HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 ny cd, några alternativ..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/18 :  12:27:22  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Plind. vilket bygge, jag är mycket imponerad. Vad har du gjort för ingrepp i den.

Jag hittade manualler till alla pioneers grejer.
http://vip.pioneer.se/sok_bruksanv/default_home.htm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/18 :  12:40:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kanske bäst jag svarar eftersom jag byggde om Plinds spelare...

Ungefär så här är det byggt: http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/theory/vasfda/vasfda.html Schemat längst ner. Rören är ECC81, B+ är 250 volt.
Filtreringen i original kopplades förbi, signalen hämtades direkt från dacarna och ett ytterst enkelt filter ligger före rören.

Klockan hade bytts tidigare, nån LC-audiovariant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/12/18 :  13:20:32  Show Profile Send Bardis a Private Message
quote:
Bardis. Teac + dac skulle ju kunna vara nå. Vilken VRDS modell ska man satsa på på om man går denna väg. Vart hittar jag den där Nonos dacen? måste man bygga dacen själv eller finns den färdig att löda in? Bra id'e med Lclockan oxå.

Vilken VRDS-mekanik/spelare får väl plånboken och tillgången på beg.marknaden avgöra.

Nonos DACar finns ett antal:
http://diyparadise.com/dackit/1545bdackit.html
http://www.dddac.de/ma_dac21.htm
http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_dac.html
http://eshop.diyclub.biz/index.php?cPath=23_135

DACen från diyclub.biz är den mest färdiga varianten. Bara att koppla in i väggen och spelaren. Men den har ingen omklockning.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/12/18 :  18:03:35  Show Profile Send Bardis a Private Message
Tanken med en nonos-DAC är att skala bort så mycket onödigt som möjligt.
Har läst att det går att hoppa över reciver-chipet om man kan plocka en I2S signal direkt från transporten. Då skulle man kunna få en tämligen enkel krets.

Någon här på forumet som vet var man hämtar I2S-signalen??

Edited by - Bardis on 2005/12/18 19:37:09
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/12/18 :  18:38:40  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Bernt.. de rören som de använder i artiklen "ecc 88" och de som du använt ecc 81 vad är skillnaden?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/18 :  18:47:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Balrog: ECC81 har lite högre förstärkning och ska ha högre spänning än ECC88.
Jag gillar ljudet i ECC81, dessutom kan man få tag i riktigt bra ECC81 billigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/12/18 :  19:49:32  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Ok.....är väldigt sugen på att testa på min denon spelare.
Det satt dubbla D/A...pcm 1702 från bb tror att det är 20bit omvandlare.
I artikeln är det ju 24bitars som diskuteras....som sagt det här är över min förmåga:-)

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/18 :  20:12:42  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
bardis. jag ska läsa på lite om Teac VRDS och Nons dac:en. Såg en VRDS 10 på blocket för 3000kr. Har dock ingen anning om priset är bra?
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/18 :  20:44:06  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Plind skriver
quote:
Nicklasmagnus! PDS06 har väl oxå 24-bit dac har jag för mig

Jag hittade denna sida. Det står att det sitter ett PCM1702J i pds06:an
http://www.freeweb.hu/mestertuning/dac.php?lang=en
enligt denna produkt pdf så är det ett 20bits (OBS det skilljer på sista bokstaven, "J" kanske är en helt annan dac?)
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1702.pdf

Edit: s707:an dac som heter PE8001A ska vara likvärdigt med den som heter PCM1716, som är en 24bits dac, enligt denna länk sida 7
http://www.pioneerelectronics.ca/Pioneer/Files/13004.pdf

Edited by - niklasmagnus on 2005/12/18 20:50:11
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/12/19 :  14:36:04  Show Profile Send Bardis a Private Message
quote:
Tanken med en nonos-DAC är att skala bort så mycket onödigt som möjligt.
Har läst att det går att hoppa över reciver-chipet om man kan plocka en I2S signal direkt från transporten. Då skulle man kunna få en tämligen enkel krets.

Någon här på forumet som vet var man hämtar I2S-signalen??

I2S verkar vara en philipsstandard. Så har man ett philips drivverk kan man hoppa över reciverchipet.

Vad är det för signal man får ut på den digitala koaxutgången?
Det sitter ett decoderchip efter drivverket. Vad gör den?
Går det inte plocka signalen direkt på drivverket. Verkar vara lite kaka på kaka med decoderchip både i transporten och DACen

Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/19 :  19:37:37  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Ang om det är en 20 eller 24 bits dac i pioneererna, så borde det ju ha en viss betydelse. Men enlige pioneers produktkabalog (finns högre upp i tråden) så är det en Jitter Proof Wide-range DAC i s06:an. Är det att föredra framför 707:an 24bits dac?
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:00:23  Show Profile Send nelsson a Private Message
Bardis: det går att plocka den digitala signalen direkt efter spelarens egna reciever, det man i princip gör är att byta ut spelarens egna DA-chip mot ett annat. Jag har gjort just den operationen i ett antal äldre Pioneerspelare med tallrik med mycket gott resultat, jag har då använt en AKM 4393.
I2s lämpar sig dock inte vad jag försår till att föra signalen någon längre sträcka, man får alltså hålla till i närheten av originalchipet.

En bilt i från min Pioneer med nytt DA-omvandlarchip, LC Audios X03 och Zapfilter:

niklasmagnus:
Jag kan inte svara rakt av vilken som är bäst, jag tycker att 707 ger ett väldigt bra ljud med Zapfilter och klocka dock inte riktigt i nivå med min variant visad ovan.
De omvandlare som sitter i 06an är väl en variant av BB PCM1702, en i grunden betydligt mer påkostad lösning än 707ans PCM1716, dock kan ju den senare vara enklare att uppgradera iaf på det sätt jag gjort.
Att sedan ett DA-chip kallas "Jitter-proof" är inget att hänga upp sig på, liknande formuleringar finns i så gott som alla DA-omvandlardatablad.

/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:07:06  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
nelsson det där se ju fint ut
Men vart är batteriet

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:07:34  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
OKey då fick man dac delen oxå uppklarad.

Jag har bokat tid imorron att lyssna på en arcam cd och en sherwood dvd. Ska ta med min sony dvd till affären (takt och Ton) för att kunna jämnföra bättre. Jag har även bokat tid hos Ljudshopen under mellan dagarna för att testa några cd-spelare där. Så det blir tidigast inköp av ny eller begad cd i januari/frebruari.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:34:37  Show Profile Send time a Private Message
Du kan också ta signalen från DACen direkt till en trafo om du har en snäll last, har gjort det på en PDS06 med bra resultat. AndersP har den nu.
kolla på http://www.audiodesignguide.com/cdplayer/dac1.html

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/12/20 :  17:54:42  Show Profile Send Bardis a Private Message
Aha! Ser de använt en LL1636. Undrar om LL1660 eller 1641 skulle duga har dessa liggandes hemma?
Undrar var den egentliga I/V-konverteringen sker, då motstånden före trafon är borta?

Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/12/20 :  19:24:45  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Jag har provat en del moddningar med PD-S06.

Började med att byta op-ampar till BB OPA2604 - blev något "analogare" ljud om jag inte minns fel.

Sedan blev det XO3-klocka och Zap-filter. Detta gav ett rejält lyft. Särskilt klockan som sorterar och ger bättre djup och bredd.

Efter detta jämförde jag att skicka digital signal till en Behringer DEQ2496 (24 bitars DAC AK4393) med PCM1702 och legatolink filter som finns i PD-S06:an.
Trodde det skulle bli jämn fight - men så blev icke fallet!!
Det sitter en riktigt bra DAC i Behringern!

Men så var det det där med analoga utgångssteget...som ju inte var "High-End" i Behringern. Så efter att spelat med Behringerns analoga utgångssteg i hela 3(tre) dagar så blev det till att skruva in Zapfiltret i denna.

Och efter att ha suttit nöjd med detta i ett år så var jag tvungen att prova Bernts rörsteg (enligt artiklarna) och detta ger ännu mer!!!

Så nu sitter Zapfiltret efter volympotten och driver slutstegen istället.

Tror faktiskt att kombinationen skulle stå sig ganska väl mot en "dyr-cd"-lösning.

Lycka till!

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2005/12/20 :  19:34:54  Show Profile Send MikaF a Private Message
Härligt med denna entusiasm med bytande av komponenter ... men varför inte jämfära en "slutmoddad" cd med Atoll cd-100 ?? Jag vore väldigt nyfiken över lyssningsresultatet!

Bästa välljudshälsningar/Mika

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/11/28 :  16:21:34  Show Profile Send Guru a Private Message
Gräver upp denna tråd igen då det snart dyker upp en S06 i brevlådan :) Är det nån som har serviceschemat till den ?

Mvh
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8624 Posts

Posted - 2006/11/29 :  02:05:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Går det inte plocka signalen direkt på drivverket. Verkar vara lite kaka på kaka med decoderchip både i transporten och DACen

quote:
Bardis: det går att plocka den digitala signalen direkt efter spelarens egna reciever, det man i princip gör är att byta ut spelarens egna DA-chip mot ett annat. Jag har gjort just den operationen i ett antal äldre Pioneerspelare med tallrik med mycket gott resultat, jag har då använt en AKM 4393.

Bra att du gräver! Undrar lite gran samma sak,var tar man siganlen på en PDS904 om man ska använda en digitial sak efter(M-1000)behövs någon buffert?Bifogar schema:

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/11/29 :  12:20:40  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Oj, jag hadde glömt bort denna tråd. Efter att jag var och lyssna på olika spelare hos Ljudshopen blev det slutligen en Marantz SA8400 (tror jag den heter), det var dessutom erbjudande på den, 6000kr (ord. 10kkr). Jag är mycket nöjd med den, jämförde mot bla Arcam (6500kr) och Micromega (5000kr).

Guru: Nöjet är helt på min sida, nu börjar det blir lite för tekniskt för min del. Men lycka till med moddandet av din S06:a.
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/11/30 :  09:19:07  Show Profile Send zikkan a Private Message
Såg tidigare i tråden att någon frågade om Sony-spelare som lämpliga objekt att utgå ifrån, jag undrar detsamma. Jag har en gammal CDP-X7ESD (Nypris var +30 000SEK när det begav sig ) och är nyfiken på vad man kan göra med en sådan?

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/12/03 :  17:15:24  Show Profile Send nelsson a Private Message
Ryssen:
De signaler du skall plocka/koppla in dig på är Mck (systemklockan 16,9344 MHz i ditt fall), Bck, Lrck och Sdata (Själva datasignalen kan heta PCMD på CXD2507). Jag har tappat bort mina anteckningar, men jag har för mig att det är 16 bit LSB som är "språket" DA-omvandlaren skall ställas in för, om din spelare inte har en HiBit-krets - då är det 20 bit LSB. (HiBit kan med fördel opereras bort, det låter mer riktigt utan enligt min mening)
Om du ersätter den ordinarie DA-omvandlaren behöver du ingen extra buffert.

/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8624 Posts

Posted - 2006/12/04 :  01:59:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
En fråga gällande coaxial out,det sitter ju en liten trafo på den utgången ,men även en konding!Behövs båda?Vad händer om jag plockar bort antingen trafon eller kondingen?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000