HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Alkoholförsäljning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/12/04 :  14:34:05  Show Profile Send labrat a Private Message
Stora frågan är ju givetvis: hade du tänkt dricka ölen Stereo Audio? :D

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/04 :  14:51:14  Show Profile Send edison a Private Message
A.
Öl är gott...så var det sagt

B.
Klart hon gjorde rätt!

Det är inte länge sen en kassörska blev åtalad just för att hon sålt alkohol lite "släpphänt".
Och dessa "tokiga" regler finns av EN anledning:
folköl är INTE saft typ...utan nåt som för många är första steget på att uppnå vad George Best nyss gjorde...även om det för dom flesta bara ä nåt gott att slurpa i sej då och då...

Att ynglingar kan kringå reglerna är NOLL skäl för kassörskan/butiken att slappa på sitt ansvar!
Isåfall är väl alla regler i alla sammanhang lika bra ta bort, så får vi djungelns lag istället.Inget samhälle jag skulle vilja leva i...

Många butiker är väldigt ängsliga att OM dom slarvar "redan" med folkölen blir det svårare för dom att i framtiden få sälja starkare saker.Och DET vill dom, var så säker!
Nåt som det lobbas oerhört starkt för från supkapitalet numera och även om det inte är skäl i sej, är det nog en av anledningarna till att butiker är "kinkiga" mot yngre.

För övrigt är det väl ändå väldigt många butiker som INTE sköter detta, flera "provköpstester" som gjorts har visat att det ÄR hyggligt ofta som unga kunnat köpa ut...
------------------------------------------------------------

labrats fråga härovan är för övrigt "huvet på spiken" och mer relevant i sammanhanget än en massa teoretiska funderingar kring hur "knäpp" eller "kinkig" denna kassörskan evt varit...

------------------------------------------------------------

"Det är ju HÄR jag blir lite undrande...köpa 2st 6-pack är enligt min mening inte särskild anledning.. hur många har på forumet INTE någon gång lyckats få i sig 2 st 6-pack på en fest...eller mer...SJÄLV"

???
Jag är nog en idiot men dricker man så mkt ensam en kväll är man minst lika mkt detsamma som jag...hehe, sorry kunde inte låta bli

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/12/04 15:05:36
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/12/04 :  15:06:21  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Labrat: Nej, jag drack ingen öl under hela kvällen. (Han fick köpa annanstans, så "problemet" var inte att jag inte hade tillgång till det.)

Edison: Men har kassörskan ansvar för vad vi skulle kunna göra med ölen? Och folköl är väl ganska svårt att bli full på om det är problemet?

Stereo Audio
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/12/04 :  15:33:27  Show Profile Send labrat a Private Message
Det är rätt mycket alkohol i 3.5%'ig folköl, mer än man tror. Och det är absolut inga problem att dricka sig berusad på det. Skulle jag klämma i mig 2 sexpack på någorlunda tom mage 3.5% under 2-3 timmar skulle jag förmodligen bli rejält berusad.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/12/04 :  15:36:06  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
hur många har på forumet INTE någon gång lyckats få i sig 2 st 6-pack på en fest...eller mer...SJÄLV


Jag! Jag blir "mätt" på ett sexpack

Edit: Pssst.. jag är norrlänning och vi är väl kända för att dricka mycke va??... så där kom även fördomarna på skam

Edited by - Merkurius on 2005/12/04 15:38:11
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/12/04 :  15:40:48  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Haha, jag är norrlänning också, drack Fanta Light hela kvällen... Har ändå huvudvärk dan därpå, men den beror väl antagligen på förkylningen jag åkt på !

Stereo Audio
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/04 :  15:43:29  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
"Det är ju HÄR jag blir lite undrande...köpa 2st 6-pack är enligt min mening inte särskild anledning.. hur många har på forumet INTE någon gång lyckats få i sig 2 st 6-pack på en fest...eller mer...SJÄLV"

???
Jag är nog en idiot men dricker man så mkt ensam en kväll är man minst lika mkt detsamma som jag...hehe, sorry kunde inte låta bli


Ok JAG kanske är en idiot då....så mycket underligare då jag lätt ser bristerna i logiken och det kritiska tänkandet om man verkligen tror att kassörskans hindrande är annat än meningslöst...då det är så lätt att ändå köpa ut. SJÄLV..utan att ha med nån minderårig i släptåg. Hur lång tid tar det för denna ungdom att räkna ut detta? EN eller TVÅ sekunder?

Det hela låter mest som en tvättäkta "skrivbordsprodukt"..."med hjälp av de här reglerna skall vi nu minnsann få bukt med ungdomsfylleriet....osv".....ojojoj...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/12/04 :  16:11:56  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag förstår inte hur du resonerar ohmega. Som sagt, vad är DIN åsikt att kassörskan ska göra om ena killen köper två sexpack, och hans kompis som står bredvid är minderårig? Ska hon låta honom köpa ölen ändå, "för han kan ändå kringgå det där"? Och i förlängningen då, ska man släppa på reglerna i liknande situationer där det finns regler som man kan kringgå? Det är ett resonemang som låter väldigt konstigt i mina öron.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/04 :  16:22:02  Show Profile Send mace a Private Message
Men om Jag, 40, köper två sexpack och min son, 13, är med då ??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/04 :  16:33:44  Show Profile Send ohmega a Private Message
Enligt mitt sett å se det så handlar det om en TILLÄMPNING av en regel - som dessutom är lätt att kringgå. Sen innebär väl detta knappast att jag förordar ett laglöst samhälle?

Dessutom så innebär detta inte heller att jag anser att det skall säljas alkohol till minderåriga....jag anser att man drar för stora växlar på tankegången: att i sällskap med minderåriga göra utköp av alkoholhaltiga drycker innebär bortom allt rimligt tvivel om att den minderåriga i sällskapet kommer att dricka.

Ja menar det finns ju MYCKET här i världen man kan MISSTÄNKA eller BEFARA utan vidare...bara för att möjligheten finns att nåt kan hända.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/04 :  17:57:24  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Personligen tycker jag att det är väldigt mycket åldersdiskriminering i situationen när en laglig och en för ung besöker Systemet eller livsmedelsbutiker tillsammans.

Jag har handlat öl/vin/sprit i båda typerna av butiker och haft min 17-årige son med. Inga problem! Men när en 20 och 19-åring går på systemet, då går det inte.

För övrigt är det ett dilemma att vara förälder med ungar i de äldre tonåren. Vad är bäst - att köpa ut och veta vad grabben dricker eller veta att ha dricker direktimporterat av oklar härkomst? Han säger själv att det är alternativen.

Nej då - vi köper inte ut. Däremot ger vi noggranna förhållningsorder över vad han ska tänka på när han ändå tar sig en och annan pilsner.

Men nu börjar vi glida OT.

mvh/Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/12/05 11:38:01
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/04 :  19:29:22  Show Profile Send edison a Private Message
Regler in absurdum kan givetvis INTE fixa hela problematiken med ungdomar/barns som dricker, VEM trodde det?

Regler har vi tyvärr tll stor del pg att det inte är "självklart" att allt flyter på utan dom...enkelt men så är det (som jag ser saken)

Ang "ge dom lite hemma/köpa ut vs direktimport" etc...att "det är alternativen" säger kanske lite mvilka värderingar de unga har lärt sej av vuxna, "man MÅSTE dricka sej full, på ett eller annat sätt"...

Hur som, det är solklart (många undersökningar genom åren säger så) att de unga vars föräldar har en liberal attityd till "hemma-testande" under "vuxenkontroll" senare i livet har högre alkoholkonsumtion...och följaktligen större risk att "åka dit"...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/12/04 :  20:05:46  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Attityden här verkar som att ungdomar inte kan ta en öl för att det är gott, våran kväll såg ut som så: Endel drack öl (nån burk), endel läsk. Hade popcorn, chips, godis. Satt och spelade Yatzy! Tycker det känns väldigt oskyldigt! Ingen minderårig drack någon alkohol alls udner kvällen. Grejjen är att alla blir lidande för "misstänkt" langning om man gör så här. Om man ska ha reglerna såhär subjektiva kan man väl tagit in i beräkningen att jag fyller 18 om någon vecka. Men som sagt tror jag inte på det, utan på en enkel regel, ingen under 18 köper alkohol. Om han langar, sätt dit honom, om han inte langar, kränk honom inte genom att neka honom köp för att han har en minderårig, på någon vecka när, med sig...

Stereo Audio
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/04 :  20:15:26  Show Profile Send mace a Private Message
Minority Report.
Precrime !!!

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/12/04 :  20:19:11  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hehe, Precrime i all ära, men det är väl en säkrare metod än en vanlig människas gissning. Dem är ju typ inte människor, dem har ju ett sjätte sinne dem här tvilling/trillingarna(?), tror inte kassören hade det...

Stereo Audio
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/04 :  21:48:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jodå Stereo Audio - tonåringar kan visst dricka en öl eller ett par därför att det är gott och de tycker att det blir trevligare så. De behöver inte dricka sig fulla för att en kväll ska bli lyckad. Det vet jag eftersom sonen emellanåt kommer hem beskänkt utan att vara full.

Ungefär som jag när jag varit ute och tagit ett par pilsner med mina kompisar...

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/12/04 22:10:29
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/12/05 :  08:16:04  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Tack Jörgen_G, visst är det så. Min far/mor skulle nog intyga detsamma, att jag kan komma hem och tagit några öl utan att ha blodsprängda ögon. Jag menar inte att säga att ungdomsfylla är ovanligt, det är den ju definitivt inte. Det tråkiga är att det lätt blir sådana här konstiga ålderkontroller då mycket så mycket fokus ligger på det.

Edit: Stavfel igen...

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2005/12/05 08:18:56
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/12/05 :  09:06:51  Show Profile Send JonasY a Private Message
Kudos till kassörskan som vågade stå upp Som sagt är hon ansvarig så antagligen var det väl mer för att rädda sitt eget skinn kan man ju tro. Ni borde nergraderat till lättöl

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/12/05 :  10:39:14  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
JonasY: Jo, det förstår man ju, det är klart hon vill behålla jobbet etc. Hittade bara Glade Dansk som lättöl, den är ingen höjdare... Vi lämnade igen ölen som hon bad och gick någon annanstans. Meningen är inte att sätta dit kassören, även om det är lätt att bli irriterad just på henne eftersom det är hon vi hade kontakt med, så att säga.

Stereo Audio
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/05 :  11:30:24  Show Profile Send ohmega a Private Message
OK jag skulle vilja veta vad ni själva skulle tycka...om att bli hindrade att köpa öl då ni har med er egna barn vid inköpstillfället. Var går gränsen för köparens ålder för att den minderårigas väl å ve inte skall anses vara i farozonen...25-30-35 eller vad?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/05 :  21:55:51  Show Profile Send edison a Private Message
ohmega:
Det kan man diskutera tills man somnar, det ÄR tyvärr så att just där blir det ett visst läge för godtycke...8ang var exakt gränsen går alltså).

MEN, det är en skitsak(!) i sammanhanget om någon liten obekvämlighet uppstår, det GÅR INTE undvika- när det större syftet tas i åtanke blir sånt som att det nån gång KAN strula ang "kompisålder vid köp" inte mycket att lägga energi på.

Som jag skrev i tidigare post ovan:
Alla regelsystem har sina hål och luckor, samt obekvämligheter för den som egentligen inte borde "drabbas"...så är det med detta och så är det med stort sett alla andra regelsystem också.

Regler är tyvärr ofta(st) stela.
Människor är himlans uppfinningsrika om dom vill "lura systemet" och tänker ofta inte på varför reglerna finns, utan surnar till när "JAG" får "lida obehag/obekvämlighet" för att DOM inte kan sköta sej... etc etc etc






SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/12/05 22:02:00
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/05 :  22:22:57  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
edison - håller inte med dig riktigt i det resonemanget.

Traditionellt är det i vår rättsuppfattning viktigare att en oskyldig inte döms än att en som är skyldig skulle råka gå fri.

I detta sammanhang är det tvärtom.

mvh/ Jörgen G

edit: sakfel + formulering

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/12/05 22:28:05
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/05 :  22:32:34  Show Profile Send mayro a Private Message


och jag ser saken som den är där ute vare sig vi vill eller inte.... Ungdomar får tag i allt dom vill oavsett åldersgränser osv.. Så jag anser man lika gärna kan ta bort gränserna.. Samt införa föräldraransvar mer..

Samt lära ungdomarna ansvar..Samt föräldrar ansvar..Att se småglin springa ute på fyllan mitt i nätterna är inget skoj. Men ändras inte pga en nitisk kassörska.. Det törs jag svära på..

Men detta är ju bara min åsikt detta..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/12/06 :  09:26:30  Show Profile Send JonasY a Private Message
Påminnner lite förresten när jag gick i högstadiet (7an kanske det var?) och min kompis skulle köpa cider, men säg nej det gick ju inte. Han fick bara köpa ICA:s egna cider (!). Vi såg ut så här Någon gång i framtiden kom vi på att det faktiskt var ca 0,2% alkohol eller något i den cidern vi inte fick köpa. Är det inte typ mer i filmjölk?

Fast ICA:s cider är rätt god så han klev nog ur butiken rätt nöjd trots allt. Vi ville ju bara ha nått att dricka

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000