HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Radio som låter BRA? Ja, äntligen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/11/25 :  01:03:22  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Jag har alltid sett radio som en nödlösning. När inget annat bjudits så har radion fått skvala, ibland till mer förtvivlan än glädje.

Så har det varit tills igår! Då fick jag "av misstag" fatt på en Technics ST-GT550 tuner. Den följde med som en del i ett beggat flerkanalspaket jag köpte på vinst och förlust. Vilket ljud, vilken dynamik, det är ju närapå CD-kvalité på ljudet!

Jag har tidigare använt en erkänt högklassig tuner, en Pioneer Elite F-91 och några enklare, tex. Rotel 830A. Inget skräp direkt alltså, men det har ändå alltid låtit trist, platt och absolut inte HiFi för fem öre.

Därför är det roligt att upptäcka att radio faktiskt kan låta bra! Måtte de nu inte bara stänga ner nätet när det äntligen fungerar att använda, hehe!

Någon mer som äger denna tuner och kan vidimera att jag inte bara drabbats av yrsel och allmän hörselnedsättning?

Edit: Fixade lite grammmmatik!

Edited by - quixotic on 2005/11/25 12:19:10

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/25 :  01:11:51  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Har ST-GT650, del låter mkt. bra!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/25 :  19:42:26  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Har en halvgammal h/k TU909 som jag brukar köra (P2) med som uppvärmning ibland och kan bara konstatera att radio KAN faktiskt låta alldeles utmärkt.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/26 :  14:04:26  Show Profile Send Blue a Private Message
Vad är det för en Technics-grunka? Årgång ca? Bild?

Snackar vi i klass med Magnum Dynalabs coola prylar?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/11/26 :  14:48:19  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Är inte bekant med Magnum Dynalab överhuvudtaget, men jag har hört rätt många tuners och ST-GT550 är faktiskt den vassate hittills. ST-GT650 förmodar jag är ännu lite vassare, eller så har den bara lite fler finesser, CA kanske kan svara på vad skillnaderna mellan 550 och 650 är?

Jag hade aldrig tidigare hört talas om denna tuner innan jag blev ägare till den, så jag tror inte att det är någon "kändis" inom HiFi-kretsar, men detta till trots så tycker jag den presterar riktigt förbaskat bra, även med en riktigt enkel antenn från Biltema.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/11/26 :  19:51:42  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/lasannons.asp?rec=1

Det råkar slumpa sig så att någon ämnar sälja en sådan radio på hifimagasinet just idag. Måste väl ses som ett fynd då kanske om fler här är överens om att den är så bra. Kanske man ska slå till helt enkelt.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/11/27 :  13:52:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
Direktsändning i radio har potentialen att vara den bästa lätt åtkomliga ljudkällan överhuvudtaget...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/27 :  14:21:04  Show Profile Send mayro a Private Message

här kan ni se vilken radio som skrivs om..
Den tycks ha sålts ända fram till 2002 och ifrån 1994... Så inte direkt en snabbsäljare som utbytts direkt..

http://www.vintagetechnics.com/tuners/stgt550.htm

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/11/27 14:21:41
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/11/27 :  17:41:20  Show Profile Send Aton a Private Message
Säljs fortfarande av Telemekano i Göteborg. Pris cirka 2.500 kr.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000