HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Betsa delar av högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2005/11/28 :  20:22:20  Show Profile Send jari a Private Message
Jag har en tanke att betsa en del av högtalaren,fanerad.
Har testat på fanerbitar,men det blir inte bra.
Har maskerat det som inte skall betsas,men betset "kryper innanför
maskeringen",förslag på tillvägagångssätt för att få en skarp kant
är välkommet.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/11/28 :  21:42:38  Show Profile Send asto a Private Message
Jag har en ide´.....

Har dock inte provat, men prova gärna på en provbit först.

1, Drag en rits med en mycket vass kniv där du skall ha bets skarven, ritsen skall vara smal och djup så den går igenom faneret.
2, maskera precis vid skarven på denna sida som skall betsas.
3, klarlacka först de ytor som inte skall betsas, se till att det kommer lack i ritsen.
4, betsa ytorna som skall betsas
5, klarlacka till sist allt.

ritsen med lack borde förhindra betsen att sprida sig till oönskat område...

Hoppas det funkar, lycka till
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2005/11/28 :  22:39:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ett alternativ till asto's idé äratt använda en skalpell så får du ett riktigt smalt spår.

God idé faktiskt asto.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/11/29 :  13:29:33  Show Profile Send Björn N a Private Message
Stryk på betsen med svamp också, det blir mkt jämnare då.

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2005/11/29 :  15:06:31  Show Profile Send jari a Private Message
Skall testa detta med lack,vax och olja.
Kommer delge er resultatet.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2005/11/29 :  15:15:08  Show Profile Send asto a Private Message
Jag väntar med spänning jari....
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2005/12/04 :  12:17:15  Show Profile Send jari a Private Message
Inte OK med ett lager av,lack,olja eller vax.Skall testa med
flera lager.Återkommer.

Sursill "Farligt käckt"

Edited by - jari on 2005/12/04 12:17:48
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2005/12/14 :  20:36:54  Show Profile Send jari a Private Message
Med lack får jag bäst resultat,vax och olja blir inte bra.
Det kan fungera med lack,men jag chansar inte.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2005/12/14 :  22:57:41  Show Profile Send asto a Private Message
Vad händer, vad är det som inte blir bra? lite nyfiken......
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2005/12/15 :  17:27:21  Show Profile Send jari a Private Message
Mina prov visar att resultatet blir OK.
Men eftersom betsen har tendensen att krypa över om inte faneret är lackat,att lacken inte har "tagit" riktigt,
eller att jag slarvat på något ställe och att betsen kryper över, skulle vara katastrof.Den risken tar jag inte.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000