HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningsfotölj??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:58:45  Show Profile Send jaejin a Private Message
Tänkte skaffa mig en riktig lyssningsfotölj, tjejen har två stora häftiga fotöljer , så kallade öron fotöljer som är sköna.

Men de är väldigt höga i ryggen vilket gör att "ryggstödet" hamnar över huvudet och bakom.

Har ni några synpunkter eller åsikter om det är positivt för ljudet eller negativt??

det blir ju dämpning direkt bakom örat men så har jag ju även möjligheten att ha lite luft bakom så de kommer ej behöva stå direkt emot bakvägg. vad kan vara att föredra?? någon som har testat viklet skillnad det gör??

Tacksam för alla svar.

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:10:38  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det beror lite på materialet också, jag upplever i varje fall tveklöst att när jag sjunker ned så att huvet får stöd av soffan så försämras ljudet så jag sitter alltid upp ordentligt eller lägger en filt över ryggstödet, men då har jag en skinnsoffa. En tygsoffa/fåtölj minimerar ju problemet.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:44:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag har ett par snurrfåtöljer för närvarande i en lite "styvare" kvalitet av läder och det är ingen höjdare hifimässigt kan jag säga. Ljudet studsar friskt och stereobilden vandrar det minsta lilla man råkar vrida fåtöljen. För övrigt ska de bytas ut mot en soffa med lägre rygg...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:49:23  Show Profile Send jaejin a Private Message
Fotöljerna är av tyg så det är inga problem men det är ju just det att dessa är väldigt speciella till utseendet med de höga ryggarna ,så det vore kul ifall de funkar bra. men annars får de gå.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/12/14 :  11:01:56  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Vore skoj om du hade en bild på dem, vet inte riktigt vad en "öronfåtölj" är

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/14 :  11:31:53  Show Profile Send jaejin a Private Message
Tyvärr har jag ingen bild på dessa utan de står inte heller hos mig nu utan vi skall få dem ifall det är så att det passar. ska försöka gräva fram någon bild på en liknande fotölj.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/14 :  11:42:04  Show Profile Send jaejin a Private Message
Det är inte denna men formen på ryggstödet är liknande.
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2005/12/14 :  11:51:13  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message


When you listen to the music, don't listen to the sound!

Edited by - Fideljr on 2005/12/14 11:55:12
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/14 :  12:04:49  Show Profile Send jaejin a Private Message
WOw den var riktigt snygg, kostar dock därefter antar jag????
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/12/14 :  12:13:16  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ja den var riktigt läcker! Men gissar också att prislappen ligger på fel sida om 20,000 kr



Den svarta

Edit: Hittade ett UK-pris på £1350

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/12/14 12:22:24
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/14 :  12:33:42  Show Profile Send jaejin a Private Message
Fast lite tandläkarstolsvarning är det ju,
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/14 :  12:38:30  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är Tivoli Audio på bilden med den svarta!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2005/12/14 :  13:23:13  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
sennheiserlurar också va? skivorna känner jag däremot inte igen :b

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/12/14 :  16:53:39  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
ztenlund
Det är Tivoli Audio på bilden med den svarta!
Precis - så man kan väl lite skämtsamt undra varför han har hörlurar på sig...

Jag är dock såpass enkelspårig att jag kräver en riktigt skön fåtölj/soffa, för att kunna njuta av musiken. Och allra helst med hög rygg, så man kan luta huvudet mot fåtöljen/soffan. Själv lägger jag en filt bakom huvudet, över skinnsoffan När det ska finlyssnas

Själv tycker jag det allt som oftast varit väldigt possitivt med framflyttad sittplats, mot en dikt an mot väggen.
Om jag skulle köpa en fåtölj, för att enbart lyssna i skulle det bli en ergonomiskt riktig tyg/fårskinn variant. T ex Lamino med fotpall, den sitter iaf jag ruskigt skönt i. Dessutom har den ett hyfsat ok pris, enl mig.
Länk Lamino -> http://www.ptv.se/jan05/lamino.html

Sammanfattningsvis -> sitter man inte skönt kan inte jag njuta, sedan får ljudet vara hur "bra" som helst.

Mvh
Passerati

Edited by - Passerati on 2005/12/14 16:59:08
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:10:02  Show Profile Send lbstr a Private Message
Den svenska klassikern Eva som designades av B. Mathsson på 40-talet är riktigt bra. Har modellen med lågt ryggstöd. Se http://www.disajn.com/Nr2-2004/brun2.jpg
Går att sitta i hur länge som helt utan att få "träsmak".
Placeras med fördel med bra avstånd till en dämpad/diffuserad bakvägg.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:11:13  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jag har själv IKEAs klassiker "poäng" inkl fotpall. Den funkar kanon som lyssningsfåtölj.

Den är väldigt skön och har lite svikt, så man får lite gungstol på om man vill. Jag gillar det skarpt. Väldigt rogivande.

Jag kör med tygklädsel på min, så jag har inga problem med ljudstuds i rygg -eller nackstödet.

Fördelen med denna fåtölj är ju att man kan byta klädsel om man vill till rimlig peng. Bra att kunna uppdatera utséendet lite om man byter färger i övrigt i rummet.

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/14 :  23:05:18  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
jaejin: Den fotöljen ser OK ut, ryggstödet ser inte så¨vansinnigt högt ut och den verkar mjuk och bullig så den funkar nog bra som absorbent oxå.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/14 :  23:53:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har en hög öronlappsfåtölj hemma (http://bildarkiv.hififorum.nu/zalve/knaak/repotage/14j/images/11.jpg)
och den är lite för hög känner jag. Skön att sitta i, men skärmar av lite för mycket när man lyssnar.

Kommer nog att bli 3 st clubfåtöljer i framtiden.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/15 :  00:06:17  Show Profile Send mayro a Private Message

Skaffa dig en pysig TUNG stor soffa.. Med bra bredd.. Så du och din kära kan slänga er i varsin hörna .. o njuta av musiken.. Din högisar kommer klara att sprida så ni kan njuta båda ok...



edit. samtidigt aggerar soffan lite absorbent också..tyg är viktigt.. o massa stoppning...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/12/15 00:07:14
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2005/12/15 :  13:36:34  Show Profile Send lindvall a Private Message
Zalve: Dom där fåtöljerna kommer man aldrig kunna slappna av i! Satsa på en fåtölj med "bilnackstöd" istället om du stör dig på reflektionerna.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/15 :  14:23:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lindvall: De jag har provat kan man lätt slappna av i och troligen somna i också.
Nackstöd ger ingen vidare utsikt för de som ev får sitta bakom.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/15 :  14:23:59  Show Profile Send jaejin a Private Message
Krellmaster. bilden på fotöljen är inte exakt som den som jag tänker på utan den har mycket högre rygg. bilden skall bara illustrera på ett ungefär hur öronfotälj ser ut. på ett ungefär. hittade ingen mer korrekt bild. men zalves bild är bättre och det är en äkta öronfotölj.

Mayro: då måste jag köpa två nya soffor. uj det blir dyrt det!! men visst det skulle inte vara fel. kan man ligga och lyssna ifall man vill vara extra avslappnad...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/15 :  15:57:59  Show Profile Send mayro a Private Message


Nope.. du köper en stor soffa.. sedan har du fritt läge till stereon samt ec tv o filmtittande...
ett bord framför.. som du kan ha till fotpall med en kudde under hälarna.. Då du sitter själv..

inte två soffor mot varandra.. det går ju inte någonsin om du skall ha maximal uppställning heller...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/15 :  16:25:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Om jag skulle få välja fritt skulle jag ta och köpa mig en bra bilstol med underrede på skroten och sedan montera den i på något snyggt sätt. Där har vi en kalasfåtölj med alla möjliga inställningar i både längd, höjd och lutning! Saabs Aero stolar är grymt sköna. Likaså Volvos och Audis sportstolar! Frågan är bara hur hög WAF-faktor det är med en hel bilinredning i vardagsrummet...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/12/15 :  17:23:12  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Gaaah, jag står inte ut! Det stavas fåtölj
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/15 :  17:45:31  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
jaejin: Ok, fast har fåtöljen mjukt tyg och mycket stoppning så blir det nog inte så elaka reflexer utan snarare absorbtion istället å det är ju aldrig fel. Vill man va helt säker på att ha en transperent sittmöbel så får det väl va en pinnastol eller pall då;-).

Jag tycker fåtöljerna verkar bra men annars håller jag nog med mayro, en stor pösig soffa är ju aldrig fel. Det kan va mysigt på många sätt.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000