HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Strulande CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/11/26 :  11:22:43  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Hej!

Har en Denon DCD-2560, antik men gedigen och välljudande, som beter sig mycket skumt. Den har börjat gå på konstant fullvarv, dvs. snurrar toksnabbt hela tiden, oavsett om jag har en CD i eller inte.

Det verkar som om motorn har fått "häng" och matas med maxvolt hela tiden...

Det fungerar naturligtvis inte att använa maskinen, jag har börjat billa isär den nu, men finns det någon som skulle kunna tipsa om vad som kan förorsaka detta?

Edit: Har rotat lite mer nu, det verkar som att hela maskinen får matning konstant, alla små motorer i apparaten (utmatning, motor till volympotten, etc.) matas konstant.

Edited by - quixotic on 2005/11/26 11:34:41

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/11/26 :  12:44:50  Show Profile Send time a Private Message
Börja med att mäta spänningarna från nätdelen. Jag hade samma bekymmer med min micromegadrive, en konding var dålig. Den gick sedan halvbra men det slutade med att jag bytte ALLA elektrolyter och sedan gick den som en Omega. Detta verkar vara ett vanligt fel eftersom de använder för dåliga kondingar från början. Om du tappar en "dubbel" matning t.ex. ena delen av +- 15V så blir det inte så kul.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/11/26 :  12:50:37  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Ok, det ska jag göra! Exakt vad avser du med uttrycket "gick den som en Omega". Ska jag utläsa det som "kackigt som attans" eller hygligt energisnålt och med godtagbar komfort? ;)

Har försökt hitta schema för denna, men tyvärr ingen framgång. Vad ska uteffekten från nätagget egetligen ligga på? Vad menas med "dubbel" matning, kan det vara det som är problemet?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/11/26 :  13:17:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quixotic: Jag tror inte att det är en Opel som åsyftas utan en klocka...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/11/26 :  14:51:37  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Åhå, ja, jag då säger jag pax för en nyservad Flightmaster med orangea småvisare och blå urtavla, hur cooooola som helst! Fast de kostar ju som ett par hi-end stativare, så när de pengarna kommer in satsar jag nog på dem istället!

Edit: http://home.xnet.com/~cmaddox/flightmasterarticle.html

Åter till ämnet...

Edited by - quixotic on 2005/11/26 14:53:31
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/11/27 :  10:51:44  Show Profile Send time a Private Message
Ursäkta otydligheten, Opel finns inte... i min sinnesvärld i alla fall..
Svårt att göra en diagnos men den har samma symptom som den gamle Micromegan.
Du har antagligen flera spänningar, en plus 12-15 V och en likadan fast negativ. Om du är osäker så ta den under armen och knalla iväg till någon kunnig forummedlem i närheten, en snabb felsökning borde hitta ett sådant fel

Lämnat forumet
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/11/27 :  11:20:57  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Jag ska göra mitt bästa för att försöka lokalisera felen själv, om det inte blir framgångsrikt (är tyvärr tråkigt lite bevandrad i elektronik) så får jag ta hjälp. Tycker att jag borde kunna lyckas mäta upp några kondningar och nätagget utan att ta livet av mig, man har ju använt en multimeter förut och överlevt så...

Undrar om Vuxenskolan har några grundkurser i ellära? Känner ett ökat behov av en sådan varje dag nuförtiden!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/11/27 :  11:50:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det låter som om det är kondensatorerna som time på talar för jag hade detta problem med en Nad 3020 där ett par kondensatorer hade torkat ut, det hela slutade med att jag bytte ut alla från nätdel till utgångssteg + lite andra saker + modd och så här har jag aldrig hört förstärkaren låtit innan.

Det som uppmärksammade mig var att jag inte behövde röra volymen nästan förrän ljudet var på hög volym, efter en noga visuell inspektion såg jag att det fanns kondensatorer som hade delvis krupit ur sitt skal och att det fanns läckage från vissa som orsakat oxider på benen.

Det är ju så att kondensatorer torkar ut och om det då är det absolut de billigaste kondensatorer som sitter där från början så är de slut. Att byta dessa är inga problem man tittar på kondensatorn så ser man värde och volt tal sedan är det bara att köpa likadana. Glöm inte sedan att sätta avkopplings kondensatorer på varje kondensatorer för det är ett av de bättre modd för nästan inga pengar.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/11/28 :  14:36:55  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Nu har jag mätt och kikat lite i maskinen. Konstaterade omedelbart att en skyddskrets var trasig (det sitter två) och tänkte därför byta båda skyddskretsarna. Kretsarna heter ICP-N20 alternativt ICP-F20 och är av fabrikatet ROHM. Elfa listar bara en enda artikel från denne tillverkare, är det någon som vet vem som har ROHM's sortiment?

I övrigt, den ena skydskretsen mäter specade 0,100 ohm, den andra verkar avbränd och mäter inte alls. Troligt att detta är felet?

Edit: Fick svar från ROHM i Tyskland på nolltid, de skickar två kostnadsfria skyddskretsar som "demo" till mig. Vilken service, helt suveränt! Det tackar och bockar man för!

Edited by - quixotic on 2005/11/28 15:18:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000