HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Någon som lyssnar på50-tals Rock`n Roll ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/16 :  16:58:56  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Då det begav sig :-) Lyssnade jag nästan aldrig på annat, när man svängde runt i stan med sina gamla amerikanare.
Lägger väl fortfarande på en platta då och då.
Finns det någon här på forumet som fortfarande kan tänkas sig
att lira lite "gamaldags" ??

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/12/16 :  19:22:47  Show Profile Send Gus a Private Message
Kan tänkas ja.....
Har för tillfället ca.tvåtusenetthundra låtar från denna tidsperiod,
dom ligger på min hd som mp3 och samlingen växer hela tiden
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/17 :  01:17:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Även jag kan tänka mig lyssna ibland. Det är ju liksom en del av min levnad och jag har också kvar mina/våra gamla skivor från den tiden.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/12/17 :  10:55:02  Show Profile Send wallraff a Private Message
Har ärvt farsans rockgener

Gus, nästa träff får du lov att ha med en 50-tals skiva med blandade godbitar!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/17 :  12:05:45  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Känns skönt att man inte är ensam om att lira dom gamla slagdängorna :-)

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/17 :  20:30:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Gus:Har för tillfället ca.tvåtusenetthundra låtar från denna tidsperiod, dom ligger på min hd som mp3 och samlingen växer hela tiden
Har du också svenska artister typ White Bear - Stupid Cupid. Det gjordes mycket(bara)skit på den tiden slutet av 50-talet. Allt var ju bara jätte dåliga covers av amerikanska eller engelska förlagor.
Go to Top of Page

Gus

3570 Posts

Posted - 2005/12/17 :  21:08:57  Show Profile Send Gus a Private Message
Inte en enda Svensk femtiotalare tyvärr.

Edited by - Gus on 2005/12/17 21:10:41
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/17 :  23:45:44  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vi har vänner på besök idag!
Det uppskattas när man lirar "chuken"

Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/12/20 :  09:21:22  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Självklart!

-Elvis, Chucken, Jerry Lee, Fats mm, kan man inte vara utan då och då! Råkar även vara min kära hustrus favorit era, så det blir lite "pod" 50-tal och tidigt 60-tal ibland...

Tycker dock att det kan vara problem att hitta bra nymastringar, det dräller ju av billighetsutgåvor, speciellt med Chucken! Lyssnade dock härom dagen på en samling som jag fått bränd av en kollega, den var riktigt hyfsad, tror att det var vol 1 i den serie där man nu "pluggar" vol 2 av på tv... Innehåller tex den fantastiska "Would you like to swing on a star", sanslöst bra sug i den! (En av mina första singlar föresten.)

När man hittar bra mastringar kan man annars ofta bli förvånad av hur bra det kan låta bara för att allt är inspelat i en riktig studio, med ett hyfsat rum!

Sebastian

Ps:Kan annars rekommendera en dubbelvinyl med pre rock´n roll som heter "Roots of Rock´n Roll", på skivmärket Savoy...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/20 :  11:27:10  Show Profile Send mayro a Private Message

Va inte orolig.. här rullar det gamal raggarmusik till o från.. Och i Chrysler 57án går det ju inte lira annat självklart..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/20 :  12:33:38  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Va inte orolig.. här rullar det gamal raggarmusik till o från.. Och i Chrysler 57án går det ju inte lira annat självklart..

Nä det så klart! Skulle fattas annat.
Någon 50-talare har jag aldrig ägt tyvärr.
Men mycket annat (17st) från tidigt till sent 60-tal.
Fråm smått (valiant, dart m,m) till lite större (impala å fleetwood)
Men å andra sidan tycker jag det är onödigt med musik när man
åker bil med V8 under huven

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/20 :  22:09:04  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Såklart liras det 50-tals rock och redig Rythm&Blues då å då. Har t.o.m haft perioder när jag nästan bara lyssnat på sånt.

Lyssnade mycket på Svante Grundbergs program med gammelrock på radion för sådär 25 år sen och spelade in en massa band med fantastsk musik som ligger nere i källarn. Men jag kom över ett schysst kassetdeck i lördas så nu kanske banden får en ny chans om dom går att spela.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Gus

3570 Posts

Posted - 2005/12/20 :  22:37:56  Show Profile Send Gus a Private Message
Kasetter ja...
Fick mitt minne att vakna,jag spelade in Jerry Williams program Rocklagret när det begav sig.
Hela serien tror jag att jag har,ca.tjugo kasettband blev det.
Blir till att damma av en spelare och kolla om det fortfarande låter
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/21 :  19:33:57  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Rocklagret med Jerka ja, där spelade jag in det mesta oxå. Vilken musikskatt man sitter inne med, är bara lite orolig för kassetternas kondis. Hade man tid så skulle man förståss föra över klabbet till mp3 på hårddisk.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2005/12/22 :  01:06:47  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tycker mycket om Ricky Nelson som har många pärlor i bagaget plus en fantastisk gitarrist... Sedan har vi Billy Fury och Cliff Richard som blivit en tönt på äldre dar men var jätte duktig med shadows och annan fantastisk gitarrist- Hank Marvin.
Det värsta med genren är att sångerna är så korta korta korta...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000