HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Explorer.exe med arbetslust
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/12/22 :  17:35:15  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har problem med "explorer.exe". Trots formatering, hel nyinstallation och alla uppdateringar så drar den här processen mer och mer cpu för att slutligen bryta ihop helt och hållet. Rekordet är 100% cpu och 330mb i minnesanvändning trots att datorn bara "vilar".

Undrar om det är någon som känner igen problemet och har en lösning på det.

Edit: Det här beskriver problemet men fungerar inte som lösning, jag har bägge filerna.
http://support.microsoft.com/?scid=kb;EN-US;q317751

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/12/22 17:50:12

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/12/22 :  17:53:28  Show Profile Send ninja a Private Message
Lösningen kan blir det Mozilla Firefox


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/22 :  17:56:50  Show Profile
ninja: explorer.exe har inget att göra med internet explorer.

Men helt OT så är det klart man ska köra FF

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/12/22 :  19:16:18  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
explorer.exe är alltså "skrivbordet" om det var oklart .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/22 :  19:23:24  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Ja, skrivbordet och mappsystemet och så vidare.

Och helt OT så skall man köra FF.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/12/22 :  19:50:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Bara helt vanliga Mozilla funkar superduper det med.
Installera bara Debian så finns det där helt magiskt utan en massa problem...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/12/22 :  19:56:05  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kul att ni har hittat webläsare ni gillar men det är inte det jag behöver hjälp med

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/12/22 :  20:11:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
När du väl har installerat Debian så kommer dina problem med explorer.exe vara borta, oavsett webbläsare...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/12/22 :  20:14:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Har du verkligen formaterat om hårdisken?
Nått virus eller sånt???
Låter som ett konstigt problem. Skriv gärna vad det var om när du löser det.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/12/22 :  20:16:27  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jodå den är nyligt omformaterad och installerad (två gånger )

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/22 :  20:16:58  Show Profile
Dahlberg: Har kollat runt lite på m$ supportsidor, men jag hittar inget som inte avhjälps av de patchar som redan finns ute... googla lite på det, fick upp en hel del intressant men jag orkar inte läsa själv

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/12/22 :  20:26:27  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
skall prova med lite olika sökord, har redan sökt en del

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/12/22 :  22:02:13  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Verkar som att det löste sig ( hoppas jag ). Vid sökning i datorn så hittar man fler än en "explorer.exe" inget konstigt med det iofs men......Deletade alla utom den som ligger direkt under c:\Windows och då verkar det som om problemen har upphört.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/22 :  22:16:37  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
explorer.exe är det grafiska gränssnittet i Windows, när det strular så krashar eller hänger sig Windows.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/12/22 :  22:20:48  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:

Circlomanen Posted - 2005/12/22 : 20:11:33 När du väl har installerat Debian så kommer dina problem med explorer.exe vara borta, oavsett webbläsare...



Slackware eller Gentoo fungerar lika bra


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/12/22 :  22:35:26  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Startat om datorn några gånger och nu är det tillbaka Hittade explorer.exe i prefetch mappen igen och tog bort den därifrån ytterligare en gång. Verkar inte hjälpa

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/12/22 :  23:01:31  Show Profile Send ninja a Private Message
http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/explorer/


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/12/22 :  23:20:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En fråga:

När det sker har du haft något öppet eller den ställer sig bara o tuggar helt utan orsak ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:00:29  Show Profile Send Larsho a Private Message
Dahlberg

Har du kollat så att du inte fått in en Trojan en polare till mig hade samma problem, han blev inte av med den o burken bara hängde sig, han fick blåsa den dessvärre

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:00:31  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har bara installerat Windows efter formateringen och har även stängt av process efter process utan att någon egentlig skillnad har visat sig. Verkar som om det funkar ibland men felet "återskapas" vid uppstart om jag har otur. Just nu funkar det faktiskt Att jag skulle ha fått något virus trots biosnollning och formatering känns väldigt långsökt. Den andra disken är också nyformaterad.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:04:29  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har beställt nytt bord och cpu men hade tänkt mig att det här skulle funka också.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:41:30  Show Profile Send Uniper a Private Message
Har du haft datorn kopplad till internet efter omformatering och ominstallation? Om ja, så är det lätt hänt att ett virus letar sig in den vägen. En windows utan alla uppdateringar och utan virus-skydd är väldigt känslig för attacker utifrån. Att ha mer än en explorer.exe igång låter typiskt som en trojan!
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2005/12/23 :  00:49:18  Show Profile Send dajz a Private Message
Håller med föregående talare... alltså att det låter som virus... Formatera igen... koppla inte upp dig förän du har ett virusskydd installerat... kan nästan garantera att problemet är löst efter detta...
Du måste alltså formatera alla diskar eller koppla bort de till du fått upp fungerande windows med virusskydd.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/12/23 :  08:21:40  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmm dahlberg.

Det jag tror att du råkat ut för är ett litet elakt virus.
För att vara säker på att inte ha något som hänger med vid omformatering så gäller det att man
1. fdiskar bort disken.
2. Startar om datorn
3. skapar partitionen
4. formaterar disken
5. starta om datorn
6. tuta och kör.

Problemet är att du har en låda som heter system volume information eller något sådant där du har en "backup" på systemet. Denna mapp har man INTE behörighet att titta i. Det är en ren system mapp. Om man tar bort övervakningen så slipper man denna låda. Men det är en mega bra låda att stoppa in virus i. Man kan hitta MYCKET kul grejer om man börjar rota lite i denna mapp.

För att komma långt bort från alla problem med virus och annat så kan man alltid köra linux. Problemet är ju givetvis att man då sitter i linux. För har man ett program man bara vill ha/använda som bara finns till WIndows så ÄR Linux ett problem.

Men stöter du på problem med burken så tveka inte skicka ett PM så kommer mitt nummer i retur...

DeNaDa Dator Doktorn

PS jobbar med denna dynga.... Ds

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/12/23 :  09:44:53  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Hmmm dahlberg.

Det jag tror att du råkat ut för är ett litet elakt virus.
För att vara säker på att inte ha något som hänger med vid omformatering så gäller det att man
...börjar med att se till att datorn inte är kopplad till nätet.
quote:


1. fdiskar bort disken.
2. Startar om datorn
3. skapar partitionen
Installerar Windows med en skiva som redan har SP1 och SP2 i installations-paketet. Det finns såna att få tag på.
Omedelbart när man har fått igång windows installerar man en fräsch version av något antivirus+brandvägg. Ex. Norton Internet Security.

Inte förrän de är uppe och rullar (när Norton är installerat och klart kan man deaktivera Windows egen brandvägg, mitt tips är att inte lita på den), får du koppla datorn till Internet.

Vissa internet-abonnemang har fler attacker. Speciellt Telia har haft ryckte om sig att vara nerlusat med virus, maskar och trojaner. En datortidning gjorde ett test att ansluta en "ren" dator utan skydd, och efter flera försök så konstaterade de att det tog i snitt 30 sekunder för att få den första "lyckade" attacken.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/12/23 :  10:00:12  Show Profile Send Larsho a Private Message
Var hittar man en sådan skiva som har XP SP1 samt SP2 De jag har försökt med har bara SP1 och har inte kunnat ladda ner SP2, därför har jag övergått till W2000, där man utan problem kan uppdatera programmen.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000