HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 kondingar i signalvägen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/11/30 :  00:07:46  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag ska bygga en Dac, i konstruktionen så sitter det en konding i signalvägen.

Värdet är på 4.7 uF. Va rekomenderar ni för typ?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/30 :  00:42:28  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Mundorf ... utan tvekan!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/11/30 :  00:47:32  Show Profile Send UrSv a Private Message
Vilken DAC? Black Gate N är populär i många NONOS DACar. Sanningen är nog att de flesta kvalitetskondingar funkar så bra att man inte hör någon skillnad. Rifa från Elfa? Typ 65-577-06? Eller SCr från Elfa. Lysande konding.

Creative Audio:
Mundorf är en tillverkare (ja eller re-brandare beroende på vad vi talar om för typ). Han har ju massor av typer så man bör nog speca vilken om det skall vara till nån hjälp.

Edited by - UrSv on 2005/11/30 00:51:09
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/11/30 :  13:34:11  Show Profile Send Bardis a Private Message
Varför inte en transformator på utgången?

Vilken DAC skall du bygga?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/11/30 :  19:57:27  Show Profile Send Hasse a Private Message
Det är just en nonos dac: DDDAC1543. kan man skippa utgångs kondingen om man har en trafto. hur funkar det?
Jag hade tänkt mig att koppla dacen till en potentiometer sedan direkt in i slut steget. hur skulle en lösning med trafo funka?
Till baks till kondingar: Mundorf har jag också hört att dom är bra men var kan man köpa dessa. Är det samma kondingaar som är bra i delnings filter som lämpar sig för att ha i signal vägen?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/12/01 :  09:43:09  Show Profile Send time a Private Message
Ett variabelt motstånd och en kondensator= variabelt filter ?
Funkar nog om du har en buffer efter DACen.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/12/01 :  16:33:01  Show Profile Send Hasse a Private Message
jag blir det ett högpass filter då?
hm känns som att jag behöver nåt simulerings program eftersom jag jag inte fattar sånt själv..



Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/12/01 :  19:11:33  Show Profile Send ludo a Private Message
Om man kopplar in poten "som vanligt" och inte som shunt så blir lastresistansen konstant och därmed gränsfrekvensen för HP-filtret.

Fg=(2*PI*R*C)^-1

Vad beaträffar kondingtyp föreslår jag polypropylen-folie kondingar i första hand (är väldigt nöjd med hur dessa låter: http://www.scr.fr/produits/uploadedFiles/120/doc.pdf ).
I andra hand metaliserad polyprop, här är rifa PHE426/250V ett bra budgetval.
Om utrymmet är en viktig faktor kanske rifa MMK/50V - 7.2x7.2mm (metaliserad polyester) kan vara värt att kika på (utrymmesmässigt ersättare för ellektrolyt)?

Ellektrolyter färgar mest - plattar till ljudet o smetar ut detaljerna, undvikes in i det längsta (om man inte är ute efter just den effekten vill säga...)

Edited by - ludo on 2005/12/01 19:28:55
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/12/01 :  23:11:08  Show Profile Send Hasse a Private Message
tack för hjälpen.
LIte dumma frågor: Jag hade tänkt mig att sätta potentiometern i serie med ingången på slutsteget (som en variabel resistor). Ingångem på slutsteget är på 10kohm säg att jag har en potentiometer på 0-10kohm . då borde lastresistansen bli som minst 10kohm. Om jag då har en stor konding på 4.7 uF så blir grens frekvensen ca 3-4 hz? hm tämher jag rätt nu?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/12/02 :  00:25:02  Show Profile Send ludo a Private Message
Jag hade fel i att seriekopplingen av potentiometern inte skulle inverka på frekvensgången. Förutsatte Rin >> Rpot vilket jag inte borde ha gjort.
Så här kommer det se ut med dina värden insatta.
Resulterande resistans i läge min/max dämpning:

M a o är gränsfrekv märkbart högre vid min dämpning.

Edited by - ludo on 2005/12/02 00:26:16
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/12/02 :  13:57:40  Show Profile Send Hasse a Private Message
Det har du rätt i, enligt formeln blir hp filtret på 6,8 hz vid min dämpning. Villket fortfarnd är ganska lågt. Ett annat problem med den här kopplingen är att jag bara får halva energin som går till slutsteget. Jag bör istället använda en pot men högre resistans. Om vi räknar på 50kohm pot så blir R2 vid resistansen på 8333ohm, då blir hp på 4 hz. Om jag räknat rätt. I detta fallet blir också signalen på 5/6 av ursprungs signalen som går till slutsteget.


Ett annat att sätt koppla är att bara koppla poten på signalpolen. Tex pol 1 till signalkällen pol 2-3 till slutsteget. Risken med detta är att det kan låta även om man har poten i botten.

För att krångla till det lite så kan man också undra villka värden som "känns bäst" i dessa aplikationer. Jag menar man vill ju inte ligga på 90% av fullt utslag hela tiden när man lyssnar.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

Edited by - Hasse on 2005/12/02 14:03:49
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/02 :  16:09:16  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
E det ett kit du köpt eller har du etsat osv själv?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/12/02 :  16:18:24  Show Profile Send ludo a Private Message
I ditt fall tror jag mest på att öka Cs till 10-15u. Då får du en HP-gränsfrekv.variation på c:a 1.5(2)-3(4)Hz vilket inte borde gå att höra med "blotta örat".
15u/PHE426/250V/elfa nr 65-577-30 bör kunna vara lämligt...inte så hiskeligt dyrt heller...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/12/02 :  23:59:17  Show Profile Send UrSv a Private Message
#1
Att koppla poten helt i serie "bara koppla poten på signalpolen" ger i bästa fall en halvering av nivån från max dvs ingen volymkontrollfunktion att tala om alls.

#2
Du räknar inte lite märkligt i fallet max dämpning ddär du approximerar 10k parallellt med 0 Ohm till 10 k istället för 0 Ohm som det blir? Räkna på 100 Ohm i minläge istället vilket ger ungefär 100 Ohm istället för de 10k ekvivalentingångsimpedans du satt. Ser det ut som tycker jag...

Edited by - UrSv on 2005/12/03 00:00:26
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2005/12/04 :  17:53:30  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Jag bytte nyligen ut en JJ-elektrolytkondensator mot en Dynamicapfilmkondensator i min Harman-KardonCDspelare.
Kondingen satt direkt på utgången och behövs tyvärr där
för det är 0.7VDC på utgången.

Skillnaden var mycket stor. Mer detaljer, tystare bakgrund, högre upplösning, fastare bas, bättre diskant, bättre soundstage.

Jag satte in en 4,7uF Dynamicap av eletronicsversion.

Mundorfs kondingar MCAPsupreme är oxå mkt bra.

Mvh
Sigurd


Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/12/04 :  19:46:33  Show Profile Send classe a Private Message
välkommen sigurd till forumet.

18 ska de va.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/12/04 :  20:24:09  Show Profile Send ludo a Private Message
Ser att ni diskuterar inkoppl av potentiometern enl fig1 nedan.

Kopplingen har den stora nackdelen att man inte kommer att kunna sänka signalen till "0-nivån" och kan därför egentligen inte användas som dämpsats (vilket ni själva har konstaterat).

Mitt förslag var därför att koppla in poten enl fig2 nedan.



För att visa vad som händer i "ytterlägena" har jag bytt ut poten mot två motstånd och skrivit ut värdena...
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2005/12/05 :  08:21:13  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Tack Classe!

Jag tänkte presentera mig någonstans på forumet men hittar inte var...


Mvh
Sigurd


Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/05 :  13:33:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Välkommen Sigurd! Angående presentation: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53&whichpage=50

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/12/06 :  18:38:26  Show Profile Send Hasse a Private Message
OK då kan jag lämna iden att använda kopplingen fig 1 enligt ludos fig.
Även fig 2 är inte så lyckad eftersom last resistansen blir 5Kohm vid max volym. Man bör nog ha en pot med högre värde typ 50-100 Kohm. Va tror ni annars om passiva förstegg är det nåt att ha... man kanske skulle bygga in en opamp men det känns liksom fel.

Back on topic: Vad kan man köpa Dynamicap? Jag såg att golden age music säljer mundorf men dom verkar inte vara så inriktade på privat kunnder.

Det är föresten Doude Douma nonos Dac (DDDAC1543). jag bygger in den tillsammans med ett försteg i samma låda. Jag ska nog lägga ut en riktig tråd om projektet.



Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/12/07 :  00:11:18  Show Profile Send ludo a Private Message
Så länge man har någorlunda lågohmig signalkälla, ökar värdet på seriekondingen till >=10u och bygger in dämpsatsen i effektsteget så bör lösningen i fig2 funka finfint.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/12/07 :  13:17:13  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag vet inte riktigt vad utgången har för inreresistans men den består av 8 st paralell kopplade tda 1543. som ger 2V signal. Vinner jah nåt på att ah en pot med högre värde.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/12/07 :  21:17:07  Show Profile Send ludo a Private Message
Läs datablad för daccen.

Skulle behålla 10k poten.

Edited by - ludo on 2005/12/07 22:20:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000