HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Cello!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/25 :  00:54:19  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jo, nu har jag lyssnat på Chopin och känner att från flygeln vill jag ta steget via cellon (var jag sen tar vägen vet väl gudarna).

Jag vill gärna ha bra tips på kompositörer av Cello i stråkkvartett, eller helt solo.

Tacksam för tips!

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/11/25 :  09:29:04  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message

J.S. Bach: 6 sviter för oackompanjerad cello. (BWV 1007 -> 1012)

Ett måste. (Eller, ja, egentligen 6 måsten...)

/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2005/11/25 :  11:14:01  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Jag instämmer helt med jojje_guitar, Bachs sviter är ett måste. Andra saker värda både ett och två öron är Shostakovitj cellokonserter, Brahms cellosonater, Elgars cellokonsert, Dvoraks cellokonsert. Även Haydns cellokonserter är bra.

När det kommer till cellister rekommenderar jag Rostropovich, Pablo Casals, Jaqueline Du'pres. De har en utåtriktad och expressiv spelstil. Yo-Yo Ma är mycket populär och har fantstisk klang men är mer introvert.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/11/25 :  11:22:32  Show Profile Send svejk a Private Message
Instämmer i föregående tips. Plussar på med Beethovens cello sonater. Lite OT cello är det instrument som ligger närmast den mänskliga rösten.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2005/11/26 :  14:07:23  Show Profile Send tompa a Private Message
Ett av mina favoritstycken för cello är "Silent Woods" av Dvorak. Det finns en underbar inspelning av denna med Jacqueline du Pré (EMI, dubbelalbum, som också rymmer mer av Dvorak och en del av Beethoven, Brahms, Franck, Hayden och Boccherini); en utmärkt platta med en lysande solist!

tompa
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2005/11/26 :  14:10:55  Show Profile Send tompa a Private Message
Glömde säga, att om du ska skaffa Dvoraks cellokoncert, så är inspelningen på Deutsche Grammophon med Rostropovitsch som solist tillsammans med Karajan och Berliner Filharmoniker helt outstanding. Den har visserligen några år på nacken, men den är fullständigt lysande.

tompa
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/26 :  15:31:54  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Tack för alla tips!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000