HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur bygga högtalare för nära-väggplacering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/08 :  19:15:51  Show Profile Send ohmega a Private Message
Något som jag har funderat på. Hur bygger man högtalare för att det skall låta bra då dessa står nära framväggen? Handlar det om "lådtyp"..avstämning...eller vad?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/12/08 :  19:43:52  Show Profile Send MatsT a Private Message
Man får sänka basnivån lite under en viss frekvens som beror på avståndet till vägg och golv. Ofta verkar "underavstämd basreflex" användas men man kan ju använda 3-vägare också som i det här fallet (som uppenbart gjorts för väggplacering).
http://www.amphion.fi/products/xenon/xenon5_specs.htm

Det tillkommer lite andra problem när högtalaren placeras nära vägg och då krävs t.ex lite dämpning för att minska problemen med tidiga reflexer.

Allt är fråga om kompromisser när högtalare och rum skall samspela.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/08 :  19:58:38  Show Profile Send ohmega a Private Message
MatsT
quote:
Det tillkommer lite andra problem när högtalaren placeras nära vägg och då krävs t.ex lite dämpning för att minska problemen med tidiga reflexer.


Men är detta ett problem även om man har gott om utrymme på sidorna?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/12/08 :  20:10:05  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är reflexerna från väggen bakom högtalarna som måste dämpas, problemet minskar med ökande avstånd till väggen.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/08 :  20:13:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
aha...tackar så mycket för dina svar

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000