HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny CD eller en ny DAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:58:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Såhär i juletid börjar man ju bli lite prylsugen. Har länge funderat på att byta ut min CD mot en ny apparat, men idag fick jag idén att det kanske är DAC'en i CD'n som inte håller måttet?

CD'n är som bekant en Denon 1550 och låter i mitt system väldigt tunnt, ljust och skramligt. Däremot är ju själva transporten i maskinen bra och den väger ju 8 kg. Frågan är då om det är vettigt att köpa sig en bättre DAC för att få fason på ljudet, eller om det är bortkastade pengar? Har e.g inte tid att sitta en hel helg och låna hem fem olika maskiner för att testa, så goda råd uppskattas verkligen.

Testade idag att köra ljudet från datorn och ut i stereon istället. Datorn är i sig ingen höjdare, men det sitter iaf ett SB Audigy kort i den med 24/96 DAC och lite annat trevligt och ljudet från datorn är både varmare, behagligare och tyngre. Sedan är ljudbilden något mindre och detaljeringsgraden något sämre.

Förslag? Står som ett fån med pengarna i näven och vet inte riktigt var man ska lägga krutet... Budget mellan 5-10k både nytt och begat.

Nyckelord i sökandet är värme, dynamik och botten. Musikstilen är rock/hårdrock och i övrigt spelar vi på NAD S300 och PMC GB1 - så förutsättningarna för botten och värme finns där, är CD'n som förstör det hela.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:18:10  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har inte själv hört din spelare, men är den verkligen SÅ dålig att din dator mästrar den?
Felet kanske sitter på ett annat ställe? Har du kollat så du har rätt fas på elkablarna? Kan det vara "fel" signalkablar kanske?

Men OM nu det verkligen är som du säger, att din pc låter bättre än din cd-spelare, då förstår jag verkligen att du behöver en ny avspelare!

Tips: Jag brukar rekomendera en separat DAC eftersom du kan ha glädje utav den även till eventuell DVD (samt din PC!). Någon direkt modell vill jag nog inte rekomendera... Du bör absolut testa innan köp tycker jag!

Annars så tycker jag den där spelaren från Music Hall, som Creative Audio säljer, är riktigt trevlig! Har hört den litegrand (dock ej hemma hos mig ännu) och den har gett mersmak!
Verkar seriöst uppbyggd samt så finns det möjligheter till välljudande uppgraderingar hos importören! Inte helt fel alls...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:41:34  Show Profile Send OcA a Private Message
Den kabeln jag kör med är en Supra EFF ISL (tror jag den heter). Enligt ÅF skulle den ge just ett varmare och mer fylligt ljud eftersom jag tyckte CD'n var lite tunn.

Det där med att vända fram och tillbaka på elkablarna har jag provat och kommit fram till att jag inte hör någon som helst skillnad...

Visst påverkar signalkablarna ljudet, men bytet från min TaraLabs Prism 11 till min Supra tyckte jag inte gjorde någon större skillnad det heller (nu var det iofs länge sedan jag bytte den kabeln och det var i ett annat system, men skillnaden var marginell, minst sagt)

Så tillvida att Denon lådan inte gått sönder så låter datorn subjektivt bättre (genom ett 10 meters lakritssnöre från Classe i Sjön).

Vilka DAC'ar finns det på marknaden? Är inte alls insatt i hur de låter och presterar, så en fingervisning om vad som finns att testa med vore trevligt! Dessutom måste man ju ha en digitalkabel, vilket innebär ännu en investering som man kanske inte ska negligera?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:48:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Din högtalare mår nog bra att stå nära bakvägg, gör den det? PMC GB1 börjar rulla av vid 80Hz och är -20dB(kraftigt under alla andra frekvenser) vid 30Hz (enligt NRC) så den är ju inget basmonster direkt. Kanske kan du kompensera med placering men CD´n tror inte jag är boven i dramat.

En sub kanske är en bättre lösning.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:56:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Njae, 29 hz vid -6db enligt PMC själva, men det kanske är lurendrej från deras sida?

Har provat att ha dem nära bakvägg, men då blir ddet extremt svullen midbas och det låter bara burkigt. De mår bäst att stå fritt och andas tycker jag. Lågbas finns det gott om, det märks när man kör film och filmmusik, men med rock/metall blir det rätt skrikigt. Visst, en sub vore kul det också, men hårdheten i diskanten och den allmännt kyliga spelstilen lär inte försvinna iom den. Suben gör förvisso att man subjektivt upplever diskanten som mjukare, men jag tror nog mer på en CD uppgradering. Sub tror jag kan bli svårt att få snyggt integrerad med PMC iom deras extrema snabbhet i basen. Har dock varit inne på sub spåret och då Infinity Kappa sub med rumskorr... Vet dock ej vilken väg man ska gå. Med datorn inkopplad får jag "rätt" botten i systemet, så jag tror att en sub blir overkill.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/12/01 :  15:02:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message
http://www.soundstagemagazine.com/measurements/pmc_gb1/

Visst kan CD göra det hela värre, låna hem och prova innan du bestämmer dig bara.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/01 :  15:14:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Den mätningen såg ju (rent frekvensmässigt) mindre kul ut... Verkar vara hissad diskant och väldigt avrullad bas i burkarna. Ska pula lite mer med placeringen.

Däremot såg både impedans och fasmätningen trevlig ut, de verkar min själ mycket lättdrivna!

Edit:

Såg att de hade mätt mellan diskant och mellanregister med sin mikrofon. Hur kan det bli rättvisande när merparten av lågbasen förstärks genom transmission line tunneln och ut genom porten på framsidan? För att få ett rättvist resultat bör man väl också mäta frekvensen genom porten, eller blir det inte korrekt?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2005/12/01 16:17:15
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/01 :  16:32:20  Show Profile
Skrota cdn och köp en dac till datorn!
Men om du är en sån som vill hålla på och pilla med skivor så kanske det inte är något alternativ.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/01 :  16:49:33  Show Profile Send OcA a Private Message
Haha! Jo, det kan man ju göra... Går ju att köra rumskorr med datorn också. Problemet är att burken står i ett annat rum och det blir jobbigt som tusan att byta låt och skiva!


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/12/01 :  16:52:14  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Blå tand löser det och fjärrskrivbord :D
Go to Top of Page

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2005/12/01 :  18:17:04  Show Profile Send kempa74 a Private Message
Du kan ju överväga de alternativ som finns här www.harmonydesign.se
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/01 :  18:39:00  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
CC /Nyckelord i sökandet är värme, dynamik och botten

Precis vad jag tycker att jag fått framm mycket mera med akustik prylarna.
Ett tipps bygg lite egena sådana för 3000kr så kan du nog snart njuta av musiken du också.
Denna uppgradering kan ingen apparat i värden ersätta.
Du kanske redan har tagit bort alla reflexer

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/01 :  19:31:53  Show Profile Send OcA a Private Message
Visst, rummet är det som påverkar ljudet mest. Problemet är bara att jag kan inte släpa in stora diffusorer, tubetraps etc för då blir den bättre hälften galen. Att bara dämpa upp på måfå utan ordentliga mätningar osv anser jag rätt värdelöst också. Då är det i så fall bättre att ge sig på den problemkällan jag hittat i signalkedjan, nämligen CD'n.

Ang. Harmony Design så har de ju DAC, men enligt Hi-Fi och Musik ska den sakna lite kropp och värme vilket är precis vad jag behöver. Sedan är det ju så att Hi Fi och Musik inte är någon sanningsbibel, men det är iaf ett riktmärke.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/01 :  21:02:03  Show Profile Send CC a Private Message
En begagnad DAC3 från Cambrigde? Ca 1000kr får man nog betala... En riktigt rolig DAC som har en mycket musikalisk ådra rakt igenom!
Mycket rock´n roll!

Rekomenderas till alla som gillar lyssna på musik men inte begär den högsta upplösningen!

Plus så är den moddarvänlig!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/01 :  21:25:34  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, bra tips CC!

Kanske går att modda med rör?! Vore rätt kul! Vet ju att det finns ett par hemmapulare som "rört" till det här på forumet...

Ska testa min Thomson DVD som källa i morgon bara för att det är kul. Den har iaf en 24/96 DAC, men i övrigt är den nog rätt kass.

Edit:

Såg en DAC 3 till salu på Blocket för 1500:-
Såg även denna på Hifimagasinet:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25136

Kan det vara något?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2005/12/01 21:31:12
Go to Top of Page

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2005/12/02 :  01:17:52  Show Profile Send kempa74 a Private Message
Angående Harmony Design så måste tidningens omdöme bero på kringutrustning samt att de säkert inte spelat så många timmar. Jag håller inte med dem i alla fall. Har DA9 inbyggd i min cd-spelare.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/02 :  01:36:46  Show Profile Send Bubben a Private Message
Sonyn kanske kan vara något...men jag hade absolut kikat på Benchmark DAC1. Den låter riktigt bra, och klarar nästan pristaket.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/12/02 :  08:33:50  Show Profile Send The Leafs a Private Message
OcA: Oj jag måste erkänna att jag aldrig tidigare har hört någon som har tyckt att en Denon DCD 1500 låter ljust och skramligt... Jag har haft en själv i tidernas begynnelse och den var allt annat än ljus. Nåväl, utifrån de ideal du nämner så har jag ett klockrent förslag vad gäller cd-spelare. Rega Planet. Den har värme och botten, den fantastiska röståtergivningen får man på köpet. Jepp, har en själv... Finns att finna för runt 8k

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/02 :  14:58:43  Show Profile Send OcA a Private Message
Har varit inne och snurrat på Rega faktiskt. Den verkar ha det jag är ute efter, men den komme gräva ett djupt hål i plånboken tyvärr. Det får man väl kanske ta om man vill ha rätt ljud!


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/02 :  17:01:38  Show Profile Send Vox a Private Message
PE-Audio (www.peaudio.com) har en Rega Planet (demo) i silver för 4.250 SEK.

Jag har jämfört den med 1550AR och fann ingen anledning till att byta till den, men smaken är ju som bekant delad.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/02 :  18:05:56  Show Profile Send OcA a Private Message
Har suttit hela dagen och pillat med ljudet. Slutsatsen är som följer:

Med Denon inkopplad låter det alert, vaket pch piffigt, men ljudet på hårdrocksplattorna blir bara för skrigigt och gällt. Man vill hela tiden sänka... Däremot låter Tom Petty, Jeff Lynne, Dave Mathews och liknande väldigt bra med fin attack och nyanserat ljud.

Med Thomson DVD blir det lätt svullen och bumlig bas, ok mellanregister och rätt entonig diskant. Ljudet lossnar aldrig, utan det ligger mest och såsar i bakgrunden. Lät rätt grått och färglöst med all slags musik.

Dator låter extremt bra med hårdrock och rock. Basen är väldigt utsträckt och detaljerad samt har enormt klipp, det känns i både bak och byxben. Mellanregistret känns subjektivt något mer återhållet än Denon, men mycket mer framåt och alert än DVD spelaren. Diskanten är rätt avrullad har jag upptcäkt, men detaljeringsgraden är inte dålig alls. Däremot får den se sig slagen på detaljområdet av Denon. Däremot är diskanten otroligt behaglig och förlåtande mot just rock och hårdrock som kan vara extremt skrikigt och vasst inspelat på skiva. Kör vi däremot herranra Petty och Jeff Lynne känns det sömnigt och det fattas attack för att få fram de ackustiska bitarna på ett bra sätt.

Om man nu skulle kunna kombinera attacken och nyanseringen samt detaljering hos Denonspelaren med datorns makalöst bra bottenregister (i både detaljering, fart och fläkt samt svärta) och kanske en diskant som ligger någonstans mellan de både maskinerna. Inte lika avrullad som datorn, men heller inte lika gåpåig och framåt som Denon, ja då mina damer och herrar har vi hittat en vinnare.

Micklade under dagen mycket med palcering och kom fram till att burkarna låter bäst där de stod från början (det hade man ju på känn liksom...), nämligen en 50-60 cm ut från bakvägg, rätt mycket toe-in och superspikes under fotplattan.

Liten rapport om dagens hi-fi övningar.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/12/02 :  18:13:50  Show Profile Send sampix a Private Message
OcA>
Vi blir alla sugen på nya prylar lite då och då, men jag är osäker på om det är cdspelaren som spökar i detta fall. Skillnaderna är trotsallt inte radikala mellan modellerna.
Att fixa akustiken eller/och rent av kanske snegla på ett par andra högtalare låter enligt mig som sundare alternativ

Skulle du ändå se efter en cd/dac, så verkar alternativet med Benchmark dac-1 som ett gott val.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/02 :  19:44:19  Show Profile Send OcA a Private Message
Har kikat lite på den DAC'en Sampix!

Jag börjar snarare tro att det är just akustiken som spökar iom att jag gillar hur högtalarna spelar i grunden. Får väl börja kika på rumskorr av något slag, då akustikförbättring av analog sort (dvs diffusor, tubetrap) inte är vidare aktuell...

Finns ju allt från att köpa en Behringer EQ med mätmick för 4k till att köra TACT för betydligt mer än så, men jag tror nog att även de billigare alternativen gör stor nytta och skillnad. Rummet jag har är knappast optimalt med betongväggar, svajigt golv och inga dörrar samt många fönster... Man blir aldrig klok på detta, men det är ju tjusningen med hobbyn!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2005/12/08 :  01:37:24  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
DA9 kan anpassas efter kundens önskemål och efter det system den skall fungera i. Den DA9 som låter tunnt i ett visst system kan låta varmt i ett annat.
Det finns tre olika varianter på ljudet från DA9. Den variant som HiFi & Musik testade är den som i vissa system kan låta tunnt. Den varmare varianten kan å andra sidan låta lite mesigt i vissa system, medans den ger ett varmt ljud i andra.

Märk väl att endast Copland, Wadia och någon mer modell använder ett digitalt utgångssteg som är OK. Alla andra modeller använder en digitalutgång som visserligen fungerar, men som lämnar en hel del mer att önska.

Med Vänliga Hälsningar
Mattias Stridbeck
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000