HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi - amping
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2005/12/21 :  19:21:58  Show Profile Send silvestro a Private Message
Bi - amping, hur gör man? Ska man har en slutsteg till varje högtalare eller en slutsteg till diskant och en till bas?? Tacksam för era synpunkter och erfarenheter.

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/21 :  19:26:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
Vad jag har sett så är det vanligast att man låter ett steg tar ett steg tar hand om diskant och ett annat steg tar hand om bas-mellanregister. Om vi snackar 2-vägshögtalare..

För 3-vägshögtalare som biampas brukar man nog använda ett steg som driver diskant å mellanregister ihop...å det andra steget till basen.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/21 19:30:29
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/21 :  19:54:19  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Bäst resultat får man med aktiv delning och ett steg till bas respektive ett till diskant/mellanreg till 3-vägs högtalare. Går bra utan aktiv delning oxå men då ska slutstegen helst ha samma ingångsimpedans och den sammanlagda inimpedansen får inte bli så låg så försteget inte orkar driva ordentligt. Bi-ampnig av 2-vägare är jag mer tveksam till även om möjlighet finns.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/21 :  20:35:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har mer än trettio års erfarenhet av att köra aktivt. Först tvåvägs aktivdelning och nu trevägsaktiv och snart även fyrvägs med lika många slutsteg. Har bara glada erfarenheter av detta. En svårighet var i början att det inte just fanns några aktiva delningsfilter. Jag provade då ett från JBL men var inte nöjd med ljudet så därför blev det ett specialbygge. Nu finns det ju en heldel att välja på som t.ex. Behringer´s 2496.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/21 :  21:40:26  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Ville bara inflika att om man kör ett slutsteg till vardera högtalare så får ju diskanten vänster kanals ljud och basen/mellanregistret höger kanals ljud, eller vice versa.
Go to Top of Page

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2005/12/21 :  21:44:42  Show Profile Send silvestro a Private Message
Krellmaster: Varför är du tveksam till bi ampning för 2 vägs hötalare?
Aktiv delning och filter?? Vad behöver man och hur gå det till? Jag har en Exposure försteg och två likadan Exposure slutsteg. dvs Exposure XIX försteg och 2st Exposure XVIII slutsteg.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/21 :  22:11:10  Show Profile Send ztenlund a Private Message
MullBenkt:

Monoblock?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/21 :  23:25:04  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

silvestro: Det är mest en känsla kanske, tycker det verkar onödigt även om möjlighet finns. Det har blitt lite hype med dubbla terminaler även på 2-vägare men frågan är om det är relevant. Vissa tillverkare vägrar ju t.o.m att erbjuda bi-amping/wiring. Jag tänker på bränd diskant...det är nog ett måste med aktiv delning till 2-vägare.

När det gäller större system däremot så finns det ju dom som kräver bi-amping som t.ex Inos toppsystem med basmoduler.

Har själv kört bi-ampat utan aktiv delning med Dynaco ST35 till diskant/mellanreg och ST70 till basen på ett par trevägare och det funkade utmärkt men dom stegen är oxå en busenkel last för försteget med en inimpedans på 500kOhm.


nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/21 :  23:38:50  Show Profile Send ohmega a Private Message
krellmaster
quote:
Jag tänker på bränd diskant...det är nog ett måste med aktiv delning till 2-vägare


Nu förstår jag inte alls vad du menar

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2005/12/22 :  00:04:22  Show Profile Send silvestro a Private Message
Ztenlund: Nej de är stereo slutsteg.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/12/22 :  01:00:13  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Vertikal biamping med to identiske stereoamps, det vil si bruk av en stereoamp til hver høyttaler, har den fordel at man utnytter strømreservene til hver poweramp til å drive de strømkrevende basselementene i respektive høyttalere, hvilket gir bedre kontroll og lavere "distortion". I tillegg elimineres "cross-over distortion", men dette er ikke noe problem om man bruker bare én stero poweramp, heller, dersom den aktuelle stereoforsterkeren har en bra design. Man oppnår på dette viset langt på vei de samme fordelene som med 2 stk. monoblokker.

Horisontal biamping, det vil si bruk av 2 stk. stereoamps, hvorav den ene driver lavfrekvens-elementene og den andre driver høyfrekvens-elementene i hver av høyttalerne, gir ikke de samme fordeler som vertikal biamping, men her er det ikke nødvendig å bruke 2 stk. identiske stereoforsterkere. Her kan man for eksempel kombinere en rørforsterker til de øvre frekvenser og en transistorforsterker til de lave frekvensene, for de som har slike preferanser.

Om man bruker én stereo forsterker, to identiske eller ulike stereoforsterkere eller to monoblokker, eventuelt flere enn to stykker poweramps, har imidlertid mindre betydning enn kvaliteten på selve den eller de forsterkere som brukes, selvsagt. Likevel er det som oftest - ved bruk av identiske forsterekere - lydmessige gevinster å hente ved biamping.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/12/22 :  01:56:01  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
Har själv kört bi-ampat utan aktiv delning

Är inte det definitionen på bi-amping? Det jag menar är att man nog inte ska blanda ihop de båda. Aktiv drift kan förvisso innebära att man har två förstärkare men bi-amping betyder väl just att det är sk. "passiv" drift med två förstärkare.

Jag är ju inte ett elgeni men resultatet av att separera bas och diskant med sina respektive filter borde skapa reaktiva laster(till skillnad mot ifall de sitter ihop då impedansen förhoppningsvis till största del är resistiv) I många fall borde alltså förstärkaren få en jobbigare last och därmed sämre ljud. Denna försämring till dubbla priset dessutom.


ps. hurvida det är en försämring eller inte beror väl på vilken utgångspunkt man har. Säkerligen hörs en skillnad men det verkar inte troligt att den beror på att man kommer närmare orginalet utan tvärt om, längre ifrån.

Edited by - olof on 2005/12/22 01:59:44
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/22 :  02:18:02  Show Profile Send ohmega a Private Message
Bi-amping som begrepp borde rimligen innefatta system med aktiv såväl som passiv delning*. Ett akivt 2- eller 3-vägssystem MÅSTE ju vara bi- eller tri-ampat per definition - vilket ofta gör det överfödigt att använda begrepp som biamping ellet triamping i ett aktivt delat system....medans ett passivt system KAN eller INTE KAN biampas.

Edit: *detta kan t ex ses här=> http://sound.westhost.com/bi-amp.htm#basics

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/22 02:51:50
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/22 :  02:29:00  Show Profile Send ohmega a Private Message
olof: du kanske har en poäng där vad gäller fasvridning.....men sen är det ju också så att stegen inte behöver jobba så tungt iom att steget inte behöver driva BÅDA registren...

Sen är det ju lite märkligt att det skulle funka "skitbra" med biamping på 3-vägssystem ...men INTE på 2-vägssystem. Sen att den "ljudkvalitetsmässiga vinsten" kanske inte är lika stor som i ett 3 vägssystem..de må vara hänt..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/22 :  08:16:32  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Uj, jag har visst snurrat till det.....Men aktiv delning och skilda slutsteg för dom olika registren borde va en fördel eftersom varje slutsteg får en mindre bandbredd att jobba med och högtalaren blir en enklare last.

Passiv bi-amping KAN funka och det blir skillnad, precis som med bi-wiring, men det är inte säkert att det blir bättre eller korrektare, kanske snarare tvärtom....

Den här http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/biwire/Page1.html sidan handlar om bi-wiring men en del av problemen är nog applicerbar även på bi-amping (passiv då). Det finns även en intressant artikel i maj-numret av Hifi News eller va det Hifi Choise om bi-wiring och problemen med dylikt.

Bi-amping anses väl va en lösning på problemen med bi-wiring men jag vete sjutton.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/22 :  09:01:26  Show Profile Send ohmega a Private Message
krellmaster
Oki-doki...saker är inte alltid så självklara som man vill tro

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/22 :  09:07:42  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tror inte på vare sig biamping eller biwiring. Jag är skeptisk.
Jag tror att det ger mer att välja dubbelt så bra steg samt dubbelt så bra kablar, thats me.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/22 :  09:07:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Passiv bi-amping förekommer bara i hifi-sammanhang. Man kan ju undra varför? Personligen så har jag svårt att se fördelen. För en liten extra kostnad bör man få ett bättre resultat med hjälp av aktiv delning. Dessutom så behöver man inte heller köpa några dyra superslutsteg eftersom lasten inte blir så komplex.
Go to Top of Page

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2005/12/22 :  10:43:50  Show Profile Send silvestro a Private Message
Mullbenkt:
Varför? Försteget har 2 st utgånger, en med rca och en "halv" balanserade. Man kan få ut hel signal till bägge slutsteg.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/22 :  12:10:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tror Mullbenkt menar att man kopplar både höger och vänster kanal till två slutsteg som arbetar på varsin högtalare blir effekten den han beskriver, men det gör man ju inte. Man kopplar ju två st vänster till ett slutsteg. Jag fick tänka till lite för att få det hela att gå ihop. Jag förstår inte vitsen, såvida man inte har ett aktivt delningsfilter man kan stoppa in innan slutstegen.
K.I.S.S-Ett militärt ordspråk- Keep It Simple Stupid.
Ju fler steg, kablar mm ju fler impedanser och annat jox.
Ett steg två kablar till två högtalare eller två monoblock dito.
Med aktiva filter kan vissa modeller av högtalare må bra av ett steg till varje element, såklart.
Har man obegränsat med plats och pengar, varför inte.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/22 :  13:02:04  Show Profile Send ohmega a Private Message
kom på en kul grej....mina högtalare har bara filter till diskanten..(en konding å ett motstånd). Basmellanregistret...rakt in bara från förstärkaren bara... Så enbart biamping eller med aktiv delning...skulle nog inte tillföra så mycket positivt i mitt fall....eller är jag ute å cyklar nu igen......

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/22 13:05:00
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/12/22 :  13:07:23  Show Profile Send olof a Private Message
Gällande definitionen på biamping(2 förstärkare) kanske jag har fel men jag tycker det är enklare att använda det ordet i passiv sammanhang eftersom det i aktiva är en självklarhet att man nyttjar så många förstärkare som man har register. I det passiva finns det ju inte något som talar för att det behövs egentligen.

quote:
men sen är det ju också så att stegen inte behöver jobba så tungt iom att steget inte behöver driva BÅDA registren...

En vanlig fullt fungerande förstärkare brukar inte ha några större problem för att åtegre 20-20khz(i så fall är den inte värd pengarna). Det är alltså inte det som är krävande för förstärkaren och den eventuella ljudvinst är inte i paritet med den försämring som den tidigare klippning kommer bidra med(pga av den krångliga lasten)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/22 :  14:19:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ja, men problem med q-värde då? lådvolymen har ju avpassats för att elementet skall fungera väl MED filter i flesta fall. Hur hanterar man det smidigast?

Edit stavning

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/22 16:22:12
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/22 :  17:32:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Min filosofie är den att jag låter varje högtalarelement jobba i det frekvensband där elementet uppvisar den minsta fasvridningen och jämnaste frekvensgången. Det här gör att det faktiskt inte är så enkelt att hitta lämpliga element eftersom de flesta tillverkarna inte vill visa kurvorna för fasgången.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/12/23 :  09:22:36  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det har ju talats om aktiv delning en hel del i denna tråd, så hur kommer man förbi de delningsfilter som redan finns i de flesta högtalare?

J. Ullberg
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/12/23 :  16:49:14  Show Profile Send olof a Private Message
Att göra om en befintlig högtalare som inte är gjord för tror jag är vanskligt. Säkert vettigare att köpa nått som är designat för det från början eller bygga själv.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000