HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygge av stereobänk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/22 :  07:30:28  Show Profile Send Snoop a Private Message
Hej på er, ny bygge av stereo bänk stundar.

Bänken ska vara mellan 120-140cm bred och max 40-45cm hög.

Den ska vara gjord i ek och ska ha minst plats för cd,dvd,förstärkare och vinyl.

Till en början kommer det även att stå en 32" widescreen tv på den, till sman köpt en platt tv.




Tanken till en början var att köpa sådan här lack hylla från ikea och kapa den, men det var tydligen ingen bra idé.

En liten funderinga jag hade var att man kunde köpa 1st massik ek skiva på ca 3m

sen kapar man den i 2x120-130cm sen använder man resten av biten till att göra sido ryggarna och ben om det räcker. Djupet på bänken ska hellst inte överstiga 40 cm.

Har man en bänk som är 120 bred tror ni då att bänkskivan klarar av att hålla upp en tv på ca 45-50kg utan att den sviktar?

kom gärna med tips på hur jag ska bygga bänken.

Tack på förhand, Mvh David

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/11/22 07:38:37

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/11/22 :  07:50:24  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Vet inte hur pass tjock skivan skulle vara,men jag tycker inte att det ska vara några större problem.
Fast nån pelare eller dyl. i mitten hade nog inte skadat,va...?

Lönn är väl oxå hårt och bra,men förbaskat dyrt om jag inte är helt ute och reser nu...

Lycka till!
M

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2005/11/22 07:51:16
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/22 :  09:11:58  Show Profile Send Snoop a Private Message
LÖnn går bort på en gång,m det ska vara ek och inget annat träslag

skivorna brukar i sniutt vara 2.8cm tjocka och någon pelare/stagning i mitten är jag hellst av allt utan, dpå jag vill ha det luftigt.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/22 :  09:34:57  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Du kan åka till en brädgård och be dem kapa upp bitar åt dig. Med såna massiva saker behövs bara "sidor" och en "mitt-skiva".

Det jobbigare kan vara att få ihop den sen. Köp träskruv med insexnyckel-hål (snyggare monterat). Förborra ORDENTLIGT! Det är inte bara att dra i skruven i massiv ek!

Behandla innan. Ek blir bra med vanlig sketen linolja. Värm en kopp med olja i mikron i nån halvminut. Blir då lättflytande och VARM! Pensla ut. Vänta 15 minuter. Gnugga med trasa/trasor till ytan inte längre är FET (man skall inte bli flottig om fingrarna när man tar i ytan). Du har då jobbat IN oljan i träet. Det är där den skall vara. Inne i träet. Kanske får göra det ett par gånger för att mätta bra. Polera ordentligt med rena trasor bara. Ytan kommer bli "sammetslen" och ha en fin lyster (inget att spegla sig i mao).

Linoljetrasor läggs i burk med vatten efter användning. Tättslutande lock.

Hjul eller några FETA spikes att hålla uppe det hela bli kanon! Kommer nog väga in på en 50kg?

M
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/22 :  11:26:51  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tjoho och tack för tipsen, men nu har jag ringt runt och kollat priser och en massiv ek skiva på ca 3m går lös på ca 3000kr vilket jag tycker är på tok för mycket, då kan jag lika gärna köpa en färdig bänk.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/22 :  12:11:42  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Men David, har du ingen byggmarknad i närheten som säljer bänkskivor i Ek???
brukar ligga på 600 - 800:- för en fullängdsskiva ..... såga upp !!
Hornbach här i Gbg har för 600:- 2,8 cm tjocka .... !

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/22 :  12:42:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Synd att du inte bor närmre Snoop. Hade vi fixat på ett kick...

Priserna låter väldigt mycket...

M
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/22 :  13:42:40  Show Profile Send Snoop a Private Message
fanerad ek går på 400kr
massiv ek går på runt 2500kr

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/22 :  13:45:35  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag har bara kollat på 2 ställen so far, ska kolla mer imorgon på lunchen, men visst vet jag att bänk skivor finns billigare men då är det inte frågan om massiv ek väll?

denna skiva är 3 m bred och 61cm djup och 3cm hög

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/22 :  15:10:17  Show Profile Send mayro a Private Message
detta med lintrasorna.. Om du vill vara säker att dom inte självantänder.., Så ta med dom ut och elda medvetet upp dom under kontrolerade former..

För linolja kan antändas senare då det slängs på soptippen ändå.. Så det säkraste brukar vara att göra en planerad liten brasa av trasorna.. bara en notis...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/11/22 :  19:24:14  Show Profile Send classe a Private Message
kolla bauhaus eller rusta, k-rauta kopforum bygg

18 ska de va.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/22 :  19:39:02  Show Profile Send Snoop a Private Message
Har jag tur så har ett företag i mina hemtrakter en fanerad ek skiva på 3m tillkapad som jag vill för totalt 600kr

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/11/22 :  19:55:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag skulle nog fundera en stund till på stagning, 45-50 kg är ganska mycket och 120 cm är ganska långt...dessutom om vi talar om en fanerad skiva, vad är det för stommaterial då? Spånskiva? En "hängbuk" på bara 1 cm syns...och är inte snyggt, luftigt eller ej. Jag tror att t.ex. en stagning i bakkant som dessutom kan vara "kanal" till sladdar inte är en dum idé....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/11/23 :  00:11:51  Show Profile Send Nicks a Private Message
Definitivt stagning i mitten! kommer garanterat att bukta. kan räkna på det om du vill, men det behövs inte. Kommer att bukta. Den möbeln du visade på bild är väl helt ok? Den har ju lite stagning.

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/23 :  08:48:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Varför inte fundera över en flexy-bänk. Luftigt och kan stagas på mitten. Kräver inte lika mycket bänkskiva. Kan enkelt modifieras, till exempel med att sätta in en extrahylla i en del av hyllan.

I bland annat denna tråd finns illustrationer som kan ge inspiration: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42357. Där finns också lite resonemang kring hur mycket stagningen som behövs.

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/11/23 08:51:42
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/23 :  09:34:56  Show Profile Send Snoop a Private Message
Flexy i all ära, men nu ska faktiskt en stor fet otymplig 32" widescreen också få plats

Tack för tipset dock.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/11/23 :  10:00:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
K-rauta tar 1995:- för en 3m lång 38mm tjock stavlimmad ekskiva.
Åtmindstonde här i Linköping.
För den tunnare på 26mm tror jag de tar 995:-
Då kan du även få den uppsågad för några tior

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/11/23 :  11:02:17  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message
Vill du ha det riktigt luftigt så kan du ju alltid köpa dig ett gäng riktigt kraftiga (men snygga) konsoller soch sätta fast skivorna direkt i väggen... Men det kräver ju en del av konsollerna och väggen ifall du skall ha en 32"-are på den. Fast det skulle ju kunna bli riktigt snyggt...

Stavlimmade bänkskivor kastar dom ju efter en om man går in på Bauhaus....

____________________________
Man ska inte kasta pil i kuvös!

Lekstugan
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/23 :  11:21:26  Show Profile Send Snoop a Private Message
Matsen ingen dum idé faktiskt, ska se vad frun i huset säger om det

Frågan är bara hur man löser kabel problemen.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/11/23 11:27:18
Go to Top of Page

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/11/23 :  11:56:36  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message
kablarna kan man ju gömma bakom hemmahjorda eklister för att få det riktigt snyggt, detsamma kan man ju göra med konsollerna ifall man inte hittar några snygga sådana.

Ett argument till hon som bestämmer är att det blir lättare att sammsuga under bänken på detta sätt...

____________________________
Man ska inte kasta pil i kuvös!

Lekstugan
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/11/23 :  14:29:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hmm, "Sammsuga" under bänken det vill jag inte veta vad det är!

edit: eller....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2005/11/23 14:31:54
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/23 :  14:36:21  Show Profile Send Snoop a Private Message
Du har ingen möjlighet att kanske skissa på hur denna variant av bänk skulle se ut eller har du några foton på det matsen

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/11/23 :  15:44:22  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message
Samsuga är när man damsuger tillsammans... ;)

Har inga bra ritprogram här på jobbet ananrs hade jag kunnat slänga ihop en skiss i SketchUp på några minuter... ;)

Nu vet jag inte hur erat rum ser ut och hur väggen som denna "bänk" skall vara mot är.

Men man kan ju tänka sig flera alternativ faktiskt.

* Antingen har man bara en enda bred skiva med konsoller under som håller den på plats. Då kan man ha en längsgånde list på undersidan som gömmer kablarna (som går upp till elektroniken genom hål längs in mot väggen).

* Eller så har man 2 lika långa skivor fast då måste man kanske ha konsollerna till den nedre skivan på ovansidan - annars kommer den förmodligen för högt upp från golvet för att det ska vara riktigt snyggt. Fast det tror jag inte gör ngt ifall man sätter konsollerna från de olika planen bredvid varandra och gömmer dom bakom en eklist.

Med konsollen nedan så skulle den undre skivan då hamna 20cm från golvet om man sätter dessa undertill - det kanske inte är så farligt. Men snyggast är nog om man har den undre skivan precis ovanför golvlisten. Men enligt din "spec" så skulle ju då höjden bli drygt 40cm vilket då skulle vara ok. Fast då är det ju bara 17cm luft mellan de 2 planen...

* Ett tredje alternativ är ju att ha olika längder på skivorna - kan ju även det bli snyggt. Kanske inte blir lika "stelt" som att ha 2 lika långa skivor.

Har du betongväggar? Isåfall kan jag tänka mig att man kan använda konsoller som inte kräver lika stor yta på väggen... Visserligen är det bara den övre skivan som skall ta vikten från TV:n så den undre kan man nog sätta fast med mindre konsoller...

Hade inte jag redan haft 2st Opplibänkar bredvid varandra som TV-bänk så hade jag byggt en liknande lösning som denna. Men det är inte riktigt "politiskt korrekt" att göra så hemma just nu...
Det finns tydligen annat som har högre prioritet.

Ska se om jag orkar/hinner/kommer ihåg när jag kommer hem så kan jag göra en skiss på hur jag skulle vilja ha det!

Kollade på lite konsolleråt dig... Finns ju massor och välja på men jag tyckte dessa var lite lagom "ruffiga" för att det ska bli snyggt.

Dessa från Classe fixar 100kg st (20x30cm)


Konsollerna går ju säkert att lacka i valfri färg oxo ifall man vill det. Svart är snyggt mot ek tycker jag!

Ananrs kan man nog hitta många snygga konsoller på Bauhaus när du ändå köper bänkskivan där... ;)

____________________________
Man ska inte kasta pil i kuvös!

Lekstugan
Go to Top of Page

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/11/23 :  15:53:03  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message
Kom på en grej till...

Om man inte lägger skivorna ända in mot väggen utan säg 1-2cm från väggen så kan man u faktiskt gömma kablarna bakom skivorna. Fast jag vet inte om det skulle bli så snyggt...

____________________________
Man ska inte kasta pil i kuvös!

Lekstugan
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/11/23 :  22:44:41  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Med 120 cm spännvidd tror jag att en stavlimmad ekskiva kommer att bågna om du lastar på en TV. Balkböjning är proportionell mot fjärdepotensen av längden, dvs skillnad i nerböjning mellan 80 och 90 cm spännvidd är hela 60%! Ett stöd i mitten, kanske i bakkant rekomenderas.

Flexybänkar behöver inte nödvändigtvis vara 60 cm breda och 1 meter höga, det går lika bra med 180 cm bredd och 40 cm höjd. Flexy är flexibelt och blir vad du gör det till. Använd fantasin och har du frågor om Flexy så skicka PM eller mail eller posta i den andra tråden. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42357

Många byggfirmor har betydligt billigare stavlimmade ek-skivor än 3000 kr för 3 m. Prova Bauhaus, Silvan, K-rauta osv.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/23 :  23:02:10  Show Profile Send Snoop a Private Message
Få se nu, lite bilder här då.

så här ser bänken ut idag.



de här med flexy har ju sin charm , men jag gillar inte direkt att ha gäng stänger till bänken. går ju iofs att göra som jag har gjort me bänken jag har det är ju egentligen typ flexy också men har dolt stängerna med ben rör istället.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/11/23 23:05:40
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000