HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur ser det optimala lyssningsrummet ut?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/27 :  18:29:07  Show Profile Send Vox a Private Message
Efter att ha "hängt här ett tag" inser jag att hörn är otyg för basen. Innebär det att hörnen skall byggas bort?

Vad är den optimala formen på ett lyssningsrum? En oval eller en cirkel?

Lek med tanken att ni har möjlighet att bygga/inreda ett separat lyssningsrum i er bostad. Hur skulle det se ut?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/27 :  18:33:14  Show Profile Send Snoop a Private Message
Detta kommer bli en riktigt intressant tråd, bra att du tar upp det

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/27 :  19:44:52  Show Profile Send Bubben a Private Message
Förhållandet 0,6 och 1 och 1,6 ger minst stående vågor. Om man utgår från takhöjden som vi säger är 2,4 (en ganska normal takhöjd) som förhoppningsvis är den kortaste faktorn i rummet, skulle rummet bli 2,40m högt, 4m långt och 6,4m brett.
Konstigt att mina gamla högtalare från mitten av 70-talet har dessa förhålnningsmått på lådan, men dagens modeller har förkastat denna teori. Kanske är samma sak avseende rummet...

Att göra det hela till en cirkel skulle förmodligen reslutera i ett väldans eko som är svårt att gå vidare med eftersom reflektionsytorna är oändligt många.
Att bygga bort hörnen ser jag ingen direkt anledning till. Hörnen är bra att utnytja för att där är det lättare att kontrollera stående vågor och sätta in rätt dämpande/difuserande åtgärder. Även om du bygger bort hörnen med en 45-graders-vägg istället så får du två hörn till som kommer att fungera likadant. Och så har du dubbelt så mycket problem. (Nja, eller igentligen lika mycket problem med utspritt på flera platser)
Jag tror att det skulle kunna vara en bra ide att ha så få kanter som möjligt på sitt rum, istället för att försöka uppnå ett oändligt antal. Altså en lång utdragen trekant som en Grevé-ost, men det blir väldigt oekonomiskt...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/11/27 :  21:19:33  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Såg den här texten idag:
http://www.wilsonaudio.com/technotes/roomacoustics.shtml

Tydlig text med bra bilder och exempel på rumsakustiska fenomen.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/28 :  16:23:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ett rum utan räta vinklar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/11/28 :  18:00:54  Show Profile Send Gebex a Private Message
Ett rum utan vinklar. Jag menar alltså ett rum som inte har några väggar eller tak. Sätt ut anläggningen i det fria
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/28 :  18:40:51  Show Profile Send Vox a Private Message
Björn-Ola:
Är detta för att det inte skall finnas parallella väggar som kan ge stående vågor?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/11/28 :  23:38:58  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Bubben << din faktor 1,6, kan det vara så att det egentligen bör vara e=1,618033, det gyllene snittet? Detta ger de vackraste proportionerna enligt klassisk design.

Om man från en rektangel som uppfyller det gyllene snittet tar bort den största möjliga kvadraten i ena kanten, så återstår en rektangel som också uppfyller det gyllene snittet.

Stämmer det verkligen att dett också skulle ge minst stående vågor? Jag tror att det framförallt handlar om estetik - inte att förakta - Det optimala lyssningsrummet måste vara behagligt för ögat också!

Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/11/29 :  08:31:59  Show Profile Send christopher a Private Message
Helst skall ett lysnings rum inte ha några parallela vägar...type en trapteze, smallare bakom högtalarna och bredare back, samma för taket...

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2005/11/29 :  09:52:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Björn-Ola:
Är detta för att det inte skall finnas parallella väggar som kan ge stående vågor?

Ja. Det minimerar problem med rumsresonanser och stående vågor.
Konserthus brukar utformas på det viset.
Man kan också som någon varit inne på välja mått så att resonansfrekvenserna som bestäms av måtten på rumsledderna sprids ut så mycket som möjligt och inte klumpar ihop sig.
Men vem har den lyxen att kunna välja rumsmått fritt?

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2005/11/29 :  09:52:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Björn-Ola:

Ja. Det minimerar problem med rumsresonanser och stående vågor.
Konserthus brukar utformas på det viset.
Man kan också som någon varit inne på välja mått så att resonansfrekvenserna som bestäms av måtten på rumsledderna sprids ut så mycket som möjligt och inte klumpar ihop sig.

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/29 :  11:01:22  Show Profile Send Bubben a Private Message
Bom> Ja, det stämmer att det är gyllene snittet jag har i åtanke. Men det är just inte det estetiska jag har i åtanke utan att rummets mått ska vara så osymetriska som möjligt. Gyllene snittet är ett enkelt sätt att få fram en sdan faktor, men det finns ju flera.

Men "ost-modellen" är nog mer lämplig...om man får välja fritt. Vad jag därimot är osäker på är vilka vinklar som kan vara mest lämpliga...

quote:

Ja, det kan man fråga sig, men visst har man större möjlighet att välja rektangulära propotioner än cirkulära som trådskaparen frågar om? Så tråden handlar nog mest om vad som är bäst akustiskt, helt utan ekonomiska, praktiska och familjära aspekter.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2005/11/29 :  12:57:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ja, det är tur att cirkulära rum inte är så vanliga.

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/29 :  15:06:33  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det borde väl vara olika kriterier för konsertlokaler, inspelningsrum och uppspelningsrum, tex map efterklang, golvreflexer, sweetspot?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/14 :  14:00:33  Show Profile Send Vox a Private Message
Vilket material bör väggarna ha/inte ha?
Betong?
Gips?
Spånskiva?
Trä?
Annat?

Hur mycket och vilken typ av isolering bör jag ha om jag har möjlighet att välja?

Lämpligt material på golv & tak?

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:51:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Skivväggar kan vara bra, det dämpar bas. Med betongväggar får man ofta problem med bumlig bas på grund av för dålig basdämpning, basen klingar ut för långsamt och grumlar till ljudet. Vanligt poröst material som dämpar bra funkar inte i basområdet.
Det hjälper inte med tjocka mattor och stoppade möbler. Skivväggar fungerar däremot som membrandämpare och sätts i svängning av basen och absorberar energi.
En del ljud alstras också genom egensvängning, så teoretiskt bör man ha olika stora ytor mellan reglarna för att sprida ut resonansfrekvenserna. Man bör inte ha isolering i väggen som ligger an mot skivan, det försämrar egenskaperna genom att skivorna blir mer stumma. Däremot bidrar naturligtvis isolering till att mindre ljud tränger igenom väggen ut till andra sidan.
Hur mycket dämpmaterial du behöver i rummet i övrigt går inte att svara på generellt.
Mina högtalare behöver ett akustiskt livligt rum för att inte låta tråkigt.
Man får placera dom lite längre ut från väggarna bara.
Andra högtalare som jag ägt behövde mycket rumsdämpning för att inte låta skrikigt.
Det är bara att pröva sig fram.
Enklast är att köpa lite mineralullsskivor och placera ut och lyssna sig fram till hur mycket man behöver. När man fått kläm på det kan man börja fundera på material och utformning.

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/14 :  19:50:54  Show Profile Send Vox a Private Message
Fattar jag dig rätt att det inte går att bygga bra rum innan utrustnigen är på plats så att jag kan prova mig fram?

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/12/14 :  20:08:03  Show Profile Send EAR a Private Message
Vad har du för mått på ditt rum.Gärna en bild också

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/14 :  20:21:24  Show Profile Send Vox a Private Message
Mina frågor är rent hypotetiska med bara lite planering/tankar för framtiden.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/12/14 :  20:33:35  Show Profile Send MatsT a Private Message
Storleken har inte berörts så mycket här efter vad jag kan se och när man talar om optimala förutsättningar så är faktiskt storleken inte alls oviktig!

Ett relativt stort rum ger bättre förutsättningar för bra ljud, grundresonanserna flyttar ned i frekvens och avståndet till väggar och reflektioner ökar. För att ett stort rum skall bli bra krävs absolut dämpning i någon form eftersom den enda egentliga nackdelen med ett stort rum är färre reflektioner per tidsenhet och därmed längre efterklang utan dämpning.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/14 :  20:40:43  Show Profile Send Vox a Private Message
Vad räknas som relativt stort resp. stort rum?

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/12/14 :  20:45:01  Show Profile Send MatsT a Private Message
Helst skall minsta måttet (b/h/l) vara 7 meter eller mer, detta är normalt svårt att hitta i bostäder och man får väl kompromissa men med 7x4 meter eller så börjar man komma upp i "relativt stort" rum.

Detta är då min ovetenskapliga uppfattning av relativ rumsstorlek...
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2005/12/14 :  22:12:39  Show Profile Send EAR a Private Message
Stämmer bra det Mats T.
Mitt rum är 7.5x4x2,85 och jag skulle tro att de flesta som varit här tycker att det är ett mycket bra lyssningsrum.
MVH/en annan Mats
PS Sen blir det med stor sannorlikhet bättre om det är ännu större

Edited by - EAR on 2005/12/14 22:13:56
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/12/15 :  09:22:18  Show Profile Send denada a Private Message
Denna tråd ska bli kul att följa... då jag står inför en utbyggnad av huset...
Det kommer då att bli ett lyssningsrum på köpet
Två vånings kåk från 28 och vi saknar ett rum... så det blir att bygga i två plan

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/15 :  11:10:58  Show Profile Send Vox a Private Message
EAR
Kör du på längden eller tvären?

Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2005/12/15 :  17:21:37  Show Profile Send EAR a Private Message
På längden såklart
Har dipoler så avstånd till bakvägg är nästan 2m.
Jaja då jag slänger in en bild så du kan se hur det ser ut

Fast högtalarna står inte så långt ut på sidorna

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000