HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Schema på rörriaa önskas!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/08 :  14:06:41  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Söker ett schema på ett rörriaa!
Om du har något själv eller tips på!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/12/08 :  14:40:40  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hejsan

Har samlat prylar och ska förhoppningsvis bygga detta i julhelgen.

http://www.dddac.de/tp06.htm

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

roffe
Starting Member

4 Posts

Posted - 2005/12/08 :  16:57:11  Show Profile Send roffe a Private Message
Jeg har tenkt litt på dette, siden jeg har et par Mullard EF86 her:
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/08 :  17:14:41  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det finns ju ett gäng varianter.
Allen Wright har ju ett trevligt som bla. Bernt har byggt. Tror att det är ett sådant som Lennart håller på med.
Likaså har Jax engenkonstruerad på sin hemsida.

Söker man på Tube + Riaa så hittar men en hel del spännande saker

Själv är jag lite sugen på att bygga Jax variant.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/09 :  09:10:59  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tack! Ska kolla lite på dessa under helgen!
Boergars verkar onekligen intressant.
Men nog finns det väl fler som byggt rörriaa??
Kom igen nu !!!!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/12/09 :  09:27:52  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Ett alldeles utmärkt riiasteg... http://www.hmaudio.se/ror/ror04.htm

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2005/12/11 :  23:36:09  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tja ba!
Prova en Remus! Den är lättbyggd och fungerar väldigt bra. Lodis gjorde lite olika varianter på Remusen men i grunden var det en Rca Riaa med 2st ECC83. Jag vet tyvär ingen länk med Remus Riaa`n men är du intresserad kan jg skicka dig en kopia.

M.V.H. Blomman....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/12/12 :  09:21:43  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
På den här länken:
http://audionova.nu/docs/audiovideo9193.htm
finns artiklar från A&V angående Remus och en del andra rörförstärkare.

Kolla på Rörbyggarskolan.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/12/12 :  09:23:41  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
En liten kom-ihåg bara: RIAA med rör är, p.g.a. den låga signalnivån, ganska svårt att bygga om man inte har bra koll på hardwiring. Säger det p.g.a. egen erfarenhet - jag hade inte fattat att det är bra mycket lättare att göra t.ex. ett linjesteg med rör utan satte igång med RIAA som mitt första rörbygge...
Det är framförallt brum och brus man får slåss emot. Efter mina två försök med Remus, som båda lät som arméhelikoptrar, kan jag tyvärr inte hålla med Imperial om att en Remus-RIAA är lättbyggd... men kanske är den lätt jämfört med andra RIAA? Det är ju möjligt, jag har inte prövat.

Men är du bara medveten om problematiken och vet (eller kan få tips om) hur man bygger bort problemen så är det antagligen lugnt.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/12 :  09:30:47  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Efter mycket moget övervägande har jag bestämmt mig för att försöka bygga enl,Boergars schema.
Får se om det råkar bli några byggbilder framöver :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/12/12 :  12:48:36  Show Profile Send Cliffan a Private Message
jag blev lite sugen på att prova bygga en remus, men jag stötte direkt på bekymmer. Var hitta en lämplig trafo? ska ha ca 10V/2A på glödsidan, 190V/50mA på anodsidan...

Rör...
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2005/12/12 :  20:30:24  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Hej,
du bör ha en skärmbox med RIaa´n i, och trafon 20cm(minst) bort från bygget.
Ett annat tips är att skärma trafon i en egen skärmbox med en dubbel kabel med den likriktade DC´n till glöd och B+.
Om du inte gillar att köpa så mycket kondingar kan den här länken vara bra.http://www.geocities.com/bobdanielak/dc_phono.gif
byggs med Ecc83 eller annat rör.
Det första röret bör gå bra att biasa med ett Nimh-cell på 1,3V.
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2005/12/12 :  20:54:39  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Cliffan!- Trafo lindar Webelco i Spånga åt dig billigt. Gammal rörRadiotrafo?.

2st 230v/12volt 20VA trafos ur skrotlådan. kopplade 230-12-12-230v ?

Edgar audio har Hammond trafos.

Annars är det inte så viktigt med 190v ,enligt Lodström gick det bra med 250v eller något liknande....du får mindre gain om du minskar för mycket=<150volt. höjer du med femtio volt får du lite mer gain....I övrigt händer inte så mycket.

glöden på ecc83 är ju både 6,3 och 12v så du kan välja. har du 14volt så sätter du ett motstånd så du får rätt spänning! :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000