HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Sånt som betyder något!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/12/07 :  15:38:41  Show Profile Send NtR a Private Message
Nu vill jag höra vad som skakat om er genom åren. Fått er att tänka om, ändra åsikt, livsåskådning. Plattor som ni citerat i diskussioner, grupper som format era liv. Låtar som haft en innebörd som måste spridas. Och det måste motiveras, det räcker inte att det är bra rent musikaliskt, det måste ha betytt så mycket att ni skulle varit andra människor idag utan låten-gruppen-plattan.

Själv återkommer jag senare till vad som gjort mig så här konstig som jag är.

Nicke the Rocker

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/07 :  16:31:43  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Pink Floyd räddade livet på mig en gång för några somrar sedan...
Coming back to life,var låten,ironiskt nog.

Sen tändes mitt eviga intresse för Iron Maiden igen,när jag hörde Bloodbrothers på Rock in Rio-dvdn.
Den låten gav mig hopp om att Maiden is still going strong!

Kommer nog på mer efterhand,men det var typ de 2 viktigaste som poppade upp i huvudet.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/12/07 :  16:54:25  Show Profile Send svejk a Private Message
Har ett antal på lager. Börjar kronologiskt med den första chocken.

Året var 1966 min mor tog med mig till Riddarhyttans folkets park. Vi packade in oss framför scen. En röst vrålade i dom oerhört stora högtalarna Janne Lelle Krille Benny Svenne The Hep Stars. Sedan ÖSTE dom Cadillac Farmer John No Response mfl låtar jag bara hade lyssnat på i radiomöbeln i vårat vardagsrum eller på en transistor utomhus på sommaren när vi lyssnade på Tio i topp eller kvällstoppen.

Men denna Popgala (som det då hette) var något helt annat jag tyckte jag trycktes tillbaka av den enorma ljudvågen, dom hoppade runt på scen, använde gitarrerna som svärd. Jag stod fastnaglad, det var det häftigaste som skett i mitt liv.

Efteråt tjöt det i öronen jag kände mig bedövad. Popgala var ordet, jag drömde om en vinröd elorgel med kromade ben och sörjde över att jag inte hette Benny istället för Thomas.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/07 :  17:00:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Vilken svår men intressant fråga! Kräver lite tankearbete från min sida, återkommer med svar...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/12/07 :  18:46:01  Show Profile Send ninja a Private Message
Krig i mitt land har ändrat hela mitt liv

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/12/07 :  23:57:57  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag hade ägt Mikael Rickfors platta "Vingar" sedan den kom ut, men hade nästan inte lyssnat något på den tiden för ingen av låtarna "talade till mig". Sedan (och det här var ca 10 år sedan) något år efter jag flyttat till Kumla satte jag av en händelse på den igen, och plötsligt förstod jag vad den handlade om. Den sa till mig: "Stressa inte, förr eller senare lägger sig livets pussel tillrätta". Jag lutade mig tillbaka, stressade av, och mina stress-symptom (eksem och magont) försvann.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/12/08 :  10:47:45  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Någon gång i början av 80-talet:
Satt hemma hos en kompis och lyssnade på musik. Han hade precis upptäckt Frank Zappa och försökte väl "lära upp mig".
Joes Garage 2&3 var just införskaffad så vi lyssnade och läste texterna på konvolutet. Sida 4 hamnade på skivtallriken och "Watermelon in Eastern Hay" började. Några minuter in i låten kom jag till insikt om att ett gitarrsolo faktiskt kan ge gåshud.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/12/08 :  11:53:18  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Type O Negative med October Rust är nog den skiva som enskilt förändrat mitt liv mest, även om det finns väldigt många, gav mig lite nya aspekter på livet efteråt. Förut hade jag aldrig tänkt så mycket på att världen och fantasin faktiskt (enligt mig) är två olika saker, men sammanlänkade, samma med kropp och själ. Innan dess var allt en gröt för mig. Detta album är ju en av faktorerna som ledde till detta, men inte en enda såklart. Nu känns det som att med lite mer kunskap, har jag mycket större kontroll över mitt liv, eller medvetande om det. Och min egen musik (utan att skryta), den är ibland bland de enda sakerna som fungerar när det gäller att bearbeta svåra stunder.

Bra tråd!

Stereo Audio
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/12/12 :  12:07:18  Show Profile Send NtR a Private Message
Ninja, du sätter verkligen perspektiv på den här tråden! Vad som betytt något för mig känns plötsligt som veckans I-landsproblem. Just därför, faktiskt, så är det första som slog omkull mig totalt, inte helt malplacé.

Clash; Safe european home från plattan Give èm enough rope. Börjar med ett trumslag som ett pistolskott, sen kommer det extremt feta gitarrer. Strummer sjunger om en liten tripp till västindien, där han upptäcker att hans naiva fascination för denna del av världen helt enkelt inte är välkommen. Och att han är en turist, vare sig mer eller mindre, som "can´t take the gunplay".

Nästa holmgång var The Jam; Burning Sky från plattan Setting Sons.
En bara 20 år gammal Paul Weller hade lyckats skriva en låttext som ett brev, och det funkar. Brevskrivaren håller en lätt trött ton om åren som var och att det nog var fint med ideal när man var ung, men att dessa ideal inte betalar räkningarna.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000