Author |
Topic |
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 01:21:48
|
Nyss dammat av en Edison 60 och lurar lite på om inte en fjärrkontroll vore på sin plats för bekvämlighetens skull,
Då mina egna kunskaper inom detta mod-område är ringa så får man väl ta forumet till hjälp för eventuella tips och råd över hur man ska gå tillväga.
Funktioner som krävs är väl ingångsväljare 3 st. samt volymkontroll. Av och på vore iofs trevligt men inget krav.
Vore trevligt med lite lösningar som man kan presentera för min professionella lödmupp |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 03:01:01
|
Finns en RC volym på diyclub, som jag hade tänkt köpa till förstegsbygget. Sen hur själva implementeringen skulle ske, får nog RÖRRÄVARNA tala om... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 03:23:45
|
Jo rc volym fixar ju till och med jag, TROR JAG Finns ju iofs färdiga kit att smacka i men nu är det diy som gäller, bara man får Bernt & Company att komma loss med lite tips |
|
|
cjagenmark
Member
71 Posts |
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 20:04:15
|
Kul att du tar upp det här ! För det här är en sak som jag har funderat på många gånger ,inte just i edison60 mer i allmänhet. En sak som det har stupat på är en lämplig mototstyrd pot, men tillgängligheten på sådana lär ha blivit större det senase åren . Jag har även varit inne på att anväda en stegmotor på så vis kunna välja pot lite mer fritt. jag tror jag hittade en lämplig lösning på den varianten alldeles i dagarna , skall se om jag kan scanna den och lägga ut den . |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 20:54:10
|
Vi försökte få in en motordriven pott med fjärkontroll i Edison 60 Men det stupade på att det ej fanns plats helt enkelt. Det skulle i så fall planerats från början. Men vem tänkte på det? |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 22:57:04
|
Kollade lite närmare på stegmotor varianten , men jag blev lite besviken. Driv kretsen SAA1027 gåt inte att få tag på längre.... |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2006/02/16 : 17:51:22
|
Varianten med stegmotorstyrning är klart intressant. Då kan man använda en ELMA-omkopplare med motstånd eller Transformatorvolymkontroll. Köpte en från BentAudio. BRA men dyr. Kan man göra en själv borde det bli klart billigare. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2006/02/16 : 18:09:37
|
Skulle man inte kunna bygga en dämpsats med binär viktning, d.v.s. 1,2,4,8 o.s.v. och sedan styra den med reläer? Med fem "bitar" får man 32 steg och räcker inte det får man dubbelt upp med bara ett relä extra. På köpet har man en volumkontroll där kanalerna både följer logaritmen perfekt och håller balansen mellan kanalerna. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/02/16 : 18:59:05
|
Intressant, problemet är att Edison 60 har en för låg frontprofil för att få plats med en dylik lösning. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
|
Topic |
|