HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W Nautilus 804 vs Audiovector Mi3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/11/24 :  22:45:53  Show Profile Send KennethS a Private Message
Sitter idag och är nöjd med mina Audiovector Mi3:or men såg en annons om ett par Nautilus 804. Då jag lovat mej själv att äga ett par nån gång i livet så blir man ju lite sugen...

Då är den självklara frågan: Hur stor skillnad är det mellan Nautilus 804 och mina Audiovector Mi3? Har ju funderat på att uppgradera mina Mi3 till Mi3 Super, men det kanske är mer kostnads effektivt att köpa 804:orna? Driver idag mina Mi3:or med en Marantz SR7500 biampat och lyssnar på en stor blandning av musik.

Trött på folk utan vett

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/11/24 :  23:08:51  Show Profile Send ryst a Private Message
Marantz + Nautilus är ingen bra kombo, för slö bas och luddig diskant är min erfarenhet iaf.
Körde då med N805 + Marantz AV/MM 9000

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Odyssey
Starting Member

43 Posts

Posted - 2005/11/24 :  23:13:41  Show Profile  Visit Odyssey's Homepage Send Odyssey a Private Message
Hej

Min erfaring med Audiovector M3 signature og B&W N804, er at B&W er alt for kedelig til mig. Alt musik lyder pænt, men der mangler bas. Det synes jeg at Audiovector klarer mycket bedre.

Brian

Den danske forhandler af Hifiman.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/11/24 :  23:41:36  Show Profile Send KennethS a Private Message
Aha ok, då kanske man ska ta sig en funderare på att uppgradera mina Mi3:or till ett par Mi3 Super istället. Visserligen så ska SR7500 skilja sig en hel del från sina föregångare genom att ha blivit snabbare, rappare och klart mer musikalisk i ljudet. Mina Mi3:or kastar den runt med elegans och det låter ruggigt bra, tråkigt då att man ska behöva kärnkraft för att driva 804:orna..

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/11/24 23:43:40
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/11/25 :  00:56:24  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
tråkigt då att man ska behöva kärnkraft för att driva 804:orna..
Tyvärr så är det så med för många högtalare, de flesta högtalare som jag tycker om är dyra att driva rätt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/11/25 :  01:02:26  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jo, men Mi3:orna är ändå ganska befriande på så sätt. Drivit dom med allt möjligt och ändå känns det som om dom gjort det bästa av allt. Funderar dock på om man i framtiden kanske skulle köpa ett vincent SP331 slutsteg på en 2x150w som dubblar duktigt. Kanske man kan köra med 804:orna ändå?Förväntar mej inte kunna driva ut dom till 100%, men det spelar ingen roll då jag satsar på 5 kanals hemmabio.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/11/25 :  15:08:52  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Kan bara hålla med om att Nautilus behöver mycket pulver för att komma till sin rätt och att N804 kan upplevas som lite lätt i basen, å andra sidan är basen mycket exakt och tight. Personligen så är jag inte så förtjust i just de AV-modellerna då jag tycker att Nautilus är bättre på allt utom just volymen i basen. På många parametrar väldigt mycket bättre, tex perspektiv, mellanregister, släpp, engagemang, men å andra sidan, de kräver bra förstärkare för att komma till sin rätt.

Skall du köra hembio så går ljudbilden ihop väldigt fint i mitten med N80x även på nära avstånd från högtalarna och ljud placeras ut mycket exakt i sida. Till hembio vill du säkert ändå ha en sub för det rätta mullret som ligger i 5.1 spåret.

(Jag är partisk som Nautilusägare, men just för att få lite mer bas så skaffade jag den lite större N803.)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/11/25 15:10:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000