HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljud funderingar…
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2005/12/14 :  21:24:51  Show Profile Send Klingan a Private Message
Är ny här och har en del funderingar kring ljudåtergivning så jag tänkte börja med en utav dem. Har med tiden uppfattat att fler av tillverkarna, bl.a. Copland med CDA 823 och CSA 29, har nu en filosofi att ljudsignalen från cd spelaren har en återgivning som är mer präglad av detaljerad och analytisk karaktär. Vilket i sin tur förstärkaren har den mera "rör betonade" ljudkaraktären för att, som jag tolkar det, i sin tur få ett ljud som berör båda ljudkaraktärerna. Är själv i fasen med att hitta en kombination där de olika delarna ska påverka varandra till ett ljud som passar mig. Som sagt det är bara lite öppna funderingar och undrar om någon annan har funderat kring detta?

Rockin in the free world

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/14 :  21:51:30  Show Profile Send kris69 a Private Message
Ja säkert de flesta som är medlemmar i detta forum.
Det finns många här som kan ge dig tips och råd men vad ingen annan kan veta är vad du som person har för ljudideal

Det finns ju oändligt många vägar att gå så om du vill ha råd som kan vara till hjälp för dig så vore det bra om du skrev lite dels vad du har för prylar, ditt lyssningsrum, vilken typ av musik du gillar och framförallt vilka parametrar i ljudet du verkligen prioriterar. Det är också bra om du sätter ett pristak för vad det får kosta. Vill du ha nytt ller begagnat osv Därefter blir det nog lättare för oss andra att ge dig tips om saker som vi upplever ha god synergi.

" Vi borde prata mera om våra öron"

Edited by - kris69 on 2005/12/14 21:52:36
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2005/12/15 :  21:26:40  Show Profile Send Klingan a Private Message

Mina funderingar var mer om det är en medveten trend att vissa aktörer arbetar med den ljudfilosofin. Tänkte om det var andra som har uppmärksammat detta.


Rockin in the free world
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/12/16 :  16:57:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har upplevt större skillnader mellan olika förstärkare än mellan cd-spelare.
Är det så att det finns större möjlighete att skräddarsy ljudet på förstärkare?
Jag har iallafall en känsla av att man bör välja förstärkare efter högtalare medan cd-spelaren är mindre kritisk eftersom klangkaraktären skiljer sig som mest hos högtalare och förstärkare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000