HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Julmusik på Riktigt (Livemusik)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/20 :  14:46:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Man behöver inte vara en Julmusiks-idiot som jag, för att uppskatta lite psalmer och brölande orgel, tillsammans med ljuv körsång.


1'a Advent (27 nov) så är det mängder av musik i kyrkorna i din omgivning.
(Detta brukar vara 1 av 3 tillfällen som Svensken går till kyrkan.
Konfermation och skolavslutning brukar vara de 2 andra)

Så normalt brukar kunna vara ganska mycket folk, som för ovanlighetens skull, så var där INNAN det startar.

Tips är att kolla upp vilka kyrkor som har ett brett musikliv,,, Där brukar det kunna vara RIKTIGT BRA!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/20 :  16:57:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Trevlig idé. Tror dessutom min lillasyster kommer sjunga i Mariakyrkan i Helsingborg. Oavsätt om det är så eller inte så vore det en trevlig upplevelse.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/20 :  18:35:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag behöver väl inte säga att det är tradition för min del.
Blev förvånad för 2 år sen, när min syster frågade min lördagen innan, när hon skulle komma,,, Själv fattade jag inget,, Innan hon förklarade att hon behövde det lugnet inför julen (och hennes 3 lätt envis/busiga ungar)

Så nu är det Adventfrukost på ett fik innan...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/20 :  19:03:49  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag brukar slänga på en platta med Orphei Drängar. DET är julstämning för mig
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/20 :  19:49:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hoppas det är Julmusik på plattan då

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2005/11/21 :  17:13:50  Show Profile Send alpinist a Private Message
OD:s julskiva "Christmas Music" är gjuten kring jul! Jättemaffig
körsång, och en del lite "old school" psalmer som man inte
hör så ofta, men som är pampiga och stämningsfulla!

89 spänn på CDON t.ex....

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/22 :  15:34:41  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
På Ushers demoskiva finns en ganska speciell version av "O helga natt" som kan va stämningsfull att avnjuta, annars finns ju Phil Spectors julskiva. Den är oxå rätt speciell....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/22 :  15:49:26  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Precis den som alpinist nämnde. Kanonskiva!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/22 :  16:46:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tanken med tråden var att visa att det finns en HEL del julmusik i LIVE miljö.

Julskivetråd kommer senare

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2005/11/22 :  22:32:08  Show Profile Send alpinist a Private Message
Åkejrå, då måste jag genast be er hålla utkik efter en julkonsert
med Frank Ådahl och Kristina Hahne som solister, gospelkör, och jättetight blåskomp. De turnerade i Skåne/Blekinge förra året, och det lät som de skulle ut på en ny sväng i år.

Frank & Kristina lät löjligt bra tillsammans, och blåset var hur
proffsigt som helst! De sjöng klassiker som "Driving home for christmas", "Have yourself a merry little christmas" (Judy Garland i original) och "Let it snow"! Det var klockren personkemi mellan Frank&Kristina, och jag satt och tänkte att detta skulle lätt platsa att visas i TV!
Rekommenderas MYCKET starkt!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000