HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur tänka när man sätter ihop en anläggning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/12/15 :  22:51:34  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag skall snart börja forma om min anläggning från "topp till tå" så att säga och då jag inte är så kunnig ännu skulle jag vilja få veta era åsikter i ämnet "Så sätter man ihop en anläggning, och dessa komponenter är viktigast så de väljer man först". Jag vill ju självklart också höra varför ni tycker som ni gör. Den kommande anläggningen skall vara analog, i den bemärkelsen att den primärt är till för att spela vinyl.

Varför detta ämne? Jo, då jag inte vet så mkt så surfar jag runt nätet så mkt jag hinner och orkar för att försöka lära mig mer. Under mina turer på internet här och där, och bl. a. på detta forum har jag förstått att åsikterna går isär, och de går isär rejält skulle jag vilja påstå. Ingenting är ju absolut, inte ens sanningen har jag hört, så därför skulle jag vilja höra hur ni skulle gå till väga om ni skulle börja sätta ihop er egen anläggning från noll. Vad väljer man först, och vilka komponenter är viktigast i en anläggning?

Jag är alltså inte ute efter komponent förslag, utan hur tänket går när man börjar sålla bland alla apparater, man kan ju inte lyssna på allt, eller?

Här är lite av vad jag hört som förvirrat mig:

"Origin Live: Turntable / arm / cartridge / phono stage = 58% of budget
Amplifier = 21% of budget
Loudspeakers = 21% of budget

It should be noted that the phono stage is often of more significance than the amplifier as it contributes to over 70% of the amplification of a low output moving coil signal."

Läste i en interviue med VDn på Linn, och han tycker också att grammofon är mkt viktigare än övrigt.

Någon här på forumet tyckte dock att högtalare är viktigast och att man sedan matchar en förstärkare efter högtalaren (om jag nu minns rätt) och det tror jag nog jag hört annorstädes också.

Vad gäller kablar har jag alltid hört följande: additional 5-7 (10) % on top of the system.

Så om ni har några synpunkter och/eller några åsikter i ämnet är jag mkt nyfiken att höra dessa.

J. Ullberg

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/15 :  23:13:45  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det första man skall fråga sig själv innan man skall börja sattsa på ny kula är nog vad vill jag uppnå med annläggningen??
Ex:

Alternativ
1:Ett så korekt ljud som möjligt, med andra ord så närma inspelningen som det bara går.

Alternativ
2:Detta alternativ skall man välja om man inte har möjligheten/viljan att kunna åtgärda akustiken i rummet.

Ja nu är det upp till dig att välja innan vi går vidare till nästa val, vad väljer du för allternativ 1 eller 2

jag tappade gnistan för att fortsätta mitt inlägg, någon annan får gärna fortsätta


Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/12/17 18:39:18
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/12/15 :  23:18:04  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
så här är vad jag tycker en bra början.

1 vad för rum spelar du i?
2 vad för högtalare passar bra i rummet?
3 hur mycket efekt behöver du för att driva den högtalaren?
4 vad för spelare skall du ha?

till detta kan det vara bra att rita upp en bild och se hur du kan ställa upp anläggningen i rummet för att inte du skall få ett felaktigt stereo ljudfält och inte sitta där deom stående vågorna är som störst eller minst.

Rent tekninskt är det högtalare tilsamans med rummet som skapar mest felaktigheter. Är det en transistorförstärkare med ca 200w+ i 8 ohm
kommer den troligtvis hamna lägst då vinylen har hyfsat stor mängd dist i gämförelse med cd/dvd/dator och kankse mp3.
kablar är något som skall vara tillräkligt kraftigt och lagom kort. signal kablar skall vara skärmade och inte glappa. nät kablar är något som jag anser kommer alrasist men kan vara bra om även dom har en skärm ifall du har tex en känslig DA omvandlare.
det fins mycket goda ledare fån supra som ligger på ca 30-150kr metern.

mvh Stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2005/12/16 :  10:10:03  Show Profile Send Hepcat a Private Message
som linnie så är mitt svar här ganska givet.

Satsa på att få bästa möjliga signalkälla det som saknas därifrån kan aldrig kompenseras sedan det övriga i signalvägs ordning. Rummet har givetvis stor betydelse men det är ju oftast som det är visst kan man göra en del akustiska åtgärder men jag har hittills alltid klarat mig med enbart möblering.

www.selleri.de
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/12/16 :  12:01:06  Show Profile Send olof a Private Message
Det finns nog lika många tillvägagångssätt som människor för att komponera en stereo. Så här skulle jag iaf gjort om jag börjat om från början.

Börja jobba med de delar som som är svagast i kedjan rent allmänt. Alltså diskutera med ev. respektive om man kanske får ett eget dedikerat rum som man kan göra vad man vill i. Boka tid med en akustikkonsult och titta på lite förbättringar. Sedan finna den högtalare som passar ens behov och rum. Sedan se över hur bökig last högtalaren är och hur högt man behöver spela och utifrån det välja förstärkare. Därefter lämplig(a) signalkälla/signalkällor


Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/16 :  16:42:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Tänkte precis som Olof.
Kika ut ett par högtalare som du vill ha i rummet,sen en bra matchande förstärkare,så att säga...
Sen kollar du upp vilka kablar som passar bäst ihop!

Så hade jag gjort,lite förenklat kanske...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/16 :  16:44:36  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
(vad det gäller kablarnas totala kostnad,så har jag nog sprängt 10%-gränsen för länge sedan..!)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/16 :  16:44:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Buggsson: jag har skickat ett så kallat PM till dig med mina tankar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/12/17 :  00:45:46  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Levande: Vad jag vill uppnå är förstås alt. 1, men det är alt. 2 som gäller då det är ett taskigt rum att göra förbättringar i, plust det stora hindret, min fru. Hon har liten förståelse mitt intresse, så tyvärr lär det inte gå att göra så mkt i dagsläget innan vi får ett nytt hus. Men i det rum jag nu har, så vill jag ha ljudet så nära inspelningen som möjligt. Mao, det är 2 som gäller.

holmgrenstefan: 1-3 blir svårt att ta tag i just nu. 4, jag skall ha en skivspelare, och jag funderar på en "stum" sådan om det nu heter så, dvs, en utan upphängning. Jag har ett rum som har ett trägolv med mkt rörelse när man går, så jag skall bygga mig en vägghylla som skruvas direkt i väggbalkarna har jag tänkt. Vad det lider, allra sist tror jag, satsar jag på en multiformat spelare.

quote:
Rent tekninskt är det högtalare tilsamans med rummet som skapar mest felaktigheter. Är det en transistorförstärkare med ca 200w+ i 8 ohm kommer den troligtvis hamna lägst då vinylen har hyfsat stor mängd dist i gämförelse med cd/dvd/dator och kankse mp3.


Vad menar du här, jag tror inte jag riktigt försår mening 2.

olof: Vad är det man utgår ifrån när man väljer förstärkare utefter de högtalare man har? Jag vet man brukar kolla motstånd och känslighet, är det något mer?

Hepcat: jo det låter ju logiskt, men hur skulle fortsätta från källan?

Tackar så länge för alla svar, nu har man lite till att tänka på.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/12/17 :  10:13:35  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag skulle börja med att hitta en högtalare som du gillar, testa dom med olika förstärkare (använd en och samma signalkälla av bra kvalitè när du jämför) för att se vad som krävs och vad som händer. Kanske du redan här oxo hittar en bra signalkälla som du vill ha.
När du vet vilka högtalare som passar dina krav och budget (ta med vad dom kostar att driva bra, dvs hur mkt pengar du måste lägga på förstärkare). Tänka oxo på hur pass högt du vill kunna spela, det kan börja dista om du spelar över förstärkarens förmåga.
När högtalare och förstärkare är fixade, låna hem olika signalkällor och testa dig fram, skriv gärna ned vad du tycker innan du testar nästa osv så har du ngt att gå på när du lämnat tillbaka lånade grejer. Försök att alltid använda bra kablar när du gör alla tester, dom kan ha större påverkan än man tror.
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/12/17 :  12:48:20  Show Profile Send Joacim a Private Message
Här är en länk över vad många medlemmar på forumet hade för tankar vid ihopsättning av en anläggning. Kan alltid vara något Du snappar upp därifrån, då diskussionerna gick rätt så varma.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43183

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2005/12/18 :  00:17:57  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Skulle bara vilja tillägga att hur man formar en anläggning beror till stor del på vilken typ av musik man lyssnar på. Jag menar om jag bara lyssnar på hårdrock och den typen av musik med "stånka" i så kanske ett par små stativhögtalare tillsammans med en rörförstärkare inte riktigt är vad man borde satsa på. Vill man ha en anläggning som passar en så tänk på vad som skall spelas, och prova (om tillfälle ges) flera olika alternativ. Själv har jag ännu inte riktigt hittat en anläggning som klarar både Pantera, Bach och Esbjörn Svensson Trio, men jag fortsätter söka Därför har jag två anläggningar, en för "rock" (den som grannarna hatar) och en för s.k finlyssning (jazz, klassiskt o.s.v).

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/18 :  11:26:47  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Gothmog II:

Jag har som mål att hitta delar så att anläggningen skall klara allt, annars så är det i min värld slöseri med resurs. Dvs målet är att det inte skall finnas större hinder för mitt ljudintresse. Skulle vilja säga att jag är ett par basmoduler från det målet. Efter detta kan man ju fila extra på kabelval, fötter etc och annat finlir. Men anläggningen är nära en gräns till att bli en allsidig anläggning med både pondus och finess.

Sedan har jag själv upplevt att högtalarna är de (tillsammans med rummet) det man bör lägga pengarna på. Givetvis blir ju då brister i kedjan pinsamt uppenbara.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/12/18 :  12:17:12  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Buggson:
För mig är det enkelt.

Titta på vad som förvränger signalen mest på pappret.

Alltså fokus på högtalare och rum.

Sen hitta en stärkare som är bra och lämnar tillräckligt med effekt så att den inte stryper signalen dynamiskt.


Signalkällan är IMHO den som påverkar signalen minst såvida den inte är gravt felkonstruerad.

Lite förvirrande mot de som anser att, skit in - skit ut kanske.. men om man tar distorsion t.ex. så ligger CD oftast på 0.000..... % medan högtalare distar i storleksordningen 1%.. en liknelse bara :) sen finns det ju gömda, konstiga parametrar som inte kan mätas - då är kablar viktiga.


Jag har haft en hel del s.k. HighEnd - men nu i efterhand så förstår jag att jag bara lurade mig själv, med allt från kablar till prislapp. Har börjat om helt o hållet och nu finns inte märke- & kabel-nojja längre..


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/18 :  12:27:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det finns förvisso fler parametrar än distortion, två spelare med exakt lika lite dist på pappret kan ju låta helt olika och även olika bra. Låg dist är inte lika med välljudande spelare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:13:10  Show Profile Send niklas a Private Message
Engelholm, synd att du inte ville skriva "dina tankar" i tråden. Fler är intresserade.

matte76, det är det väl ingen som har sagt heller? m_persson tog bara upp detta som exempel. Håller för övrigt med m_persson, men tycker kanske att han förenklat verkligheten en smula.

Buggson!
Jag tycker du ska börja med att hitta högtalare (högtalarsystem) som är dimensionerade efter ditt lyssningsrum, din budget och dina krav. Därefter en förstäkare (förstärkeri) som klarar att driva högtalarna samt med så låg förvrängning av signalen som möjligt. Valet av CD lämnar jag fritt...

Kom ihåg att ingenting kommer låta bra i ett akustiskt olämpligt rum.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:22:35  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
niklas
quote:
Engelholm, synd att du inte ville skriva "dina tankar" i tråden. Fler är intresserade.



Jag har också bett om detta för två dagar sedan.
Jag bad Buggsson att fråga Engelholm om han inte kunde skriva så att vi andra också ser, men inget svar ännu

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/12/18 21:24:16
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:39:50  Show Profile Send EAR a Private Message
Det här med att hitta rätt direkt är väl hårt när omöjligt
Det svåra kan vara att få ihop det med komponenter som passar ihop och som verkligen lirar musik tillsammans.
Budgeten som man har att tillgå är väl det som har störst betydelse framförallt om man börjar på nollvilket kan vara en utmaning i sig
Det är trots allt en väldig skillnad om du har 20 eller 100 tusen eller mer att använda på din anläggning

Man skall ju kanske inte snöa in sig helt på prestigeprylar (även om det är trevligt) utan försöka hitta något som verkligen passar ihop i DET rummet du skall använda anläggningen i och till DEN MUSIKEN du helst lyssnar på
I längden tror jag att man skall satsa på något som inte ger minsta lilla tendenser till lyssningströtthet(läs överanalytiskt/kallt).

Skall man hålla budgeten lite i styr så satsa på begagnat men ha inte brått utan vänta in den rätta affären på den rätta prylen som man verkligen tror på.

Åk hem till folk och lyssna på så mycket som möjligt så du får någon form av inblick i vad som kan vara värt att satsa på.
/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2005/12/18 21:49:17
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:40:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Buggson, har du läst Mickes kokbok? Där får du en del tips.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/12/19 :  08:06:19  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Här kommer på begäran EngelholmAudios input då han nu meddelant att det är OK att lägga ut för alla att se:

Hejsan,

Mitt tips är att satsa på högtalare, slutsteg och rum, ungefär i den ordningen.

Signalkälla rekommenderar jag en multispelare och utbudet är stort. Själv tittar jag på Marantz multispelare. Bra byggda, bra finesser, bra priser.

Förstärkare är ett svårt kapitel. Jag rekommenderar oavkortat minst 100 watt per kanal. Allt mindre än 100 watt kommer vara en tillfällig lösning som du kommer uppskatta en kort tid men tröttna på längden.
För- och slutsteg eller integrerat är en smaksak men också en fråga kring aktiv delning. Jag (Engelholm Audio) jobbar helst med aktiva lösingar med en bra "stativare" som kopplas samman med skräddarsydd basmodul och aktiv delning här emellan.

Nu börjar vi komma in på sånna produkter jag tillverkar och säljer...samt brinner för! Engelholm Audio - Mino tillsammans med EA - Delo samt lämpliga basar (kommer det med) ger dig som lyssnare en suverän grundplåt att stå på. Starta med prisvärd elektronik från ex Rotel eller sikta ännu högre...

Vad gäller rummet glöm inte följande:
* matta/mattor på golven och vid första reflexen (framför) högtalare
* saker på väggarna så som tavlor, hyllor, tidningshållare, etc. Mentalt ställ in dig på att bygga nån dämpvägg. Bokhyllor som är halvfyllda, luftiga och lite assymetriska är super!
* hifi tar tid att få riktigt bra. Fall inte för tanken på att "lösa välljudet" genom uppgraderingar till dyrare produkter. Sök istället efter det riktiga felet och se om det inte går att lösa/eliminiera på enkelt och billigt sätt istället

På min site: www.engelholmaudio.com hittar du följande länkar:
www.engelholmaudio.com/dv.pdf (dämpvägg)
www.engelholmaudio.com/tmp/mino_10.jpg (Mino högtalarna som i sig spelar super men lyfst i basområdet med Delo + basmoduler)
www.engelholmaudio.com/delo.pdf (aktiva delningsfiltret)

Vad gäller kablar bör du stålsätta dig med integritet. Många kommer vilja sälja dyra kablar till dig men jag anser inte att du behöver det. Visst kostar bra kablar en slant, men inga extrema pengar. Signalkablar från Marcus Cables för 500kr st är superfina. Högtalarkablarna är lite dyrare men helt klart OK!

Lycka till!
// Pär

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/12/19 :  09:21:26  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det har blivit en del läsande efter alla tips, kokboken, och två trådar till som jag hittade efter hänvisning. Jag måste tillstå att jag är förvånad, jag hade inte räknat med att de flesta skulle tycka att högtalare var det som man skulle börja med, följt av förstärkare, som i sin tur var följt av rummet eller källan. Jag var förvissad om att källan skulle hamna överst på listan, och måste jag erkänna, jag känner mig fortfarande lite konfunderad över resultatatet. Jag har dock en liten undran kvar, de flesta som pratar källa, menar CD, själv så skall jag i första hand sätta ihop ett system för vinyl, så jag undrar då om detta skulle förändra något? Tror väl inte själv riktigt på det, men som den person jag är, tar jag inget för givet om det inte finns något som pekar på att det faktiskt förhåller sig så.

Sammanfattning (av komponenter)
1. Högtalare
2. Förstärkeri
3. Källa
4. Kablar

Ear, jag har tyvärr inte tålamod när jag handlar, vilket straffar sig mellan varven, så begagnat är nog inte för mig är jag rädd, sedan tycker jag att det känns som alldeles för mkt pengar för att lägga på något använt, känner mig inte kompetent att avgöra vad som är bra eller inte (då talar vi inte ljudet)

Sedan så har jag inte direkt bekantskapskretsen full av sådana som tycker anläggningen är så viktig.....bara det låter.......och det känns lite trist

Jag har sett att det finns de som har, och de som inte verkar ha problem med att komponera anläggningar för musik med stor bredd. Jag vill självklart kunna spela allt med största njutning. I mitt fall är det väl typ från Keith Jarrets "Köln concert" till Megadeath och Slayer som beskriver spannet bäst. Det blir väl till att välja högtalare med MKT stor omsorg kan jag tänka.

När det nu gäller att börja titta på högtalare som skall passa mitt rum, vad är det man tittar efter? Vilka parametrar är viktiga, eller är det bara rekommenderad rumsstorlek som gäller? För kommersiella produkter kan jag tänka mig att ialla fall de flesta tillverkare har några rekommedationer på rumstorlek, men om man som jag är sugen på att bita i D.i.Y. äpplet, går det att utröna på något sätt vad som skulle kunna vara lämpligt för ens rum? Många av D.I.Y. konstruktörerna kan man väl iof få tag i, men jag skulle kunna tänka mig att de inte direkt tänkt till angående rumsstorlekar. Nu menar jag så klart initialt, bara för att kunna ha lite urskiljning och inte behöva ha så många på önskelistan som skall provlyssnas.

En sak som jag ofta tänkt på är vad som sätter gränsen för ett rums volym? Det rum som jag för tillfället har till förfogande har ena kortväggen öppen till ca 50%. Skall då all volym som denna vägg öppnar till också läggas till, eller hur resonerar man då?




J. Ullberg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/19 :  11:24:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan man ha en låt som tips?

http://www.knack.se/Sound/0003_funky_mix02_samp.mp3

Det där med att testa är väl ett gott råd, även om vi
pratar här om mindre avancerade saker än i sången.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/19 :  11:31:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
That's funky, Bernt!

Intressant text!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/19 :  11:35:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/12/19 :  12:07:57  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Hej Buggson!

Var bor du? Finns det någon större stad i närheten med tillhörande stereoaffärer? Internet och forum är fantastiska för att få information men kan också lätt förvirra. Bara i den här tråden har du ju fått flera svar som inte alls är samstämmiga. Det betyder ju inte att en har rätt och en annan fel utan man måste hitta det man själv gillar, vilket inte nödvändigtvis måste vara det som majoriteten gillar.

Det jag skulle rekomendera är att ta reda på hur stort ditt lyssnings/vardagsrum är, ungefärlig budget samt om det finns speciella begränsningar på stereon (av estetiska skäl endast stativhögtalare eller annat..). Exempel, din tänkte budget är på 25-35k. Då borde en bra handlare kanske kunna ta fram två system, ett för kanske 15k och ett för 50k. Lyssna på några MEDHAVDA(!) skivor på båda systemen och fundera på om dyrare är bätte och om det i så fall är värt pengarna. Eller upptäck att det dyrare visst var snäppet bättre men att det billigare är 'tillräckligt bra' i dina ögon.

Har du flera butiker kan du med fördel ta ett besök hos flera. Om de har jämförbara kvaliteer så kanske ena butiken är närmare eller har en säljare som du kommer bra överens om och då kan du prova att låna hem ett system av denne ett par dagar och prova.

Efter din 'butiks-tur' kan du gärna skriva några rader om dina intryck och kanske få några tips om finslipningar utöver butikens kunnande. Men är som sagt rädd att alla välmenande tips på internet förvirrar mer än de förklarar. Och ska du köpa nytt så har du säkert en bra handlare i närheten.

...blev en smärre roman det här..jaja.

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/19 :  12:22:09  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Fin länk Bernt
Men det lät lite mixerbord över det hela tyckte jag
Texeten var ju väldigt bra

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000