Author |
Topic |
niklasmagnus
Member
457 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/18 : 12:40:16
|
Kanske bäst jag svarar eftersom jag byggde om Plinds spelare...
Ungefär så här är det byggt: http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/theory/vasfda/vasfda.html Schemat längst ner. Rören är ECC81, B+ är 250 volt. Filtreringen i original kopplades förbi, signalen hämtades direkt från dacarna och ett ytterst enkelt filter ligger före rören.
Klockan hade bytts tidigare, nån LC-audiovariant. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2005/12/18 : 18:03:35
|
Tanken med en nonos-DAC är att skala bort så mycket onödigt som möjligt. Har läst att det går att hoppa över reciver-chipet om man kan plocka en I2S signal direkt från transporten. Då skulle man kunna få en tämligen enkel krets.
Någon här på forumet som vet var man hämtar I2S-signalen?? |
Modda allt som går att modda! |
Edited by - Bardis on 2005/12/18 19:37:09 |
|
|
balrog
Member
391 Posts |
Posted - 2005/12/18 : 18:38:40
|
Bernt.. de rören som de använder i artiklen "ecc 88" och de som du använt ecc 81 vad är skillnaden? |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/18 : 18:47:17
|
Balrog: ECC81 har lite högre förstärkning och ska ha högre spänning än ECC88. Jag gillar ljudet i ECC81, dessutom kan man få tag i riktigt bra ECC81 billigt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
balrog
Member
391 Posts |
Posted - 2005/12/18 : 19:49:32
|
Ok.....är väldigt sugen på att testa på min denon spelare. Det satt dubbla D/A...pcm 1702 från bb tror att det är 20bit omvandlare. I artikeln är det ju 24bitars som diskuteras....som sagt det här är över min förmåga:-) |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2005/12/18 : 20:12:42
|
bardis. jag ska läsa på lite om Teac VRDS och Nons dac:en. Såg en VRDS 10 på blocket för 3000kr. Har dock ingen anning om priset är bra?
|
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 14:36:04
|
quote: Tanken med en nonos-DAC är att skala bort så mycket onödigt som möjligt. Har läst att det går att hoppa över reciver-chipet om man kan plocka en I2S signal direkt från transporten. Då skulle man kunna få en tämligen enkel krets.
Någon här på forumet som vet var man hämtar I2S-signalen??
I2S verkar vara en philipsstandard. Så har man ett philips drivverk kan man hoppa över reciverchipet.
Vad är det för signal man får ut på den digitala koaxutgången? Det sitter ett decoderchip efter drivverket. Vad gör den? Går det inte plocka signalen direkt på drivverket. Verkar vara lite kaka på kaka med decoderchip både i transporten och DACen |
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 19:37:37
|
Ang om det är en 20 eller 24 bits dac i pioneererna, så borde det ju ha en viss betydelse. Men enlige pioneers produktkabalog (finns högre upp i tråden) så är det en Jitter Proof Wide-range DAC i s06:an. Är det att föredra framför 707:an 24bits dac? |
|
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 20:00:23
|
Bardis: det går att plocka den digitala signalen direkt efter spelarens egna reciever, det man i princip gör är att byta ut spelarens egna DA-chip mot ett annat. Jag har gjort just den operationen i ett antal äldre Pioneerspelare med tallrik med mycket gott resultat, jag har då använt en AKM 4393. I2s lämpar sig dock inte vad jag försår till att föra signalen någon längre sträcka, man får alltså hålla till i närheten av originalchipet.
En bilt i från min Pioneer med nytt DA-omvandlarchip, LC Audios X03 och Zapfilter:
niklasmagnus: Jag kan inte svara rakt av vilken som är bäst, jag tycker att 707 ger ett väldigt bra ljud med Zapfilter och klocka dock inte riktigt i nivå med min variant visad ovan. De omvandlare som sitter i 06an är väl en variant av BB PCM1702, en i grunden betydligt mer påkostad lösning än 707ans PCM1716, dock kan ju den senare vara enklare att uppgradera iaf på det sätt jag gjort. Att sedan ett DA-chip kallas "Jitter-proof" är inget att hänga upp sig på, liknande formuleringar finns i så gott som alla DA-omvandlardatablad.
/johannes |
Hifi, kaffe & arkitektur nelssons stereo |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 21:07:34
|
OKey då fick man dac delen oxå uppklarad.
Jag har bokat tid imorron att lyssna på en arcam cd och en sherwood dvd. Ska ta med min sony dvd till affären (takt och Ton) för att kunna jämnföra bättre. Jag har även bokat tid hos Ljudshopen under mellan dagarna för att testa några cd-spelare där. Så det blir tidigast inköp av ny eller begad cd i januari/frebruari. |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 21:34:37
|
Du kan också ta signalen från DACen direkt till en trafo om du har en snäll last, har gjort det på en PDS06 med bra resultat. AndersP har den nu. kolla på http://www.audiodesignguide.com/cdplayer/dac1.html |
Lämnat forumet |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 17:54:42
|
Aha! Ser de använt en LL1636. Undrar om LL1660 eller 1641 skulle duga har dessa liggandes hemma? Undrar var den egentliga I/V-konverteringen sker, då motstånden före trafon är borta?
|
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 19:24:45
|
Jag har provat en del moddningar med PD-S06.
Började med att byta op-ampar till BB OPA2604 - blev något "analogare" ljud om jag inte minns fel.
Sedan blev det XO3-klocka och Zap-filter. Detta gav ett rejält lyft. Särskilt klockan som sorterar och ger bättre djup och bredd.
Efter detta jämförde jag att skicka digital signal till en Behringer DEQ2496 (24 bitars DAC AK4393) med PCM1702 och legatolink filter som finns i PD-S06:an. Trodde det skulle bli jämn fight - men så blev icke fallet!! Det sitter en riktigt bra DAC i Behringern!
Men så var det det där med analoga utgångssteget...som ju inte var "High-End" i Behringern. Så efter att spelat med Behringerns analoga utgångssteg i hela 3(tre) dagar så blev det till att skruva in Zapfiltret i denna.
Och efter att ha suttit nöjd med detta i ett år så var jag tvungen att prova Bernts rörsteg (enligt artiklarna) och detta ger ännu mer!!!
Så nu sitter Zapfiltret efter volympotten och driver slutstegen istället.
Tror faktiskt att kombinationen skulle stå sig ganska väl mot en "dyr-cd"-lösning.
Lycka till!
|
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
MikaF
Member
146 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 19:34:54
|
Härligt med denna entusiasm med bytande av komponenter ... men varför inte jämfära en "slutmoddad" cd med Atoll cd-100 ?? Jag vore väldigt nyfiken över lyssningsresultatet!
Bästa välljudshälsningar/Mika |
Driver Top HiFi |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2006/11/28 : 16:21:34
|
Gräver upp denna tråd igen då det snart dyker upp en S06 i brevlådan :) Är det nån som har serviceschemat till den ?
Mvh |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8624 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 02:05:33
|
quote: Går det inte plocka signalen direkt på drivverket. Verkar vara lite kaka på kaka med decoderchip både i transporten och DACen
quote: Bardis: det går att plocka den digitala signalen direkt efter spelarens egna reciever, det man i princip gör är att byta ut spelarens egna DA-chip mot ett annat. Jag har gjort just den operationen i ett antal äldre Pioneerspelare med tallrik med mycket gott resultat, jag har då använt en AKM 4393.
Bra att du gräver! Undrar lite gran samma sak,var tar man siganlen på en PDS904 om man ska använda en digitial sak efter(M-1000)behövs någon buffert?Bifogar schema:
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 12:20:40
|
Oj, jag hadde glömt bort denna tråd. Efter att jag var och lyssna på olika spelare hos Ljudshopen blev det slutligen en Marantz SA8400 (tror jag den heter), det var dessutom erbjudande på den, 6000kr (ord. 10kkr). Jag är mycket nöjd med den, jämförde mot bla Arcam (6500kr) och Micromega (5000kr).
Guru: Nöjet är helt på min sida, nu börjar det blir lite för tekniskt för min del. Men lycka till med moddandet av din S06:a. |
|
|
zikkan
Member
123 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 09:19:07
|
Såg tidigare i tråden att någon frågade om Sony-spelare som lämpliga objekt att utgå ifrån, jag undrar detsamma. Jag har en gammal CDP-X7ESD (Nypris var +30 000SEK när det begav sig ) och är nyfiken på vad man kan göra med en sådan?
Mvh zikkan |
Sammelsurium-anläggning: ======================== Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
|
|
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2006/12/03 : 17:15:24
|
Ryssen: De signaler du skall plocka/koppla in dig på är Mck (systemklockan 16,9344 MHz i ditt fall), Bck, Lrck och Sdata (Själva datasignalen kan heta PCMD på CXD2507). Jag har tappat bort mina anteckningar, men jag har för mig att det är 16 bit LSB som är "språket" DA-omvandlaren skall ställas in för, om din spelare inte har en HiBit-krets - då är det 20 bit LSB. (HiBit kan med fördel opereras bort, det låter mer riktigt utan enligt min mening) Om du ersätter den ordinarie DA-omvandlaren behöver du ingen extra buffert.
/johannes
|
Hifi, kaffe & arkitektur nelssons stereo |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8624 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 01:59:15
|
En fråga gällande coaxial out,det sitter ju en liten trafo på den utgången ,men även en konding!Behövs båda?Vad händer om jag plockar bort antingen trafon eller kondingen? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Topic |
|