Author |
Topic |
|
rickybastard
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 21:27:00
|
Hej! Är oskuld på den klassiska fronten och så även sambon som brukar dra på P1 till frukosten vilket uppskattas av båda parter. Då det nalkar mot jul så är det ju perfekt med presenter som även jag kan uppskatta...
Så frågan lyder! Vilken platta är bra att börja med, helst inte opera (eller något med sång), gärna en "hel" skiva dvs ingen "best of" och det gör ju ingenting om den ingår i Naxos-sortimentet (billigt).
Tacksam för hjälp. /rickard
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 21:46:37
|
Jag köpte nyligen Naxos Spanish Classics; Rodrigo-Complete Orchestral Works 2 som innehåller "Concierto de Aranjuez, Fantasía para un gentilhombre och Concierto Andaluz.
Tycker det är en höjdare faktiskt, det är lite mer lättsamt i och med att det är skrivet med både gitarr och orkester med i bilden. Jag är tokig i Tempo di bolero ur Concierto Andaluz, men det är jag det.
Länk: http://www.naxos.se/article.asp?id=381 |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 04:22:30
|
Naxos har många fina skivor i sortimentet. Musiksamlingar kring ett tema kan vara en bra början som Barockfavoriter för violin eller motsvarande som har hela verk men av olika kompositörer. Då får man lite olika smakprov, barockmusiken brukar vara lätt att ta till sig i början. |
Bravo |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 08:49:05
|
Dvoraks 9:e symfoni ("Från nya världen") är mycket lättilgänglig, melodisk, och med ett tema som byggs upp under de olika satserna för att med full kraft avsluta symfonini i sista satsen! Brukar anses vara världens mest framförda symfoni, och det bör ju bero på att många tycker om den! Den spelades första gången jag hörde en symfoniorkester "live", och den gjorde ett väldigt starkt intryck! |
Tremolo junkie! |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 09:01:51
|
En samling med tre skivor som är trevlig är Your favorite classics från BIS.
http://www.bis.se/index.php?sokTyp=cdnr&sokText=BIS+CD-750
Förr har den funnits på Naxos.se men nu finner jag ej den. Har ett orgelspår på denna som jag spelar flitigt. Boëllman toccata ur den Gotska sviten. Det är lite drag i den en bit in.
För nya inom klassisk musik är denna samling bra. Ett annat tips kan vara att se filmen Shine som handlar om Pianisten David Helfgotts liv. Mycket bra musik i den filmen, rekomenderas!
Mvh Mattias |
Edited by - Mattias on 2005/12/14 09:02:45 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 12:47:08
|
Grieg : Skådespelsmusiken till Peer Gynt. Finns också i en version med två orkestersviter, men då missar man lite musik. Det var vad jag började med iallafall. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 13:10:36
|
Paganini har gjort ett antal intressant, bra och framförallt lätt-smälta verk.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 13:14:45
|
Mozart är lätt att ta till sig som "nybörjare". |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 13:46:59
|
Jag föreslår:
J.S. Bach - Die Kunst Der Fuge (Gärna inspelningarna med Neville Marriner eller Bernard LaBadie som dirigenter)
Lättsamt och lättsmält, perfekt som nybörjarmusik...
(För att undvika elakheter från andra så ber jag genast om ursäkt för mitt ironiska inlägg och ger mig själv en . Ovan nämnda verk är den mest kompletta läroboken i fugans alla varianter och utseenden, därmed kan det vara svårt att ta till sig... MEN det är mycket vacker, och sinnrik, musik.) |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 14:18:04
|
Instämmer i att Dvoraks 9'a är grymt bra(!), den har både mkt "glöd & liv" och är lätt att gilla (även) för ovana klassiska lyssnare.
Ett annat tips är att köpa Novembernumret av "BBC Music Magazine" (cellisten YoYo Ma på omslagsbild) Den fanns iaf alldeles nyss kvar i min lokala tidningskiosk, men det är möjligt att Dec-numret redan kommit(?) Interpress distribuerar tidningen ifall du skulle vilja beställa av din blasknasare...
På den bifogade CDn finns *Felix Mendelsohns "Violinkonsert i E dur", samt *"Symfoni 1 i C dur" av Carl Czerny. Spelar gör: *Tasmin Little - Violin & BBC Scottish Symphony Orchestra respektive *Ulster Orchestra
Båda riktiga godbitar med vacker, lätt dramatisk/dynamisk och 'levande' musik i brist på bättre uttryck.
Czernysymfonin hade jag inte hört talas om alls, var en härlig överraskning
Mkt bra inspelade samt framförda! Violinkonserten är dessumtom en liveinspelning!
Jag köpte på chans och summan var 93 kr. Tidningen kan ju även den ge ett och annat, bla en hel massa recensioner.
Brukar köpa den då och då, och har så fått många fina CDs varav majoriteten varit med bra inspelningskvalitet. Själva musiken kan ju variera, men det är ju mer en smaksak... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/12/14 14:24:15 |
|
|
IHiFi.se
Member
190 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 14:58:41
|
Min inkörsport till klassisk musik var en skiva med Vivaldis "De fyra årstiderna" och några flöjtkonserter. |
Driver www.ihifi.se
Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
|
|
|
kenneth.friberg
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 17:08:13
|
Jag håller med mayday Mozart är bra för nybörjare. Pröva de sista symfomierna 39 eller 41 de är fantastiskt bra och lättilgängliga. Även de sena pianokonserterna är bra exempelvis nr 21.
Beethoven är självfallet en bra början. Symfoni nr 5 samt pianokonsert nr 5 är klassiska verk.
Båda dessa kompositörer tillhör den sk wienklassicismen som antagligen är den klassiska musikens mest centrala period. |
KennethF |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 18:11:53
|
Själv tycker jag att 1700-talsmusik med Mozart o gänget är tråkigt! Man ska nog lyssna förutsättningslöst på musik från olika epoker och inte tro att man kommer att gilla allt bara för att musiken har bra rykte. Vi har alla olika musiksmak och risken är att man inte hittar in i den klassiska musiken om man bara går på generella råd. Då brukar Mozart och Vivaldi och Bach dras fram som en lämplig början, men för mig fungerade det inte alls. Jag upptäckte att jag gillade musik som låg nära filmmusik. Alltså, musik med stora orkestrar, stämningsskapande och dramatisk. Holst Planeterna var ett av dom första orkesterverken jag föll för. Ganska långt från Mozart och Vivaldi. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 18:24:17
|
Nu ska vi se...
Du har fått förslag att börja med Mozart och Beethoven respektive Bach eftersom de uppfattas som lämplig nybörjarmusik.
Själv upptäckte jag inte den klassiska musiken förrän jag började lyssna på sena 1800-tals och 1900-talskompositörer, främst då ryssar. Så olika är det...
Mitt budskap - rickybastard och alla andra som är nyfikna på den klassiska musiken - är att lyssna på lite olika kompositörer och epoker, då tror jag du har större chans att finna det just du tycker om.
rickybastard, du såg helst hela verk, inte opera och lågt pris: Då föreslår jag denna CD:
Deutsche Grammophon 447 426-2, Herberts von Karajan med Berlinfilharmonikerna. CD:N innehåller La Mer av Debussy, Tavlor på en utställning av Mussorgskij och Ravels Bolero. Alla tre är verk som får anses vara Standards inom den klassiska musiken från det sena 1800- och tidiga 1900-talet. Priset är facilt, 79 kronor på CDON och runt hundralappen i butik.
Vill du testa ryskt, kan stå ut med en samlings-CD, lite opera och är beredd att betala lite mer, föreslår jag denna dubbel:
Philips 473 873-2 Årets polarpristagare Valery Gergiev med olika orkestrar dirigerar många välkända och några mindre kända ryska verk. Spårlistan är diger och för detaljer uppmanar jag att spana in denna länk: http://decca.ddd.de/tracklist.p3p?product_id=91004486808 Priset brukar vara 159 kronor på CDON och drygt 200 i butik.
Dessutom vill jag tillägga att min erfarenhet av Naxos skivor, är att ljudkvaliteten inte är den bästa. Jag tycker att det är värt att lägga några kronor extra på bra inspelningar från t ex Decca, Philips, Telarc, BIS, Deutsche Grammophon med flera.
Lyssna väl! /Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 19:16:54
|
Jörgen och jag verkar ha hamnat i samma fack. Kul. Jag gillar också hans förslag skarpt. Tavlor på en utställning var skiva nr 2 jag köpte. Mussorgsky är en stor favorit, tyvärr skrev han inte mycket orkestermusik.
|
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 13:09:14
|
Jag började också med Ravels "Bolero", Mussorgskys "Tavlor på en utställning" (Karajan), Dvoraks 9:a (Kertesz) samt Gershwins "Rhapsody In Blue" (Previn). Håller f ö med om Naxosskiftande ljudkvalitet. Satsa hellre på tidigare men ofta mer välljudande inspelningar från EMI, Decca och Deutsche Gramophone. hälsar Gabe |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 13:41:44
|
Gabe:quote: Jag började också med Ravels "Bolero", Mussorgskys "Tavlor på en utställning" (Karajan),
Då är vi två Gabe. När bättre stereo för första gången kom till mit föräldrahem för nästan 30 år sedan var det även min första skiva. Den köptes samtidigt med Chicago X, topplisteettan, och Jan Johanssons Jazz på Svenska.
Nästa två klassiska skivor var Griegs Per Gynt, också med Karajan och Berlinfilharmonikerna, samt Vivaldis årstiderna med S:t Martins In the Fields. Den senare gillade jag inte alls, men Grieg går alltjämt för det mesta hem hos mig.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
rickybastard
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 15:04:55
|
Ojojoj, tackar för alla förslag...
Men jag undrar ju om jag inte gick mer vilse i djungeln :) Ska ner till lokala skivnasarn med lite namn och siffror imorgon så ska vi se vad det blir!
Tackar ödmjukast /rickard |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 15:36:51
|
Ser verkligen fram mot att ta del av ditt val rickybastard. Berätta också gärna vad du tycker om ditt inköp.
/ Jörgen G |
|
|
rickybastard
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 15:50:50
|
Jörgen G; Jag är inte människa att hitta Herberts von Karajan som du skrev fanns på cdon? Vilka sökord använde du?
|
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 15:56:42
|
Enklast är nog:
Klicka på "Avancerat" under sökknappen högst upp i det gröna på CDON-sidorna.
Låttitel: Bolero Dirigent: Karajan
Så kommer den skiva jag föreslår upp som andra träff.
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2005/12/15 15:59:29 |
|
|
rickybastard
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 17:24:08
|
Sådärja, tackar & bugar..
/rickard |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 18:07:05
|
Vassego
En sak till - du kan kolla att det är rätt skiva när du vet skivnumret hos Decca, Philips och Deutsche Grammophon (De ingår alla i Universal) genom att jämföra skivbolagets nummer med CDON:s artikelnummer, det som innehåller UNI + lite siffror. Det är samma siffror, men de är lite olika grupperade.
/ Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2005/12/15 20:46:01 |
|
|
|
Topic |
|