HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Martin Logan, erfarenheter & tips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/12/11 :  10:28:04  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Man är ju liksom fast i "dipol-träsket" sedan ett tag tillbaks..

Jag undrar hur Martin Logan låter(hmm, svår fråga).

Det finns ju en del till salu: SL3, Quest m m.
Men vilka modeller ska man passa sig för och vilka skulle du ha satsat på?

Är dom lika tunga att driva som tex Infinity, Appogee osv?

Vill veta mer om dessa skapelser!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/12/11 :  10:40:46  Show Profile Send daja a Private Message
Hört dom några gånger och det som jag tycker är sämst med dom är att dom verkar ha riktigt dålig spridning.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/12/11 :  11:19:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker att Martin Logan är mycket högupplöst och har de gånger jag hört dem alltid spelat med ett mycket rent mellanregister och diskantregister.

Beträffande basåtergivningen så har jag ofta tyckt att den varit lite i oklang i timing.

Sedan att de kräver stora rum kan vara en bidragande orsak till att folk säljer dem på begagnatmarknaden.Man kan ha fått andra boendeformer sedan man köpte dem? Mvh Kristofer
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/12/11 :  11:33:41  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag bytte från b&w 804 till martin logan clarity, ML är bättre på alla punkter förutom spridningen. men det är ju en nackdel med elektrostater som man måste väga in. det är mycket prat om att det blir eftersläp i basen och liknande, men detta är inget jag har uppfattat någon gång. jag är mycket nöjd med mina clarity:


Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/12/11 :  11:37:54  Show Profile Send svejk a Private Message
Får man till det är det underbara högtalare.Basen är deras största nackdel även övergång mellan panelerna och basar kan vara tjurig. Kräver mycket jobb placering och vill ha mycket av slutsteg. Höll på med mina i 7-8 år.

Slutsteg som passerade Macgormack och Elektrocompaniet transistor. Elektroakustik och Audio Resarch rörisar samt ICEPOWER. Körde alla steg enkelt samt biamp dvs rörisar till panelerna transistor till botten. Körde även aktivt delning med basmoduler. Bästa combo var ICEPOWER med rör försteg. Detta fick en riktigt bra botten samt bra upplösning i panelerna.

Vill ha över metern till bakvägg som skall dämpas/diffuseras. Spikes på hockeypuckar var det bästa under dem.

Tja testa gärna dom lämnar ingen oberörd, mycket snygga högtalare. Hög gilla faktor hos det täcka könet!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2005/12/11 :  11:41:20  Show Profile Send oliver a Private Message
Har ett par SL3 och i mitt tycke de bästa högtalare jag ägt.Tycker inte att basen är speciellt dålig känns lite som att den finns i den mängd och timing som behövs varken hissad eller tunn.
Stort rum krävs dock mitt är 32m2 och är snudd på för litet.
Mycket bra elektronik är också viktigt för att få dom att spela ut.
Får man till placering och elektronik(gäller väl egentligen alla högtalare) så finns det i mitt tycke inte mycket som tar dom.
Att lyssna till dom påminner faktiskt lite om surround,jättestor ljudbild och aktörerna på skivan utplacerade med millimeter precision åtminstone hemma hos mig.

Skeptiker
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/12/11 :  11:50:03  Show Profile Send Allison One a Private Message
Jag har bara hört dem demas i butik och tycker att de låter fantastiskt bra, men i butik spelar de alltid högt!
Hur låter de på låg volym?
Efter midnatt i lägenhet då man inte vill väcka frugan och grannarna?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/12/11 :  14:37:36  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Jag har haft Sequel II, SL3 och reQuest, den jag skulle undvika är kanske den förstnämnda. En begagnad CLS IIz med REL sub vore kanske nå´t.
Logans är mycket trevliga högtalare men kan vara ganska svåra att få till vad gäller integrering av bas/panel. Jag blev aldrig nöjd med basen i mitt rum då den var något bumlig och onyanserad. Panelerna låter dock enormt öppna och transparenta.
Dom är inte speciellt trögdrivna, jämfört med ett par Audiostatic (fullrange ´stats) jag hade tidigare, men uppvisar en rätt knepig impedanskurva.


Edited by - Sceptic on 2005/12/11 16:19:33
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/11 :  14:44:55  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har hört ReQuest och SL3, och jag tyckte båda var mkt kompetenta högtalare.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

magnan
Member

55 Posts

Posted - 2005/12/11 :  14:55:47  Show Profile Send magnan a Private Message
Jag hade mina SL3:or i dryga tio år, så man kan nog säga att jag var nöjd. En ypperlig förmedlare.

bara det låter bra!...eller bara det låter!?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/12/11 :  15:58:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om du är sugen på elektrostater glöm inte alla andra märken där finns

Speciellt Quad rekomenderar jag mer än gärna ! I mina öron spelar dom sååå mycket bättre än ML. Vill man ha mer bas/kunna spela högre så är en subbas ett måste

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/12/11 :  16:09:15  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Mmmmmmmmmmartin Logan...

Jag tror det är som så med elektrostater att antingen älskar man dem eller så älskar man dem inte... Jag hör till den första gruppen. Övergången från panelen till basen har blivit bättre och bättre för varje ny högtalare dom presenterar från ML och är öht inget problem idag. Tänk på placeringen och att det krävs hyffsat starka förstärkare för att dom skall sjunga ut ordentligt. Dom är så transparenta så man kan inte fuska i någon del av kjedjan.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/12/11 :  16:14:40  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Glöm heller inte Magnepan. Jag gick från Martin Logan reQuest till MG 3.6/R och har aldrig ångrat mig.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/12/11 :  16:39:11  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Jag har ju "hybrider" idag med mina Infinity Reference IIA så jag vet vad tålamod och anpassning betyder..tro mig..
Och jag har kompetent anläggning för att driva också.

Och Infinity har lyckats makalöst bra med integreringen med basarna, helt otroligt. Mina högisar delar vid 175Hz så dom spelar väldigt mycket information. Är det någon som vet var M.L delar sina frekvenser?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/12/11 :  16:50:14  Show Profile Send Sceptic a Private Message
SL3 delar vid 250 Hz, reQuest vid 180. Vet inte vid vilken frekvens de nyare modellerna delar.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/11 :  19:11:37  Show Profile Send Mattias a Private Message

Provlyssnade Summit i torsdags. Sannerligen en trevlig sak.
Det kommer en modell med 8" basar som är lite mindre och till ett helt annat pris än Summit.

/Mattias
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/12/11 :  19:52:54  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Jag gick från Martin Logan reQuest till MG 3.6/R och har aldrig ångrat mig.


Det har hänt UNDER med Martin Logan sedan reQuest tiden...
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/12/11 :  20:09:58  Show Profile Send Patrik a Private Message
Har länge varit nyfiken på Martin Logan så jag passade på att lyssna lite extra nere på Malmömässan härom månaden. Men mässor är ju mässor, så jag undrar om någon som var där och känner till ML kan säga hur representativt de på mässan lät jämfört med hur bra de brukar/kan låta?

Besöka Pjotre hade varit roligt.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/12/11 :  20:13:42  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Visst har det hänt saker sedan reQuest var aktuell. Integreringen mellan panel/bas har blivit bättre. Tyvärr så har även storleken på panelerna blivit mindre vilket jag tycker är synd.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/12/11 :  20:27:16  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Visst har det hänt saker sedan reQuest var aktuell. Integreringen mellan panel/bas har blivit bättre. Tyvärr så har även storleken på panelerna blivit mindre vilket jag tycker är synd.


Men det finns kanske ett par Prodigy tillsalu snart...
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/12/12 :  10:08:57  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jasså, byte till Summit...
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2005/12/12 :  10:59:11  Show Profile Send Staffan a Private Message
Muse,jag säger samma som jag sa till Pjotre för längesen:
Ta hem och prova.(Det ser vi hur det gick)
Dom är dock väldigt avslöjande(Kräver bra utrustning)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/12/12 :  19:04:11  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Staffan: Jag ska prova nån dag, men dom är ju ganska stooora att ta hem! Mina Infinity är c:a 160cm höga, och dessa är väl värre?
Och jag har en kompetent och väl-balaserad anläggning, tro mig, annars hade mina Infinity låtit skräp också..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000