HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ingen bas, dåligt mellanreg. från datorns analogut
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/11 :  21:03:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
När jag kopplar in min "windows-burk" till stereon blir det bara gojja. Total avsaknad av bas och mellanregister, dynamik och kraft. Volymen får jag ställa upp till kl. 4-5 (normal lyssningsvolym ligger annars på cirka kl. 9-11) för att ens få lite volym. Detta hjälper visserligen inte för att få tillbaka delägre frekvenserna.

Har inte samma problem med analog-ut från min bärbara Mac.

Har inte hittat några inställningar i PCn som verkar påverka detta. Drar man upp volymen på utsignalen så distar det bara och blir ännu sämre.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/11 :  21:11:15  Show Profile
Vad är det för ljudkort?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/11 :  21:32:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Intigerat på moderkortet. Ett Gigabyte GA-8I945PG tror jag bestämt det heter.

http://global.giga-byte.com/Motherboard/Products/Products_GA-8I945P-G.htm


// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/11 :  21:39:38  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
du ska nog inte ha så stora förväntningar från ditt ljudkort om du har ett integrerat. om det låter bra från Macen så har du tur. här låter det heller inget vidare, och jag kör ändå med ett PCI-kort som kostar c.a. 500 kr... så det finns värre, det är det jag menar.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/11 :  21:46:36  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag förväntar mig ingen highend. men dock bättre än vad det är nu.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/12/11 :  22:25:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Impedanser o annat spelar roll med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/12/11 :  22:25:18  Show Profile Send hjort a Private Message
Ditt integrerade ljudkort kostar några tior
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/11 :  22:27:29  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
"windows-burk" till stereon blir det bara gojja.

Hur lång signalkabel använder du då

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/11 :  22:46:11  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har testat olika signalkablar.
Hade det inte varit för att Macen (som vi såklart alla vet alltid är bättre ;)
låtit så bra så hade det kanske varit så uppseendeväckande.

Hjort. Nej jag vet. Jag förväntar mig inga underverk.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/11 :  23:18:43  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det "kan" ju ha gått sönder... tror jag har sänkt nästan samtliga onboard-ljud hittills på mina moderkort.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/12 :  03:34:39  Show Profile
köp något schysstare tex m-audio audiophile! eller något annat skoj.
Enda inbyggda kort funkat till är att köra ut en digital signal.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/12 :  10:12:08  Show Profile Send CC a Private Message
Har du samma/liknande problem om du nyttjar hörlurar?

Och du har verkligen kollat ALLA kontroller för ljudkortet?

Själv så har jag testat med både ljudkortet på mitt moderkort (Gigabyte) samt diverse SB-kort utan att få de problem du berättar om (Att det sedan saknas mycket utav kvaliterna från hifi är en annan historia!) kopplade till externa stärkare å burkar. Jag brukar alltid låta alla "Windows"reglage vara på "fullt" för att sedan styra volymen med stärkaren... Fungerar rent tekniskt i alla fall...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/12 :  11:57:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
MartinM.
Jo. det kanske man måste. Dock saknas en viktig parameter: pengar ;D

CC:
Samma problem med hörlurar japp. Lågt och basfattigt

Det är inte många inställningar man verkar kunna göra alls faktiskt.
Mer än volym samt en massa karaokefunktioner (vilket iofs borde ge en ganska tydlig varning att jag inte skall förvänta mig något ;D

Digital ut fungerar bra. Men jag har ingen dac ännu.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/12 :  12:56:17  Show Profile Send OcA a Private Message
Vilken spelare kör du med? Det kan ligga en massa filter och skräp standard i vissa spelare som skitar ner ljudet. Kolla alla inställningar i spelaren samt testa gärna lite olika spelare för att se om där blir någon skillnad.

En annan sak att prova är att uppgradera drivisar för ljudkortet. Kan vara så att drivisarna är kassa och då vet inte ljudkortet vad det ska göra med kasst ljud som resultat. Drivisar finns på tillverkarens hemsida, alternativt från fabrikören du köpt datorn från.

Har du fått med mjukvara för ljudkortet? Denna mjukvara brukar oftast göra mer skada än nytta med massa konstiga filter och härliga EQ's.

Funkar inget av detta är antagligen kortet kass för så dåligt som du beskriver ljudet ska det inte vara med ett friskt AC97 kort. Det ska låta från alla register, om än kanske inte jättebra. Att kliva upp till ett M-Audio som Martin föreslår är ett gigantiskt ljudkliv! Du kommer tro att någon varit och kemtvättat ljudet när du byter från AC97 till M-Audio...

Även ett SoundBlaster Audigy låter mycket bra jämfört med de integrerade korten. Har ett Audigy version 1 hemma och det låter riktigt bra faktiskt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/12 :  13:07:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tack alla!
får ta och avinstallera... eller kanske lägga in linux istället

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/12 :  13:19:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Tror inte du kommer märka nån skillnad i ljudet om du kör Linux istället. Tror bara det blir ännu jävligare att få allt att funka. Tog två veckor att få mitt LAN-kort att funka i Linux...

Testa med fräscha drivers och skippa mjukvaran med massa "häftiga funktioner" så ska det nog lösa sig!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/12 :  13:26:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Laddade ner vad jag tror är senaste. Ständigt samma problem med windows när allt heter något som mest liknar pi följt av alfa-beta :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/12/12 :  13:54:44  Show Profile Send denada a Private Message
Vemsom du ska emerga en ny era.... titta in på www.gentoo.org och låt dig frälsas av denna underbara varelse

Hur har du ljudmojarna stälda i winblows? det är en del av de integrerade dyng korten som skickar med en massa eq och annan skit som kan spöka till det som fan. Har du alltid haft problemet eller har det kommit nyligen?

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/12 :  14:36:16  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vet inte :D använde den inte till att lyssna på något innan jag nu ville ha den till projen.

I windows står allt på max så vitt jag vet. Utom EQen som ligger som den skall på flat

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/12 :  15:14:06  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Efter att ha googlat lite så är det nog bara ruttet ljudkort. Fler som har samma problem men ingen verkar ha någon lösning. Till skillnad från här så fick de dessutom ruttna förslag på lösningar :)
tack

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/12 :  17:07:20  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Laddade ner vad jag tror är senaste

Tog du bort allt gammalt innan?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/12 :  17:12:53  Show Profile Send CC a Private Message
Måste erkänna att från det däringa interna ljudkortet (AC97) så tyckte jag åsso att det lät så illa att jag plockade ut signalen digitalt till min gamla Cambrigde DAC istället! Då lät det desto roligare!

Fast det ska inte låta riktigt sååå illa som du beskriver det, tycker jag... Har du ingen möjlighet att låna något gammalt SB-kort någonstans, för test?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/12 :  17:23:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
CO säljer ljudkort för 199 kr som så vitt jag minns är rätt ok (Jag köpte ett till min mamma för nått år sedan), inte lyssande men betydligt bättre än det du beskriver.

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/12 :  17:39:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
CC:
Jepp. tog bort allt gammalt jag hittade innan.
SB-kort? soundblaster?

Nej tyvärr. har inget gammalt kort.

f95toli:
Skulle vilja ha ett 32 bitars också (tror jag) för att kunna köra rumskorregeringen som johan_björklund tjötade om lite innan.


Alla:
Någon i Malmö-trakten som har en DAC o låna ut? :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/12/13 :  07:40:10  Show Profile Send Tomas a Private Message
Det är ingen liten volymkontroll i något program som spökar på vägen. Sälv hade jag min volym på 17% i 6 månader utan att hitta ljudkortets egna program som förljde med i drivrutinerna. då lät det ungefär likadant som du beskriver. (Låter dock inget direkt bras nu heller men betydligt bättre)

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/12/13 :  08:02:42  Show Profile Send denada a Private Message
vemsom ska jag posta ner ett kort till dig?
har ett par kort liggande på lager

säg till så postar jag...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000