Author |
Topic  |
|
levande
200.000-klubben

2054 Posts |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 19:56:15
|
Har aldrig bytt olja på någon av mina spelare. Så länge som tallriken snurrar som den ska så känns det inte som det finns någon anledning att plocka isär lagret.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 21:00:20
|
Snake-Oil? 
M |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 21:41:47
|
Jag byter olja när handlaren tycker det ska göras så det får han hålla reda på. vet bara att han gör det ibland och så brukar han fylla på emmellan. |
www.selleri.de
|
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 11:46:43
|
För sällan 
- När jag lyfte av min tallrik sista gåmgen jag flyttade min skivspelare så fick jag av tallriken förvånansvärt lätt - passformen är så extrem att man inte brukar få av den utan mindre våld (skivspelaren följer med tallriken när jag lyfter  ).
Det visade sig att jag knappt hade någon olja kvar så jag fyllde på med symaskinsolja..... |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 12:02:42
|
Jag tror att man bör kolla oljan minst varannat år för att i vår varma miljö har en uttorkande effekt på oljan. Har för mig att vissa tillverkare föreskriver upp till vart tredje år så det får man kolla upp.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
levande
200.000-klubben

2054 Posts |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 13:01:55
|
quote: Vilken olja är det man använder, Hypoid eller
Beror lite på spelaren. Men en regel är olja "utan" tillsatser, dvs ingen motorolja eller ngt sådant då lagringen tar stryk. Symaskinsolja används ofta och fungerar Singelgrade olja utan tillsatser för gammelbilar SAE 30 funkar.
Beror även på slitaget, kanske man behöver lite tjockare olja. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
Edited by - cittroman on 2005/12/16 13:02:22 |
 |
|
nalle
Member

686 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 22:41:03
|
Jag har för mig att det någonstans på forumet har rekommenderats någon typ av teflonbaserad olja eller liknande som egentligen används på cyklar. Är det någon som känner igen detta? |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
Edited by - nalle on 2005/12/16 22:41:42 |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 23:11:12
|
Olika spelare kräver olika olja. Beroende på lagerkonstruktionen. Linn har sin typ av olja, Nottingham analogue sin osv. Kolla med tillverkaren vad de rekomenderar. Man får nämligen olika ljudkvalitet med olika sorter. Dessutom kommer lagret att hålla längre om man använder rätt olja. |
 |
|
krellmaster
Member

886 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 12:03:27
|
Oljebyte på min nuvarande spelare, Heybrook TT2, är aldrig gjort å den är drygt 20 år å flitigt använd. Min gamla spelare, Dual 1209, är still going strong utan oljebyte å den är från 1969! Flitig användning är nog bästa medecinen.... |
nyfiken skeptiker |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ

2798 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 22:47:07
|
Tja ba! Jag har ett par Opus continuo. Dessa smörjer jag med vanligt lagerfett. Grafitfett har jag kört med till vanliga lager. Det kan ta ett par dagar innan talriken är på plats. Men som sagts tidigare. Är man osäker fråga leverantören. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 10:07:06
|
"oljebyte" Ordet antyder en behållare dvs en konventionell lagring med en snurrande metallaxel som är en del av tallriken och som snurrar pekandes neråt i ett lager i vilken oljan kan fyllas på då och då. Men nu finns det många spelare med sk inverterat lager, dvs en stillastående axel pekande uppåt och ett snurrande lager som en del i tallriken (min spelare är sådan). I dessa fall kan man inte tala om oljebyte eller påfyllning. Jag tror att i dessa fall gäller det att droppa en droppe olja betydligt oftare än i de nedåtpekande. Kanske en gång i månaden, beroende hur mycket man spelar, men detta är en grov amatörgissning. Ngn som vet bättre? |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/12/22 : 22:48:55
|
Beror på av det är för spelare .... en del spelare "kräver" en tesked olja om året!! Läste just den nya "Extrabilagan till Stereo" som heter Phono .... 130 sidor vinyl!!  
Många exotiska spelare som vi aldrig sett här !
Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
boombox
Member

759 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 20:05:40
|
Läste nyss en artikel av Hifi Worlds chefred (senaste numret?) som tidigare hade jobbat mend något projekt med viskositetsmätning av smörjolor för bilar. Enligt honom så är oljor baserade på polyol ester det bästa (enda som pallar trycket i jetplan). Han hade testat van den Huls polyol ester-baserade TLF olja med mycket gott resultat till sin spelare. |
 |
|
Balder
Member

171 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 20:38:50
|
Min Thorens TD 320 har gått i 18 år utan att jag ens funderat på oljebyte, den funkar perfekt och låter bra. Men blir lite orolig nu, är det någon som vet om man brukar fylla på olja på Thorens?
Mvh |
"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."
|
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 21:13:17
|
Balder, ladda hem denna pdf, "thorens overhaul guide" från vinyl engine: http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3095 Det är ju inte lika kritiskt som oljebyte på en bil direkt, men visst bör man byta olja när den börjar bli smutsig. Många skivspelare har sintrade lager (poröst material som suger åt sig olja) som mår bra av att tvättas ur ordentligt innan man fyller på nytt. Själv använder jag Mobil 1 syntetolja i mina Thorens och Lenco |
 |
|
|
Topic  |
|