Author |
Topic |
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 16:58:56
|
Då det begav sig :-) Lyssnade jag nästan aldrig på annat, när man svängde runt i stan med sina gamla amerikanare. Lägger väl fortfarande på en platta då och då. Finns det någon här på forumet som fortfarande kan tänkas sig att lira lite "gamaldags" ??
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 19:22:47
|
Kan tänkas ja..... Har för tillfället ca.tvåtusenetthundra låtar från denna tidsperiod, dom ligger på min hd som mp3 och samlingen växer hela tiden
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 01:17:29
|
Även jag kan tänka mig lyssna ibland. Det är ju liksom en del av min levnad och jag har också kvar mina/våra gamla skivor från den tiden. |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 10:55:02
|
Har ärvt farsans rockgener
Gus, nästa träff får du lov att ha med en 50-tals skiva med blandade godbitar! |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 12:05:45
|
Känns skönt att man inte är ensam om att lira dom gamla slagdängorna :-)
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 20:30:37
|
Gus:Har för tillfället ca.tvåtusenetthundra låtar från denna tidsperiod, dom ligger på min hd som mp3 och samlingen växer hela tiden Har du också svenska artister typ White Bear - Stupid Cupid. Det gjordes mycket(bara)skit på den tiden slutet av 50-talet. Allt var ju bara jätte dåliga covers av amerikanska eller engelska förlagor. |
|
|
Gus
3570 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 21:08:57
|
Inte en enda Svensk femtiotalare tyvärr. |
Edited by - Gus on 2005/12/17 21:10:41 |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 23:45:44
|
Vi har vänner på besök idag! Det uppskattas när man lirar "chuken" |
|
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 09:21:22
|
Självklart!
-Elvis, Chucken, Jerry Lee, Fats mm, kan man inte vara utan då och då! Råkar även vara min kära hustrus favorit era, så det blir lite "pod" 50-tal och tidigt 60-tal ibland...
Tycker dock att det kan vara problem att hitta bra nymastringar, det dräller ju av billighetsutgåvor, speciellt med Chucken! Lyssnade dock härom dagen på en samling som jag fått bränd av en kollega, den var riktigt hyfsad, tror att det var vol 1 i den serie där man nu "pluggar" vol 2 av på tv... Innehåller tex den fantastiska "Would you like to swing on a star", sanslöst bra sug i den! (En av mina första singlar föresten.)
När man hittar bra mastringar kan man annars ofta bli förvånad av hur bra det kan låta bara för att allt är inspelat i en riktig studio, med ett hyfsat rum!
Sebastian
Ps:Kan annars rekommendera en dubbelvinyl med pre rock´n roll som heter "Roots of Rock´n Roll", på skivmärket Savoy...
|
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 11:27:10
|
Va inte orolig.. här rullar det gamal raggarmusik till o från.. Och i Chrysler 57án går det ju inte lira annat självklart..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 12:33:38
|
quote: Va inte orolig.. här rullar det gamal raggarmusik till o från.. Och i Chrysler 57án går det ju inte lira annat självklart..
Nä det så klart! Skulle fattas annat. Någon 50-talare har jag aldrig ägt tyvärr. Men mycket annat (17st) från tidigt till sent 60-tal. Fråm smått (valiant, dart m,m) till lite större (impala å fleetwood) Men å andra sidan tycker jag det är onödigt med musik när man åker bil med V8 under huven
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 22:09:04
|
Såklart liras det 50-tals rock och redig Rythm&Blues då å då. Har t.o.m haft perioder när jag nästan bara lyssnat på sånt.
Lyssnade mycket på Svante Grundbergs program med gammelrock på radion för sådär 25 år sen och spelade in en massa band med fantastsk musik som ligger nere i källarn. Men jag kom över ett schysst kassetdeck i lördas så nu kanske banden får en ny chans om dom går att spela..... |
nyfiken skeptiker |
|
|
Gus
3570 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 22:37:56
|
Kasetter ja... Fick mitt minne att vakna,jag spelade in Jerry Williams program Rocklagret när det begav sig. Hela serien tror jag att jag har,ca.tjugo kasettband blev det. Blir till att damma av en spelare och kolla om det fortfarande låter |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 19:33:57
|
Rocklagret med Jerka ja, där spelade jag in det mesta oxå. Vilken musikskatt man sitter inne med, är bara lite orolig för kassetternas kondis. Hade man tid så skulle man förståss föra över klabbet till mp3 på hårddisk..... |
nyfiken skeptiker |
|
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 01:06:47
|
Tycker mycket om Ricky Nelson som har många pärlor i bagaget plus en fantastisk gitarrist... Sedan har vi Billy Fury och Cliff Richard som blivit en tönt på äldre dar men var jätte duktig med shadows och annan fantastisk gitarrist- Hank Marvin. Det värsta med genren är att sångerna är så korta korta korta... |
|
|
|
Topic |
|