message
Tack! peranders.

Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/12/25 :  23:23:06  Show Profile Send karvid a Private Message
Sigurd Ruschkowski,
Mundorf MCAP Supreme parallellt med MKP1837 polyprop är precis vad jag funderat på!
Jag hade detta koncept tidigare i ett diskantfilter (Mundorf MCAP Supreme parallellt med vanlig MCap), men tyvärr utvärderade jag inte om det gav någon förbättring...

Har någon gjort detta?

PolArt
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/12/25 :  23:49:21  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Håller benhårt fast vid koppar i mina interna kablage.
Om jag av någon anledning ska ändra karaktär så ändrar
jag bara mellan solid och flertrådig.

Med silver så är man ju bara 2:a

Edit: Karvid: jämfört vanliga paralella mcap med paralella supreme
och måste påstå att rätt stor skillnad finns faktiskt.
Har även provat en blandning och tyvärr så måste jag säga att det är att kasta pengarna i sjön. det låter inte bättre än sin sämsta del om du förstår vad jag menar.

Edited by - fidelityn on 2005/12/25 23:58:51
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/26 :  01:11:33  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Bernt Jansson
quote:
Kondensatorer låter ganska olika, t.ex äldre papper/olja i serie med mina diskantband låter mörkare och mindre framträdande i toppen än SCR

Precis det här har jag också lyssnings erfarenheter av, att en del äldre oljekondingar har den tillbakadragena karaktären med andra ord de liksom stryper musiken, öppnar inte upp ljudbilden så bra
Mina erfarenheter gäller då Jensen (orange) och det där gråa platta fickplunte liknande kondingarna som heter nått så här Lekalnske
De har då suttit i högtalarfilter och förstärkare på kritiska ställen.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2005/12/26 :  01:19:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
liksom stryper musiken

Jag fick för mig att du/ni hävdade motsatsen då ni provade mina filter med Leclanchekondingar, att de släppte igenom för mycket snarare.
Har du jämfört de röda/oranga Jensenkondingarna med några andra i nån förstärkare?
Är lite nyfiken på det där ryktet jag hörde ang. deras ljudkvalitet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/26 :  01:43:50  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Vid det senaste testet var det som jag beskrev åvan
Känner även två personer till som har samma erfarenheter.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2005/12/26 :  01:56:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ok, då var det lite otydligheter när vi dikuterade filtren förrut bara. Jag menar inte alls att det inte skulle vara så att oljekondingar stryper, jag försöker bara få klarhet i vad som egentligen blev sagt då det begav sig.
Dock minns jag när jag testade Leclanche versus MCAP supreme som kopplingskonding i rörstärkare, då åkte MCAP:en på storstryk.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/12/26 :  11:27:43  Show Profile Send karvid a Private Message
Har ni även utvärderat om man ljudmässigt vinner något på att placera filtren utanför högtalarlådan? Teoretiskt skall det ju vara bättre...

PolArt
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/26 :  13:18:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Stryper musiken" tycker jag inte att gamla papper i olja gör. De bara låter olika jämfört med andra.

Man kan ju lika gärna säga att gamla papper i olja "släpper igenom" mellanregistret... Min erfarenhet är att detaljerna inte går förlorade i toppen men det verkar som man tappar lite nivå där. Induktans i kondingen kanske. Rent och snyggt blir det dock, jag tycker om dom. Ofta hör man överdriven, onaturlig diskant i dyra köpegrejor, detta blir mer ärligt.

Papper utan olja är förresten tvärtom, de låter gärna ljust och skrikigt. I varje fall de jag testat, det står MP på, de tycker inte jag är så bra.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2005/12/26 :  13:38:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag kan tro att det är skillnad mellan olika fabrikat på PiO-kondingar också. Leclanche har anslutningarna kopplade till folien på två ställen i rullen vilket jag antar sänker induktansen, General Electrics kondingar saknar den finessen.

Hur som helst så är jag ett stort fan av oljekondingar, bara vikten i sig gör att de känns mycket seriösare än t.ex. plastfilmare.
Borde vara gynnsamt mot mikrofoni också.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000