Author |
Topic |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 15:03:54
|
Hejsan,
Är det bara jag som tycker att jazzmusikens jazzsolon på gitarr är fruktansvärt tråkiga, själ-lösa, utan känsla och mest bara snabba toner upp och ner?
Jämför jag med blues eller rock är det (självklart) en helt annan sorts spelande, en helt annan stil. Bättre i mina öron.
Varför frågan är intressant för mig är för att jag finner jazz-solo på piano otroligt mycket mer stimulerande och med bättre och mer känsla...
En generalisering som gått fel eller håller fler med mig?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 15:08:59
|
Först och främst brukar tonen ställas in så att man kapar mycket diskant. Detta tar ju bort mycket av en gitarrs karaktär. Man böjer sällan toner, vilket också är karaktäristiskt för gitarrspel inom afrogenren. Man använder ofta kompressor så dynamiken blir begränsad. Ljudet är ofta väldigt rent, så harmonisk distortion och de övertoner det innebär försvinner.
Jag håller också med om att jazzpiano är mångt trevligare att lyssna på än jazzgitarr. Och då är jag gitarrist själv. Allra helst lyssnar jag på blues. Då främst Albert Collins och Albert King. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 15:15:53
|
Aha - två som tycker samma sak!
Du har intressanta poänger. Att toner inte böjs är bara fel. Att böja toner på gitarren är både kul och ger bra "musik" (om det görs rätt). Du har rätt i att diskanten är kapad. Det är oftast korta distinkta toner...något jag inte förknippar med just solo och känsla och gitarrspel.
Tack!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 16:01:31
|
"Akademiskt" är nog ett bra adjektiv!
|
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 16:06:10
|
Ni borde lyssna lite på Charlie Christian (live från Mintons Playhouse t.ex), Django Reinhardt (hans inspelningar med el-gura från sent 40-tal är görgoa) och Barney Kessel (t.ex Allstarinspeln. med bl.a Lester Young och Illinois Jaquet 1945, eller med Charlie Parker 1947). Inga hifi-inspelningar men MUSIK.... |
nyfiken skeptiker |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 17:46:59
|
Det finns en mkt jazzkapabel gitarrist utan att vara det minsta tråkig. Den jag tänker på är Larry Carlton. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 18:24:56
|
Är det inspelade gitarrsolon vi begränsat oss till och är det i så fall solona och inte inspelningarna det är fel på? Precisera trådrubriken? |
...perspektiv... . |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 18:29:39
|
Jag är övertygad om att det engelholm syftar på är själva typen av gitarrsolon som man får höra i standardjazz är tråkiga ljudmässigt rent från gitarristens sida. Skit in, skit ut liksom. Inspelningskvaliteterna skiftar ju lika många gånger som det finns jazzartister. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 12:41:41
|
Just böjningen av toner och att kunna hålla ut tonerna emellanåt är nog nyckeln till att få in lite liv i gitarrsolon. Även inom metal-musiken har det spårat ur tycker jag. Så många toner på så kort tid som möjligt, det har blivit en tävling snarare än att göra musik.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 13:05:49
|
Larry Carlton har jag bara lyssnat till 2 album med. Men det känns som hissmusikens okränte kung.
Mullbenkt har rätt!
Björn Ola: Metalmusiken har jag dålig inblick i men kan tänka mig att det är som du skriver.
|
|
|
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 20:33:20
|
.......... men John Mclaughlin då ? ni vet han med Mahavishnu orchestra eller Pat Metheny, Mike Stern eller Allan Holdsworth ?? |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 21:03:50
|
Hej! Jag håller med att rubriken är lite luddig - menas det Jazz gitarr i allmänhet eller?? Jazzgitarr är ju hur brett som helst ;-) Tråkigt - ta fram en bra med Wes Montgomery t.ex Full House och försök sitta still;-) Annat kul är ju Grant Green, George Benson, Al Di Meola etc. Tråkigt, nej inte alls enligt mig.... /Shaft |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 01:24:33
|
Då kan jag kontra med Kenny Wayne Shepherd. Ett lysande exempel på en bluesgitarrist med svintråkig ton. Han är dessutom en rejäl SRV-kopia. Han var bättre när han gjorde eget.
Det handlar ju inte om artisternas spelförmåga eller frasering. Det handlar om standardljudet som man förknippar modern jazz med. I med halsmiken eller mittläget, dra av volymkontrollen och spela kontrollerat. Fy så tråkigt!
Det krävs allt annat än skicklighet - dvs känsla - men en rejäl portion av det för att kunna förmedla ljuva toner med ett så begränsat ljud. |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 07:53:39
|
Som sagt var Charlie Christian och Django Reinhardt, dom va förresten BB Kings idoler, bände på strängarna å hade rejält liv i spelet. Begränsat ljud å teknik ja men dom va tidigt ute å hade inte så bra grejer.
Tyvärr dog dom tidigt bägge 2 annars hade nog jazzgitarren tatt en annan riktning under 50-talet när det spårade ur med trist ljud å trist spel..... |
nyfiken skeptiker |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 11:39:33
|
Engelholm:
Det är nog pga Steely Dan och Fourplay . Jag funderade på de live-spelningar Carlton gjorde med Lukather i bla Osaka och Paris, så är det annat än hissmusik. Iof är det rockbetonat, men det är närmare Miles Davis än James Hetfield. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Nisse2
Member
65 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 11:57:54
|
Om musik tycker man olika, vilket är trevligt. Annars skulle det knappast finnas något att välja mellan. Om man tycker att vissa typer av gitarr-solon är tråkiga, så tycker man det. Men jazz-gitarr kan ju spelas olika. Ovan föreslog någon Wes Montgomery - en fantastisk gitarrist som inte rusar upp och ner för gitarr-halsen. Det finns många andra, men jag nöjer mig med honom nu. Lyssning rekommenderas för den som ännu inte haft nöjet ........ |
Nisse2 |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 12:41:05
|
Ang Larry Carlton så är det väl så att han i slutet av 80-talet gick över från jazzrock, som på hans tidigare soloplattor, tillbaka till jazzpop som med Steely Dan.
Omläggningen ägde rum ungefär samtidigt som han blev allvarligt skottskadad 1987, så man kan väl spekulera i huruvida det fanns något samband.
bibi50s förslag håller jag med om, med en liten varning för Pat Metheny som även han gjort riktiga bottennapp i smörträsket, samtidigt som annat är riktigt bra. M a o, Lyssna först och köp sen.... |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 00:05:14
|
Steely Dan e väl ändå inte hissmusik? Dom är kungar (ett väldigt understatement här) av "ironisk intelligent jazzpop" Visst KAN det för "rockers" låta lite "o-rockigt" men so what...finns mkt underbart gitarrspel och synnerligen sköna arr på deras plattor. |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 09:36:12
|
NEJ Steely Dan är INTE Hissmusik - snarare "hissnande musik" ;-) Om man gillar den typen av musik så är de oslagbara - inte en dålig låt! Köp deras Citizen samlingsbox och lås in dig med den över Jul - skicka iväg frugan och barnen på långsemster till Karibien - du kommer att ha det skönare jag lovar....... /Shaft |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 12:48:04
|
Mahavishnu John Mc Laughlin har hört till mina husgudar ända sedan 70-talet, en otroligt spännande artist. "Visions of the emerald beyond" och framför allt "Mahavishnu Orchestra Live" rekommenderas. Den sista finns bara på vinyl, en variant av den finns på CD och heter "The lost Trident sessions". Såg honom live en gång på GBG Konserthus men han experimenterade så mycket med gitarrljudet att det blev tyvärr en besvikelse fastän han hade gräddan av musiker med sig.
Bill Connors spelade gitarr en tid med Chick Corea/Return to Forever, Stanley Clarke spelade bas i bandet. "Hymn of the Seventh Galaxy" rekommenderas.
Efter Bill Connors tog Al Di Meola över gitarrspelandet i Return to Forever. Kan tänka mig att det hör till den "trista" typen även om jag gillar en del av det.
Alan Holdsworth: Det finns någon/några skivor med Jean-Luc Ponty där Holdsworth spelar gitarr. Jag har för mig att han spelar mycket bra på dom. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 12:49:35
|
Ja detta blev ju ett strålande resultat - jag har fått massor med tips! Tack!
|
|
|
|
Mackanl
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 19:51:15
|
John Scofield lirar fantastiskt bra musik, ta och lyssna på A Go Go så får du dig schysst funkig jazz med bra klipp i liret och lite bendningar:-)
Mvh Markus |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 23:45:49
|
McLaughlin och Reinhardt är goda exempel på intressanta Jazzgitarrister. Hittade f ö en tidig Toots Thielemans nyligen som var mycket bra ( "The whistler & his guitar") Han har ju den här diskantfattiga "Jazz-tonen" på sin gura, men Toots lirar så melodiskt och "lätt" att det aldrig blir pretentiöst eller tråkigt. |
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 16:25:28
|
Håller med om att pianojazzen oftast ger mera själ i solona, och så även solon med blåsintrument Lars Jansson rullar för fulla muggar här nästan dagligen, härligt piano. Pat Metheny tycker jag bryter från mönstret när det gäller gitarrspelet. Underbara solon oftast. |
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Musik- och Filmanläggning
|
Edited by - Drem on 2005/12/21 16:26:19 |
|
|
|
Topic |
|