HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur uppfattar ni nad 302 ljudegenskaper?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/12/01 :  12:28:02  Show Profile Send n0p a Private Message
Har sedan en tid tillbaka en nad 302, nad 504 och dali 104. Införskaffades begagnat via blocket för 2 000:- Just nu spelar jag mest via datorns ljudkort och nad 302:an till ett par gamla sony stativ högtalare som kommer från en kompaktanläggning. Jag har inte möjlighet att ställa högtalarna på vettigt sätt i den här lägenheten tyvärr, så min placering är lång ifrån idealisk.

Till min frågeställning, uppfattar ni 302:an eller för den delen nads liknande produkter som väldigt ljusa i karaktären? Som det är idag så om jag spelar med "tone defeat" igång så känns de väldigt tunt nästan ingen bas alls. Och även för den delen så om jag vrider på max av bas-tonkontrollen så känns det ändå som om man saknar en del.

Så är det nads produkter som har en väldigt ljus karaktär eller är det mina förutsättningar som gör att de låter trist? Förövrigt kommer jag flytta i februari och i min nya lägenhet så ska jag hitta lösningar för vettiga placeringar och kanske kunna ta hem dali golvhögtalarna.

Exit Planet Dust

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/12/01 :  12:47:35  Show Profile Send John a Private Message
Hade en Nad 304 och uppfattade den inte alls som särskilt ljus.

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/12/01 :  12:54:17  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
NAD har ju generellt sett en lite mjukare karaktär. Troligtvis är det något annat i kedjan som gör ljudet ljust. Låna hem och testa. Men förstärkaren är inte boven tror jag.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:28:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Håller med övriga!

Förutsatt att förstärkaren inte är behäftad med något fel så är det knappast den som är skyldig.
Har själv en NAD om än alldeles ny och ljudet du beskriver känner jag inte igen.

Sunkiga ljudkort har jag haft men de har inte saknat bas, däremot har de låtit som dåligt kodade mp3:or.

Högtalarna kan man ju misstänka men även rummet/placeingen kan ligga bakom.
Har haft mina golvare i ett litet rum som sjutton och i rak motsats till hur det borde blivit så saknades bas. Lät skrikigt och tunt om man inte körde loudnessstuket.

Pröva, annars lät du inte få svar.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:41:17  Show Profile Send OcA a Private Message
Bara att instämma. Har provat lite äldre NAD grejer och ljusa har de aldrig varit. Skulle snarare säga tvärtom. Lite varma och mörka snarare än ljusa och tunna.

Vad har du för ljudkort i burken? Är det ett integrerat AC97 kort är det absolut ljudkortet som ställer till det. Införskaffa genast ett vettigare kort om du har möjlighet för det kommer i så fall göra mycket stor skillnad.

Om du råkar ha ett bra kort, kolla då att du har rätt drivers för kortet och att EQ'n inte är helt felställd eller att det ligger något filter som skär basen för dig.

Är allt ovanstående bra är det högtalarna och/eller rummet som ställer till problem.

Finns det hörlursutgång på NAD'en? Testa med ett par lurar och se hur det låter. Testa också lurarna i ljudkortet och se om det låter tunnt och ljust där med.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/12/01 :  13:51:38  Show Profile Send n0p a Private Message
ptja, de är ett inbyggt ljudkort jag kör via. så de kan ju mycket väl vara en flaskhals.

Tror ni ngt av de billigaste här gör ngn skillnad eller ska man lika gärna skaffa ett soundblaster när man ändå är igång?

http://www.microshop.se/shop/ShowItemlist.asp?i=2&vgkod1=441&vgkod2=674

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:01:58  Show Profile Send OcA a Private Message
Köp ett Audigykort av enklare slag (de för runt 600:-). Det gör all skillnad i världen mot det inbyggda. Sitter själv med Audigy version 1 och det rockar rejält. Du lär inte sakna värme eller botten med de korten iaf... Om/när du köper ska du ladda hem KX-Projects drivers till Audigy. De funkar mycket bättre än SB egna och då slipper du all av SB vidriga programvara.


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/01 :  21:31:43  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
n0p, vad använder du för mediaspelare? kör du med Windows Media Player så har den massa skit inställt automatiskt. EQ och andra 'roliga' surround-effekt filter.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/12/02 :  00:05:01  Show Profile Send n0p a Private Message
Nisse83: winamp 5.111

Exit Planet Dust
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000