HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 fasiken va trött man blir..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:09:00  Show Profile Send mayro a Private Message
I går fick jag inte ingång chryslern.. Så på med laddaren.. 24 timmar senare small den igång omgående...

ut med den.. In med volvon för avgassystem byte... Ner med skräpet.. Systemet jag köpt var för ej kat.. Så kapade av röret.. svetsade dit en muff så längden blev rätt...

Nöjd som fan me resultatet... Lena kom med en fika.. och hon passade på att packa upp resterande prylar...

SÅ ser jag att det fanns en till dämpare med som ersätter caten.. Med muff o allt.. vilket ger extra 5-8 hk också..

Men jag hade ju redan kapat o va klar att hänga upp allt..

tänk att man efter ett liv med mek o liknande inte lär sig att tänka efter före man drar igång.. Att man inte packar fram allt...

utan exakt som med stereogrejor så kopplar man in och sedan sätter man sig o läser instruktionsboken..

vilken skitdag..

Sedan då jag drog igång så kom droppen.. Packningen vid denna förbaskade catalysator gick sönder.. Så nu läcker den där..

Vilket inte varit problem ens om jag bara tittat först o satt igång en minut senare..


Driver Mayros hifidagis

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:23:22  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vet inte om det är någon tröst? Men du är inte ensam
Man känner sig faktiskt ganska så misslyckad vissa dagar
Allt som kan gå åt hel...e, går åt hel...e !!!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:24:47  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Lagen om alltings jävlighet kallas det visst....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:25:15  Show Profile Send jerico a Private Message
Reeltoreel: Du är en optimist!!!!!!!! Det spelar inte någon roll de dagarna om det kan eller inte kan gå åt =)(/()? det går dit iaf!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:27:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det här med att göra först och titta sen känner jag igen från när jag bytte bromsbeläggen bak för 1 1/2 år sedan...

På höger sida bromsade jag med stödplattan eftersom det kärvat och belägget legat an där men kollade jag motsatta sidan innan jag rivit bort bromsbeläggen på båda sidorna? OOO, NEJ!

Jaha, här var det visst gravrost på insidan av skivan märkte jag när jag skulle smacka i beläggen efter att med visst våld fått ur dem på vänster sida.

Inga skivor tillgängliga så klart, det var bara att sätta i så man kunde åka och fixa...

Gissa om det smällde och skakade i hela bilen när man bromsade.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/12/14 17:30:09
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:28:08  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Reeltoreel: Du är en optimist!!!!!!!! Det spelar inte någon roll de dagarna om det kan eller inte kan gå åt =)(/()? det går dit iaf!




Sant!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:39:57  Show Profile Send mayro a Private Message


Vem ska man skylla på anser ni Jag funderar liiite på att ge Lena skulden på nåt sätt..

för visst har hon del i detta. Hade hon bara tagit ner fika en stund tidigare så...

Så därför är det uppenbarligen hennes fel tycker jag..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:53:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hahahah....öööö...javisst

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:56:26  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Du ska ringa och gnälla på personen/firman du köpte bilen av. Allt är hans fel, oavsett hur lång tid det gått sedan köpet haha
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/14 :  21:15:01  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Igår körde jag min nyckel/fjärrkontroll till bilen och billarmet i tvättmaskinen (låg i jeansfickan).....





... den blev ren

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/12/14 21:18:27
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/12/14 :  21:21:46  Show Profile Send Passerati a Private Message
Tack för påminnelsen, mayro. Ska nämligen ta och skruva med bilen i helgen om allt vill sig väl ... Avgassystemet ska få sig en uppgradering.

Simma lugnt. / Passerati
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/14 :  21:23:45  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Pessimisten: "Det kan inte bli värre!!!"

Optimisten: "JOOOoooOOOdåå..."

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2005/12/14 :  22:24:24  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Känner igen det. Har stått och rivit en Yamaha 600cc motor till Formula Student bilen vi bygger i skolan, se signatur. Förra ägaren hade dragit en AN17 mutter på den utgående axeln (det ska sitta en vanlig M16). Tog bort 25 skruvar för att dela vevhuset, stod och slog på motorn i en timme utan att något hände.

Då började vi fundera på att läsa verkstadshandboken, där stod det att det fanns 10 skruvar till i oljetråget. Bort med dem och stå och slå på motorn i 20 min utan att något händer.

Ser i verkstadshandboken att det finns en till skruv. För att komma åt den måste kopplingen bort. Vilket den självklart inte ville. Så vi fick tillverka ett specialverktyg (träbit med tre hål). Nu började det gå frammåt, bara att plocka isär växellådan.

Det här jobbet tog närmare 5 timmar. Förra motorn var det två som rev, renoverade växellådan och satte ihop den på 4. Den motorn kördes senare på två Formula Student tävlingar, några hundra timmar i testcell, ganska många timmar hård testkörning och två andra tävlingar. Som gämförelse så brukar det va 20% som går i mål på tävlingarna, många bryter med motorproblem. Hoppas bara denna motor klara att sitta i cellen några hundra timmar.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/14 :  22:32:20  Show Profile Send mayro a Private Message

vad skönt att se flera klantar sig lite till och från också..
känns rätt "upplyftande" helt ärligt...

Men det är ju sorgligt att man gör så enkla misstag bara för man inte bara tittar VAD man köpt...

Och med svets o vana så gör man ju inte som vanliga folk gör.. dom går tillbaks med grjorna o frågar varför det va fel.. Och får "brallorna nerdragna" av säljaren som flinande visar att det ligger MER prylar i paketet..och dom ser ut så här då o skäms...


Men en annan proffsis gör ju inte sånna tavlor.. Man kapar ju bara osv... Som tur är så ser ingen den fina röda färgen i garaget mer än frun...

fast det var ju hennas fel lik förbaskat ju...hade hon bara tagit ner fika en stund innan o packat upp så hade detta inte skett alls.. Så hennes fel är det

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/12/14 22:36:53
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/12/14 :  23:00:59  Show Profile Send Draken a Private Message

Japp så är det!
För en månad sedan, en helt vanlig morgon skulle jag ta på mig morronrocken som vanligt å läsa tidningen. Men den hängde inte där den brukade? Funderade en kort sekund och tvättade sedan mig och klädde på mig och letade efter min mobil? Men vart var den?
Hittade den inte. Letade och letade över allt, men ingen mobil. Sedan hör jag från tvättstugan ”donk” - ”donk” med jämna mellanrum. Sprang in och kollade – jo, där inne låg rocken och den ”reparationsutlånade” mobilen glimrade till lite då och då!
Min tremånaders nya, som var inne på rep. gick inte att laga. Jag fick en ny!
Lånemobilsluren som badade i minst en timme tyckte butiken var så rolig att dom bara skrattade åt saken.
Och du Mayro, det var också frugans fel – hon lade in rocken i tvättmaskinen medan jag låg och sov! (själv hade jag ju bara lagt den i ena fickan)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/14 :  23:04:09  Show Profile Send mayro a Private Message

Så rätt Draken, Så rätt.. Jag tror fruar gillar att göra saker som kan anses som vårt fel sedan.. Detta då dom inte har något annat att klaga på.. Då tar dom till lite fula trix för att tvåla till oss lite...

Och som i ditt fall så blev det ordentligt "tilltvålat" med hjälp av en tvättmaskin...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/15 :  00:07:47  Show Profile Send edison a Private Message
Har för (o)vana att lägga mobilen (eller annat jag råkar ha i handen) på biltaket när jag ska ta fram nyckeln och öppna dörren...

*En gång var det min lilla digitalkamera som var "borta" när jag kom hem en midsommarafton...det tog en månad, jag hade anmält förlusten och börjat söka upp nåt annat att fota med.DÅ kommer ett brev från polisen, med besked att min kamera var upphittad och inlämnad.
Hade funnits på parkeringsplatsen hemma, det hade bara dröjt av nåt skäl att uphittaren lämnat in den, med bilder kvar å allt intakt...

*Nästa gång märkte jag inget förrän jag kom hem en dag, och hittade min mobil liggandes bredvid där bilen brukar stå...hade antagligen fallit av när jag körde iväg t jobbet...jaja.

*Tredje gången gillt var i våras (-05)...då var mobilen borta, jag anmälde förlusten och efter ung. nån vecka kom ett bytt brev från polisen...upphittad och inlämnad.Hittad på parkeringen utanför jobbet..
En uråldrig Nokia 5110...en sån vill kanske ingen ha ens gratis...

*Den gav sej inte...efter ett HIfi-besök i stan var den åter borta (taket igen? ingen vet...men det är det troliga)
Anmälde inte denna gången...har annan mobil nu som ännu inte "getts bort" ta i trä!

Ibland fattar man inte att nånting av "löst gods" är kvar i ens ägo

Numera kan man ju skylla på åldern i alla fall...skönt, det kunde man ju inte förr, hehe

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/12/15 00:15:42
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/12/15 :  00:23:05  Show Profile Send Allison One a Private Message
Ja, vissa dagar är bara sådana.
I morse skulle jag göra en kaffelatte tryckte fram en espresso och drog i gång mjölkskummaren, barnen kivades och jag vände ryggen till!
Resultatet blev skummad mjölk över hela bänken och kaffemaskinen!
När jag lyft på maskinen och torkat bort all mjölk skulle jag äntligen dricka en klunk, greppar glaset och det slinter ur näven och ner på köksgolvet!
Det stänker kaffelatte över hela köket och den nytapetserade köksväggen!
2 häpna 4 åringar lärde sig många nya fula ord när de motades ut ur köket!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/15 :  00:41:13  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
2 häpna 4 åringar lärde sig många nya fula ord när de motades ut ur köket









Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000