HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Julmusik ,rekommendationer.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/30 :  00:33:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En ok skiva, men knappt på min TOPP 10 lista över julskivor...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/30 :  00:44:21  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
nja ....

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2005/11/30 :  13:48:38  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Sitter just nu och lyssnar på "Home for Christmas" med Amy Grant. Skivan är från 1992 och musiken är amerikansk julmusik med ibland lite annorlunda stil. Inte helt fel...

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:4d867uq070jg

/P
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/30 :  14:02:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Den tror jag Edison spelade förra året, eller var det en annan Amy Grant.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2005/11/30 :  14:43:25  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
...och nästa skiva i spelaren blir "En god jul" med Rilkeensemblen. Skivan är inspelad i olika kyrkor i Göteborg och låter mycket bra (i alla fall enligt mitt tycke). Rilkeensemblen är en vokalensemble under ledning av Gunnar Eriksson. Nu går vi in på lite "tyngre" skivor...

edit: tog bort länken, den fungerade inte... Gå till http://www.naxos.se och sök på "rilke" så hittar du den.

/P

Edited by - Per Berger on 2005/11/30 15:05:43
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/30 :  16:52:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
http://www.naxos.se/article.asp?id=3096

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/02 :  01:43:49  Show Profile Send edison a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25142

Ospelade JUL-LP "Cantate Domino" för 100 kr /st...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/12/02 :  07:55:26  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag rekommenderar "Lars Vegas Trio - Lars Christmas", en skojig skiva som känns befriande mellan alla körer och klassiker. Trots att den är från 92 så tycker jag nog ändå att den håller måttet med klassiker som "svenska skoterljud".

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/12/02 :  11:10:18  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Fick hem "Jul i folkton" igår.
http://www.cdon.com/product.phtml?prod=530060
Blev två hela genomlyssningar före sovdags.
Delar av svenska folkmusikeliten mf.l. Spännande arrangemang, stämmningsfullt och bra ljud.

Mycket bra!!!!

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2005/12/02 :  12:11:24  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Frank Sinatra!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/02 :  12:26:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
n0p,,, den måste finns i vajre julsamling

Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2005/12/02 :  21:44:16  Show Profile Send qwert a Private Message
Har inget till övers för julmusik generellt - sorry julmusikälskare!

Fast... det finns i alla fall EN låt inom julmusik som är RIKTIGT bra, och det är The Pogues "Fairytale of New York". Sjukt känslosam och stämningsfull! Det får vara mitt, om än blygsamma och okontroversiella(?), bidrag.

Hi-fi OCH musik

Edited by - qwert on 2005/12/02 21:45:19
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/02 :  22:56:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message
qwert:
I second that gällande "The Pogues-Fairytale of New York". Kvinnan som sjunger är för övrigt Kirsty MacColl. Riktigt bra!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/02 :  22:57:46  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Kan inte påstå att jag är så förtjust i julmusik heller men jag brukar spela julskivornas julskiva en gång varje jul iaf, "White Christmas" med Bing Crosby. Mest spelad blir väl annars den tidigare nämnda Phil Spectors julskiva och ibland en gammal EP med Lightning Hopkins "Merry Christmas Baby".

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/02 :  23:20:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Lite okonventionellt för ett HiFi-forum kanske:

Om man gillar lite "barnsligare" kan "Agneta och Linda-Nu tändas tusen juleljus" vara att rekommendera.
Har den på LP så jag vet inte hur cd-utgåvan låter men LP'n låter trevligt förutom en repa på första låten (knäpp, knäpp, knäpp).
Gissa vem som gjort den när han var ung och oförståndig vid avlyftande av skiva.

Ska nog skaffa cd'n för att minnas barndoms jular eller nåt sånt...

http://www.cdon.com/product.phtml?prod=511215

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/12/02 23:51:19
Go to Top of Page

Slumpen
Member

73 Posts

Posted - 2005/12/05 :  20:09:56  Show Profile Send Slumpen a Private Message
Med risk för att vara riktigt pubertal... Så kan jag rekomendera skivan "Twisted X-mas" med Bob Rivers. Skönsång med tveksamma texter. Låtar så som Chipmunks roasting on an open fire (org. Chestnuts roasting on an open fire)

Ta förslaget med en nypa salt

Det kliar i mina fattiga fingrar...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000