HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byta ut min Nad 320BEE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2005/12/04 :  16:50:41  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej, jag skulle vilja byta ut min Nad 320BEE, jag vill ha en starkare förstärkare som skulle passa mitt system i övrigt. Har ni några tips? Mitt system syns väl i min profil?
Ha det.



matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/04 :  16:54:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hur mycket ska du lägga? Nytt eller begagnat? Under "Säljes" finns en Myryad MXI 2080 begagnad...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45865 verkar vara bra.

EDIT: Länk.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/12/04 16:55:34
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/04 :  17:58:29  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag tycker ditt system är näst intill så matchat det kan bli.
Jag rekomenderar dig att låna hem ett större Nad-steg och se om du får ut den skillnad du vill ha.
320BEE är en ruskigt kopetens förstärkare för priset, dock lite ljusare än de äldre modellerna i ljudet.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2005/12/08 :  17:56:17  Show Profile Send Clayman a Private Message
Jag ska kontakta Hifiklubben nu under de närmsta dagarna och höra vad de säger om att jag vill låna hem en större förstärkare. Tack för svaren.



Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/08 :  20:49:40  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag skulle uppgradera högtalarna. Din elektronik är ganska välmatchad och det finns ju både estetiska och handhavandemässiga (gemensam fjärrkontroll) fördelar med prylar i samma modellserie. Visst har jag funderat på det här med väldimensionerat, minimalt färgande förstärkeri som klarar transienter utan att klippa, men jag tror i grund och botten på att man får högre utväxling av att investera 5-15k i bättre högtalare.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/08 :  23:24:41  Show Profile Send OcA a Private Message
Instämmer med föregående talare. Den elektroniken du har funkar ypperligt ihop och jag tror inte du vinner några större ljudmässiga fördelar på att kliva upp i stärkarstorlek. Det du tänar kan som sagt vara om du vill kräma på vrålhögt och kanske få ett något stabilare basfundament.

Jag skulle kolla på nya högisar istället för elektronik om jag var du. Finns massor att välja på och det handlar mer om vilken musik du lyssnar på, vilka ljudpreferenser du har osv. Gillar du B&W soundet kan du alltid kliva upp på ett par 603'or, det skulle göra stor skillnad i ljudet på ett sätt som ett stärkarbyte aldrig kommer göra.

God jakt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2005/12/09 :  13:32:23  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej, ska nog at en titt på 603:orna och lyssna på dem med mitt system, alltså i butik då.. Det låter intressant.. Kanske får sälja mina gamla 309:or, undrar vilken peng jag kan få för dom ,garanti finnns fortfarande kvar..



Go to Top of Page

Rysk
Starting Member

30 Posts

Posted - 2005/12/09 :  14:36:03  Show Profile Send Rysk a Private Message
Tjipp!

Jag började med den kombinationen som du funderar på (603 + Bee) och tänkte bara slänga in en brasklapp om att 603:orna är ganska effektkrävande. Det var först efter att jag bytade till en en kraftfullare stärkare som ljudet blommade ut. Mitt tips är att inte stirra dig blind på B&W om du tänker behålla din Bee, det finns gott om bra burkar där ute.

NAD: C270, C160
Ah!: Njoe Tjoeb +AD825
Taralabs: PrisM1100i
Analysis Plus: Clear Oval
B&W: 603 S3
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/09 :  14:48:42  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Uppgradera
Det beror lite på vad du vill uppnå, vill du kunna spela så högt att du förstör öronen Större (förstärkare) eller vill du ha mera välljud och ändå kunna spela högt eller lågt.
Jag skulle rekomendera en Klass-A stärkare till vilken HIFI anläggning som hellst

Jag såg att det finns ex en här http://www.fyndborsen.se/?sida=kategori.php%3Fmain%21filter%21ID%3D192

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/12/09 :  23:55:35  Show Profile Send Shullman a Private Message
Tjenare Jonas!,
går själv i förstärkar tankar, har kollat lite på ADVANCE ACOUSTIC, säljs på hifi stället, 5900:- och klass A
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2005/12/10 :  00:34:02  Show Profile Send Clayman a Private Message
Det jag vill uppnå är ett lite "nyare" ljud, jag känner att jag har tröttnat lite på mina 309:or. Skulle vilja ha lite tydligare ljud. Svårt att förklara, men tydligare och lite mer nyanser, och lite varmare. Någon som har ett förslag på högtalare som motsvarar dom kriterierna och som är lika bra eller bättre än mina 309:or? Kan sägas att jag lyssnar på allt från Hårdrock till U2 osv.



Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2005/12/10 :  00:40:00  Show Profile Send Clayman a Private Message
Tjenare Erik!
Begagnat kanske är en väg att gå. Får kika in på Hifistället.



Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/12/10 :  09:51:16  Show Profile Send n0p a Private Message
Ptja, när man talar om "trevligt" ljud så återkommer väl alltid Quad 12L... Jag rekommenderar att lyssna på dem. Annars har jag själv varit intresserad av Carlsson högtalarna ett tag efter att ha läst higfidelitys recension så minskade inte mitt intresse direkt.

Quad -> http://www.audioconcept.se/prod_main.shtml?page1=quad_text.html&page2=hogtalare_meny.html&page3=quad_img.html

Carlsson -> http://www.carlssonplanet.com/ShowPage.asp?p=oa58

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2005/12/10 :  10:56:35  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej, jag såg att Quad 12L ligger på 5700:- helt klart intressant! Vill någon köpa mina 309:or så borde jag ju inte behöva lägga så mycket emellan. Får helt klart gå och lyssna på Quad, vart finns dom uppställda i Gbg tror ni?



Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/12/10 :  11:32:11  Show Profile Send Shullman a Private Message
clayman: Skall du med på en sväng till hifi stället på måndag?
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/12/10 :  11:33:51  Show Profile Send n0p a Private Message
Google är din vän ;)

"quad"+göteborg+12l sökte jag på och den kan finnas på radiolagret enligt google.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2005/12/10 :  14:24:33  Show Profile Send Clayman a Private Message
Shullman: Kan ej, har tenta på måndag och tisdag, så det är fullt upp. Men Onsdag eller så skulle jag kunna. Borde inte sitta framför datan när jag ska plugga:)



Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/12/10 :  15:43:04  Show Profile Send Shullman a Private Message
ok, hör av mig på PM
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/12/10 :  16:41:54  Show Profile Send jerico a Private Message
Clayman. Det finns en XTZ class A-100 på www.tradera.com för 3K (kostar 5K ny på www.fyndborsen.se) och den är klart trevlig. Jag har en så kolla mitt system om du vill. Varmt och trevligt ljud utan att "blaska" i basen. Finns nog med kräm för att flytta pappen i betydligt kraftigare burkar än de jag har. Kan vara nått kanske???


Lycka till i träsket med uppdateringen.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2005/12/10 :  16:53:34  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Kan intyga att radiolagret har quad12. Funderar också på ett par sådana, de tillsammans med monitor audio rs1 och acoustic energy aegis one (men kanske även carlsson) skall väl provlyssnas innan nya burkar köps (för min del).

Lycka till/ mikael

Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2005/12/10 :  20:31:41  Show Profile Send Clayman a Private Message
Tack, jag blev nyfiken på Acoustic Energy Aegis Evo 3, det va kanske inte dem du menade men de verkade lovande. I min prisklass med. Dom och Quad 12L verkar helt klart intressantast än så länge. Återstår att provlyssna.
Ha det/Jonas



Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/12/11 :  20:22:31  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Lyssna gärna även på System Audio 1280 mk2. Två rappa 5 och en kvarts basar. Lyssnat runt i två år innan jag lyssnade in dessa som rymde min budget. Hade möjlighet att sitta några timmar o jämföra med Audio pro black diamond, audiovector (den för 15500kr) och femstjärns högtalaren i what hifi wharfedale evo 30. Ingen tvekan från min sida så lyssna på dessa innan köp. Fram till januari så intropris på 7995kr. Har kostat och skall kosta 12900 kr sen. Kolla bild samt omdömet på hifi4all.dk i länken nedan. Instämmer helt med skribent.
Lyssnar mest på Rage against the machine, pink floyd, dire straits all death o black metal samt synt som depeche mode och nitzer ebb. Jazz och opera vet jag ej hur låter på dessa då denna musik göra sig icke besvär hos mig.
Vi fläskade även på med en riktigt fet naimanläggning och oj!!
Har själv en rega mira 3 och nad 521 bee. Kan nog hitta en lite piggare cd men jäkligt bra på musik.
MVH
Stefan
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=374&zoneid=3

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000