HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Storlek på högtalarlåda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/10/29 :  11:43:17  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hejsan!
På min sedvanliga loppisrunda i helgen sprang jag på en gammal Lenco som jag köpte, på väg därifrån blev jag stoppad av loppistanten som sa att jag hade glömt högtalarna som hörde till (hade betalt 50:- för skivspelaren) och fram kommer hon med ett par från samma tidsålder som Lencon.

Väl hemma kopplar jag in högtalarna till stereon i köket och till min förvåning låter de ganska så bra.

Nu till min fråga:
Lådorna är skruttiga masonitskapelser med med tjockt tyg fram och måtten: Bredd 38cm, höjd 65cm och djup 24cm.
Kan jag stoppa in elementen (en 8 tum och en oval diskant)i mindre lådor eller kommer det att bli helt fel.
kanske man kunde kompensera med mer djup i lådan mot det man tar bort i bredd och höjd?

Är det någon ide att ens bry sig, inget namn finns på högtalarna men filtret heter "sel 3la 594" och elementen 2la 481 respektive 2la 353.
Kanske det är lika bra att köpa ett par kökshögtalare istället?
Fast det vore ju kul att snickra lite

Tacksam för hjälp.

Mvh /

Comus

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/29 :  11:48:26  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Klart du kan använda ellementen, men om du inte har möjligthet att mäta T/S-parametrar, så skulle jag stanna vid samma låd volym.
Du måste mäta dom inre måtten, men det borde väll ligga någonstans runt 41Liter, så länge du gör en låda med denna inre volym så

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/29 :  11:53:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
Precis. Håll innervolymen konstant. Frågan är om det är så kul att snickra att jag skulle ge mig på ett sådant projekt...

Näe nu ska jag gå ut och snickra på lådor till riktiga saker!! Något som behöver långa basreflexrör och eftersom jag hittade 3" rör som var 2m så känner jag mig lugn på den punkten!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/29 :  11:54:59  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Precis. Håll innervolymen konstant. Frågan är om det är så kul att snickra att jag skulle ge mig på ett sådant projekt...

Näe nu ska jag gå ut och snickra på lådor till riktiga saker!! Något som behöver långa basreflexrör och eftersom jag hittade 3" rör som var 2m så känner jag mig lugn på den punkten!



Hallådär, det lät djupbaskapabelt! Berätta mer, snälla?

Långa grova rör, hmmm, är det en djupbaskapabel liten subwoofer eller????


Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/29 :  11:56:15  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag vet vad du skall snickra. per har skvallrat!!
Jag är mkt intresserad av resultatet!

XLellent!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/29 :  11:59:38  Show Profile Send Nagref a Private Message
Du gissar bra mr JP!

Jag tror nog att jag får återkomma till det här då inte minst NN lär vara intresserad av resultatet! . Men nu säger jag inte mer!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/29 :  11:59:57  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref
Näe nu ska jag gå ut och snickra på lådor till riktiga saker!! Något som behöver långa basreflexrör och eftersom jag hittade 3" rör som var 2m så känner jag mig lugn på den punkten!


Varför inte använda Slavbasar istället?
Brukar vara det som behövs när porten blir allt för lång.
2st fina 18" slavbasar

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/29 :  12:04:17  Show Profile Send Nagref a Private Message
Äh inga slavbasar! Då köper jag hellre två element och kan köra med ett kortare rör p g a den dubbelt så stora volymen och kan brassa på ännu mer!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/30 :  08:21:50  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Du gissar bra mr JP!

Jag tror nog att jag får återkomma till det här då inte minst NN lär vara intresserad av resultatet! . Men nu säger jag inte mer!



Haha, inte så svårt om man har lite basreflexrörsteori (hmmm) i bakhuvudet... ELLER har sett vad du byggt tidigare...

Lycka till! Vi väntar med spänning!


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000