HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpningsmatta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

scoop
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/12/16 :  17:55:28  Show Profile Send scoop a Private Message
Har en granne som påstår han hör nåt ljud från min lägenhet på nätterna, det enda jag kan komma på som möjligt kan skapa nåt ljud skulle då vara min dator som står direkt på trägolvet... att vibrationen från hårddisken eller nåt skulle höras. Tycker det låter en smula otroligt, men men... jag tänkte skaffa nån form av dämpningsmatta att ställa den på, det kan ju minska ljudet för min del också så det kan ju vara bra.
Nån som har några förslag på nån billig lösning? Just nu har jag ställt den på en frottéhandduk och jag misstänker det inte är optimalt :-)

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/16 :  18:07:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Skaffa en bit liggunderlag o ställ den på
Alltid dämpar det lite.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2005/12/16 :  18:58:32  Show Profile Send kvistarn a Private Message
kyl/frys då? lär ju vibrera bra mycket mer än en dator. såvida du inte har hårddiskar från medeltiden...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/12/16 :  19:54:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Eller vik en matta några gånger på längden...
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/12/16 :  20:07:52  Show Profile Send linnar a Private Message

Liggunderlag är nog optimalt.
Man kan tom använda dubbla lager.

Liggunderlag har täta skott med luft för
att isolera mot kyla (=termos). Man kan då
säga att datorn står på luft, ungefär..

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/16 :  21:13:25  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ifall datorn har fötter kan det vara en bra idé att ha en hård skiva som sprider trycket ovanpå liggunderlaget. Liggunderlaget komprimeras annars med tiden.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/17 :  01:19:18  Show Profile Send edison a Private Message
3-4 squashbollar = voilá.

Har kört med det under mina golvare, och nada (bas)-oljud hos grannen under är resultatet av det.En vanlig normaldator är tung nog att stå hyggligt stabilt om man sätter bollarna i hörmen - dom trycks efter ett tag ihop lagom mkt för att inte vara allt för vingliga men ändå behålla dämpningen.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/17 :  01:19:42  Show Profile Send edison a Private Message
3-4 squashbollar = voilá.

Har kört med det under mina golvare, och nada (bas)-oljud hos grannen under är resultatet av det.En vanlig normaldator är tung nog att stå hyggligt stabilt om man sätter bollarna i hörnen - dom trycks efter ett tag ihop lagom mkt för att inte vara allt för vingliga men ändå behålla dämpningen.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2005/12/17 :  01:31:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message
En bit frigolit ordnar det mesta.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2005/12/17 :  10:26:04  Show Profile Send M3 a Private Message
Det kan väl inte vara så att du snarkar. :) Stör han sig på din dator så har han nog andra bekymmer....

Häls. Ronnie
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000