HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur många här använder Mac?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/12/09 :  22:43:41  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Tänkte fråga hur många på forumet som använder mac?

mvh,
Håkan

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/09 :  22:53:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag
(använder iofs windown och linux också)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/09 :  23:26:11  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag vill men har inte råd!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2005/12/09 :  23:38:09  Show Profile Send Anton a Private Message
Självklart
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/12/10 :  00:23:23  Show Profile Send jerico a Private Message
Fördelen med en Mac mot en PC med windöd i är att Macen funkar...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/10 :  00:51:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Min PC med Swindows fungerar mycket bra för det mesta även om det krävs mer arbete för att få den att göra det...

Därmed inte sagt att jag inte gillar Mac, har funderat på att köpa en bärbar sådan som komplement till min stationära PC.

Var länge sedan jag körde Mac senast, vi snackar MacOS 7.5.3, det var tider det.
Fast det är klart att jag fingrat på Macar sedan dess och jag har en primitiv emulator på PC-burken så jag kan få upp lite tokgamla program, ahh Claris MacDraw!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/12/10 :  11:13:29  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
7.5.3, ja jisses det var tider det. Då satt jag med en Performa 600 CD med 5 mb i ram och 80 hårddisk eller så hade jag en PowerMac 7200, kommer inte riktigt ihåg. Var det inte system 7.5.5 som alltid bombade i systemfel 11? Det berömda minneshanteringsproblemet?

Det fanns ett spel som jag hade då och även faktiskt nu under Tiger. F/A 18 Hornet Clarisworks och hederliga Shuffle Puck. Nu snackar vi nostalgi, fast det "bara" är 10 år sedan.
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/12/10 :  11:46:53  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Jag har inte kört Mac sen jag hade min LC IV :)
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/10 :  13:37:49  Show Profile
Alla macar jag sätter mig vid hänger sig bara hela tiden... antagligen något fel från min sida eftersom jag inte är så haj på det hela... men jag trivs bättre med ett strippat windows :)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/12/10 :  13:56:46  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Kör MacOSX, men bor hemma. Trivs iaf bättre med mac än med PC, så när man flyttar blir det nog en mac. Slipper alla virusproblem. Och tycker att de är allmänt mycket snyggare.

Stereo Audio
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/12/10 :  14:36:57  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag kör Mac, både på jobbet och hemma. Fördelen ser jag mest i ett lite tuffare utseende och ett coolt varumärke... Resten är väl hugget som stucket egentligen.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/12/10 :  15:50:00  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Självklart. iMac 20" widescreen. Mac är smidigt men dyrt. Pc på jobbet dock.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/12/10 :  17:00:49  Show Profile Send Allison One a Private Message
Varför är Mac bättre?
Har aldrig fingrat på en sådan och har inte heller funderat på att göra det heller!
Har hört att de ska vara bättre på bild och film om man jobbar med det!
Men allt verkar dyrt!
Visserligen görs de flesta virus till Win och Outlook, men jag har aldrig haft problem med det!
Ca 2 ggr om året så stoppas virus av virusskyddet, annars är det inget man tänker på.
Mac har ju bara en knapp på sin mus så hur högerklickar man och hur scrollar man då?

Jag tror inte att det är stabilare då jag ofta läser att chrashar/hänger sig stup i ett!
Så på den punkten tror jag inte de är bättre?
Färre program till den, så varför är Mac så bra egentligen?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/12/10 :  22:04:04  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag använder aldrig originalmusen med macen. Helt värdelösa, men ganska snygga. Stoppar man i en vanlig mus funkar det som vanligt.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/12/11 :  11:45:33  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Vi är macifierade!

"Fördelen med en Mac mot en PC med windöd i är att Macen funkar... " Så är det!

Håller med om musen, kör också en vanlig med dubbla knappar plus scroll.

Just detta med att köpa nya grejor till sin dator...ny mus, en logitch, packa upp kartong, fingra på medhavd installationsskiva, plugga in musen och allt funkar från första sekunden. Vadå skiva? Vadå installera ny maskinvara?......

ADSL bredband till sambons PC: 3 timmar i suporten, slutar med att inget funkar och datorn har gått i någon form av permanent baklås.

ADSL till iMac hemma (lite nervöst har jag läst installationsanvisningarna för Mac OSX systemet före och är laddad till tänderna med tanke på vad som hände sambons dator...) : plugga in, klicka på Safari/Explorer eller vad man nu önskar surfa med - klart!

Jag är för dålig på datorer så jag vet inte varför men ovanstående ger ett användarövertag på tusen procent ca och saker som funkar bra brukar vara något dyrare.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/12/11 :  12:35:30  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Hificonsult: Känner igen det där. Fick min iMac här om dagen och köpte även Airport Express (trådlöst nätverk). Ställde datorn på plats, skrev in mina uppgifter, var online på några minuter. En polare köpte trådlöst till sin pc och "konfiggade" hela dagen.

Jag har även en laptop-pc som jag är nöjd med. Dock har XP fått någon form av "jag vill inte längre" beteende. Så är det ofta med Windows. Nyinstallerat så funkar det kanon, men efter några veckor/månader börjar det hacka och sega. Kort och gott så behöver man kunna mer om datorer för att ha en PC. Macen är grymt smidig och med OS X så är den sanslöst stabil, månad efter månad.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/11 :  13:22:19  Show Profile
Håkan64, stämmer det du säger att för att köra windows måste man kunna en hel del för att utnyttja det. Hur många går tex in och rensar bland services? Blir ju fan mörkrädd när man läser trådar här om alla virus blåskärmar och annat folk kör, borde vara licens på att få ha en dator! Tycker man att Windows Xp är för avancerat är det ju bara att köra något annat

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/12/11 :  13:56:23  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Martin.M: Jag utgår från min erfarenhet av PC/Mac i 10 år. De flesta har ingen aning om vad "skrivbordet" är för något, än mindre "defragga, "formatera" och allt annat ointressant skit. Ska gemene man verkligen behöva kunna det? Nej säger jag. En dator ska fungera utan att vedebörande ska ta examen i datorhantering. Även macen kan ses som för avancerad i vissa lägen. "Dumförklarar" jag folk nu? Nä tvärtom, jag dumförklarar hela branschen.

En kommentar jag hört i åratal, efter att ha fått problem med sin PC - "du ska inte installera så mycket program, för då får du problem till sist?? Va?? Ska man inte installera program? Hur lång ska listan göras?

I alla år jag haft mac så har jag kanske lagt 48 timmar totalt på systemproblem. Med mina windowsmaskiner har jag tappat räkningen. Nu var denna tråden inte tänkt som en "krigartråd" mellan pc och mac. Båda plattformarna har sina fördelar/nackdelar.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/11 :  14:45:49  Show Profile
Näeh inga krig här .
Mac är säkert jättebra när man lärt sig, likaså windows, och linux, unix osv! Allt är ju bra när man kan det.

Skulle gärna vilja lära mig Mac också men det känns lite surt att betala så mycket bara för att det är "designade" lådor. Hoppas på att OS X kommer fungera på vilken Pc som helst framöver, då kommer jag garanterat pröva lite mer ingående!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/12/11 :  14:58:34  Show Profile Send Håkan64 a Private Message


När apple släpper sina burkar med Intelpropparna, då är det nog läge för att testa Mac OSX på PC, utan att bli ruinerad på kuppen.

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/12/11 :  16:25:51  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Är verkligen Mac dyrare?

Vad kostar en fungerande PC?








mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/11 :  17:03:55  Show Profile
Jag har ett gäng fungerande burkar står i källaren, kan bytas mot valfritt Burmeistersteg

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2005/12/11 :  18:05:50  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Kör powerbook
Fungerar utmärkt.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/11 :  20:34:30  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har kört Mac sedan Mac OS 3 (skulle jag tro det kan ha varit).
Hade 8 Mhz men ingen hårddisk :)

Har förresten kvar den. Den fungerar fortfarande. Men den är väll kanske inget fartmonster.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/12/11 :  21:38:28  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag är en PC nörd och säger det...

Vet du hur man får sin P4 att gå som en gammal XT?

skriv win tryck på enter.

Windöd har ju fenomenet att spara en massa i system registret. Om man inte kan rensa det ibland så behöver man nästan formatera om åbäket ibland bara för att få fart på den. Det är pga det som man "inte ska instalera program" som man inte använder. Datorn får hålla hela system registret i minnet när den jobbar.

Men Mac'en då? Inte en aning har inte pillat på nått annat än windöd och linux på många år... Men ivart fall förr var mac mer användar vänligt.
NÄ tacka vet jag en trimmad Amiga 500

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/12/12 :  08:18:13  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag kör Mac. Använder en 12-tums iBook som är min bäste vän. Allt fungerar så klockrent. Vad jag verkligen gillar är terminalen. Att ha en ordentlig unix-terminal på skrivbordet är ett fantastiskt komplement till det grafiska gränssnittet. Jämför med msdos-prompten som mest verkar vara ett dåligt skämt...

Just detta är så fint med Mac. För novisen är det en en enkel dator med fin grafik som tillochmed min mormor skulle kunna greja med. Mycket enklare än windows. Men... ...vill du så kan du verkligen gräva ned dig och pilla med allt. Under huven surrar kanske det finaste unix-system du kan hitta på en persondator. Det är flexibilitet!

Ino Audio for life
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000