Author |
Topic |
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 23:21:51
|
Utan att överdriva det minsta är detta min absolut favoritlåt.... nåja. jullåt i alla fall. Det finns få låtar som väcker sådant vemod och känsla som denna enligt mig. Jag passar på att lyssna på den så mycket jag kan nu över julen. Den brukar återkomma en del på sommaren också. Men dock inte utan att jag hänger ut en vitlöksfläta i hallen så inte psykdoktorn skall hämta mig när grannarna ringer och tjallar.
Har hört den i många tappningar. Inget slår att höra den i en vackar gammal 900-talskyrka, men visst kan man få det att låta magnifikt hemma också. Min nyåterfunna kärlek till sången kom i somras på eoJeud-träffen med utomhus-lyssning hemma hos HJ. Där man fick äran att höra en version som finns / fanns med på en demoskiva från Uscher. Har tyvärr inte artisten eller namnet. Men det var en version med cello / kontracello(?) som är rätt magnefik.
Men vad finns det fler för lyssningsvärda versioner? Skulle gärna vilja ha och höra alla! Vilken är din favorit (om någon)?
God Jul! / Fredrik |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 23:33:14
|
Jo jag gillar också den! Jussi Björlings verision är mycket bra. En jul för ett antal år sedan spelades den på TV live av Östen me´Resten (!) på ett mycket smakfullt sätt. Ibland blir man förvånad... |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 23:43:51
|
Ja.. det hade jag med blivit. Östen med resten är kanske inte vad jag annars brukar förknippa med kvalitet. Roligt att det kommer från oanade håll. Finns även en hel del populärmusikaliska (bra när man kan hitta på ord :) verioner av den. Föredrar nog dock de mer konventionella. De har oftare en mycket större dos sorg och vemod i sina tappningar. Kanske generaliserar.)... tror det har en kyrklig eller religiös anledning eventuellt. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 00:01:42
|
Mmm, Jussi Björling... Det är var en man med röst den saken är klar! |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 00:04:47
|
Sökte runt lite på vad man med moderna medel kan hitta och fann "Jörgen Edman & Kören Ad Libitum". Rätt fin version. Sen har vi Sissel Kyrkjebø som också kan gala rätt vackert. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 00:11:33
|
Sissel är nog en av få kvinnor som kan göra Adams julsång på ett BRA sätt.'
Har hört Loa Falkman göra stycket och han gjorde INTE bort sig.
Finns nog fler, får kolla lite bland skivorna
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 00:18:51
|
Vore fint Zalve. Kanske kan man önska sig en "O Helga-natt" samlings-hits" från den krönte kungen av julmusiks-deejaying |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 00:22:04
|
Blir nog tråkigt i längden,
Hade fullt upp med att klara av 4-5 timmar med varierad musik, så det inte blev enformigt! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 07:11:46
|
Mmmm...bland jullåtarna så är "O helga natt" min favvo också |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 09:10:11
|
Har inte Tommy Körberg gjort den också ?? Gillar iofs inte den mannen, men röst det har han :-) |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 22:08:11
|
Peter Jöback´s version är den som jag tycker är starkast!
Har just hafft ett meningsutbyte med min bror om detta,han tycker att Carolas variant är helt outstanding men hur mycket jag än lysnnar på denna otroliga sångerska så tycker jag faktiskt att hennes framträdane totalsuger Blev besviken så när som på en låt på hennes "jul i betlehem"
Peters "jag kommer hem igen"tycker jag håller en mycket bra klass i avd julskivor klart bortglömd pärla!! |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 23:39:06
|
Oh helga natt, från Jul i Betlehem, är väl inte nån klassisk höjdare. Själv har jag svårt för "Jag kommer hem igen", får ingen känsla i den.
Hittade 5-6 skivor med detta stycke på. Hann bara med Sissels version, den duger gott även om man kan önska mer av inspelningen. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 17:13:48
|
jonasz: Satan vad illa det låter! Det var det värsta jag hört på länge. Är det någon av de nobbade från IDOL 2005's auditionturné som inte förstod budskapet? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 17:26:35
|
Hehehe, både sånginsats och ljudkvalitet lämnar lite övrigt att önska... |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 18:23:36
|
"Själv har jag svårt för "Jag kommer hem igen", får ingen känsla i den" Kan hålla med dig om att det inte är så mycket julstämmning över skivan men den är lite allmänt skön att lyssna på tycker jag. Fresten God Jul på er alla!!!!!
Patrik
|
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 19:19:57
|
Sen får ni inte glömma Cartman från Southparks underbara el-stötsversion :) |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 19:50:43
|
Cantate Domino.. oskars motettkör. Sångerskan heter Marianne Mellnäs..
Skivbolag "proprius" år 1976
Där är den som slår allt enligt mig... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 20:41:56
|
Något man kan få tag på Tobbe? Eller du kanske har får demo någon dag? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 21:14:44
|
Vemsom...
Det är en superklassiker. Tror om jag inte minns fel Bubbel hörde den här då han lödde filtret här på mina Silverline burkar..... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 21:50:57
|
Cantate Domino håller genom åren, LPn köptes i mitten av 80-talet och CDn har varit med några år...skitfin platta, även om det är lite "överhögtidligt" bitvis, och så avslutas den med "White Christmas" spelad på stora kyrkorgeln ihop m kören. ...DET är lite kult faktiskt...
Men visst är "O Helga Natt" den verkliga klassikern, långt över "vita julens" nivå... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/12/22 22:04:40 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 21:56:41
|
Nu går väl Zalve i taket men Jan Åström gör O Helga Natt med Pondus! |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 22:16:22
|
Måste hålla med Mayro, den är den näst bästa. Dvs efter Jussi Björling, självklart. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Shullman
Member
162 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 22:19:34
|
i vilket sammanhang är Jan Åström versonen? kan man ladda ner ngnstans?
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 22:40:12
|
Roq: Det vågar du säga NU,,, Tur att du inte nämde det när jag var hemma hos dig!
Som Roq har förstått så har jag svårt för Åström och hans "sångteknik". Nu har jag inte hört denna version, men har svårt att tro att den skall ta sig in på min topp 5 av Adams Julsång |
|
|
Topic |
|