HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Damn Small Linux...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/19 :  18:06:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/damnsmall/release_candidate/dsl-2.0RC2-syslinux.iso
Om ni vill leka med den roligaste och smidigaste Linux disten jag har hittat hitills så ladda ned ovanstående fil och bränn den på en CD. 50 M stort operativsystem som körs från CDn, inget krångel med partioneringar mm.
Det är väldigt trevligt och kul. Linux fast smidigare än vanligt.


Edited by - Circlomanen on 2005/11/29 18:12:59

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/19 :  18:23:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.damnsmalllinux.org/
Hemsida.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/20 :  09:44:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har suttit å lekt vidare med detta OS ett tag till.
Det roligaste förutom alla miljoner möjligheter är den otroliga hastigheten. När mitt finger lämnar knappen är programmet jag öppnat igång. Instant! Jag hinner inte uppleva tidsfördröjning mellan att klicka på ikonen och att programmet är igång. För att få denna hastighet så får man köra det från Ram minnet bara. Man skriver "dsl toram" vid boot prompten.
Vidare så är det mycket lättare att installera än Win, och smidigt att jobba med. Alla server funktioner man vill ha finns där eller laddas ned med några enkla knapptryckningar. Som ni märker så är jag helt såld på detta underbara lilla Linux-OS.

Har ni en gammal dator stående så är det det perfekta operativsystemet.
Prova!
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/11/22 :  19:11:23  Show Profile Send Fimax a Private Message
finns en webläsare i detta program?

/filip




Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/22 :  19:42:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag testade och det finns webläsare med.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/23 :  07:50:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
finns en webläsare i detta program?

Japp Som Bernt säger,
quote:
Jag testade och det finns webläsare med.


Det finns Server apps med, bade FTP och HTTP, det finns brandvägg mm.
Hela Office paketet och lite allt m;jligt r;ligt och nyttigt. Sedan kan man ladda ner nogra tusentals olika programm till om man vill.
Det 'r ett sa gott som komplett OS.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/23 :  08:42:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

A sa en skarmbild pa hur det ser ut. Ser battre ut i verkligheten. Blir alltid samre nar man aterger en bild med en viss upplosning i en ny bild med samma upplosning.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/23 :  11:14:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ska ge mig in på Linux igen med en dator , prova rumskorrigering även på Win Datorn fast med Linux på Usb minne. Vid problem så skickar jag alltså Pm till dig Circlo

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/24 :  15:31:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Vid problem så skickar jag alltså Pm till dig Circlo


Japp! MEN Jag är inte vidare duktig på det så förvänta dig inga mirakler. Jag kämpar hårt just nu att lära mig lite om datorer och WIN, bekvämt som det är känns bara trist, lite som en NAD eller ett par DALI stativare, gör sina uppgifter men saknar själ.
Linux känns mer som nån rolig triodförstärkare. Massor av potential men kräver mer av sina polare den skall spela ihop med.

Prova DSL. Det är extremt smidigt och roligt.
Glöm inte bort att köra det direkt från RAM minnet. Skriv "DSL TORAM" vid bootprompten. (utan "" såklart)

Edited by - Circlomanen on 2005/11/24 15:33:08
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/25 :  00:13:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ja Chefen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/25 :  00:40:02  Show Profile
Har jag förstått det rätt att man först måste bränna en cd för att sen installera på ett usb-minne? Går alltså inte att direkt lägga allt på ett usb och boota?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/25 :  00:57:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Går alltså inte att direkt lägga allt på ett usb och boota?


Jo för 17 , formatera först minnet med FAT sen lägger man in vad man behöver i programväg. Sen ändrar man givetvis bootordningen i bios med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/25 :  01:19:01  Show Profile
okej, får testa.. ska man packa upp isofilen alltså och bara plocka in allt?
Varför jag undrar är detta: ... Men jag får väl leta runt lite mer på sidan om jag kan hitta något annat info.

How Do I Install to a USB Pendrive?

First, boot up your computer from the DSL livecd, frugal, or USB-frugal. Note that it is not possible to do a USB install, or any other kind of install from a DSL Embedded system.

In the Fluxbox menu, go Apps >> Tools >> Install to USB Pendrive and choose either USB-ZIP emulation or USB-HDD emulation, depending on what is supported by your computer's bios.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/11/25 01:24:35
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/25 :  11:14:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det lättaste tycker jag är att bara bränna en ISOIMAGE cd och boota från den med "DSL TORAM" vid bootprompten. Men jag har också fundrat på ett USB minne. Det verkar smidigt då man kan spara inställningar och nedladdade program mm...
Hittils har det varit lek och jag har inte brytt mig om sånt, men jag funderar på att använda DSL som mitt huvudsakliga OS. Måste bara fixa så att det hittar mitt ljudkort och jag vill gärna ha stöd för svenskt tangentbord. Trist utan åäö.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/29 :  00:22:23  Show Profile
Uppar denna lite, iofs kan jag alltid bränna en skiva, men man är ju lite lat

Johan, var hittar jag filerna jag dunkar in på usb-minnet?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/29 :  01:29:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Johan, var hittar jag filerna jag dunkar in på usb-minnet?



Fixar länk senare idag + en guide om så önskas

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/29 :  01:40:01  Show Profile
Sitter med ett usb-minne i näven här, så man är rätt sugen

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/11/29 :  15:23:36  Show Profile Send ILLY a Private Message
Verkar som om jag missat något.

"BOOT FROM CD: DISK BOOT FAILURE. INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"

Har testat att bränna en skiva med .iso-filen och en där .iso är uppackad. Får samma meddelande oavsett. Vad gör jag för fel? Får väl se om det finns nån FAQ-avdelning nånstans på http://www.damnsmalllinux.org/ . Återkommer när jag fått det att fungera.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/29 :  15:59:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vissa datorer är lite kinkiga. Det finns två versioner på ISO bilden. Jag var tvungen att köra "syslinux" eller nått sånt. Är inte tillräckligt duktig för att förstå eller kunna förklara varför.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/11/29 :  16:12:07  Show Profile Send ILLY a Private Message
Hittade detta på ett linux-forum:

"So the rule-of-thumb is:

For newer computers (last 5-6 years or so), try the regular dsl.iso
For older computers, you may need to use the dsl-syslinux.iso if the regular dsl.iso does not work properly."

Min dator räknas till kategorin "newer computers" så jag ska testa att tanka ner den andra .iso-filen, får vi se om det gör någon skillnad. Har f ö en AMD Athlon 1,13 GHz med 256 MB RAM.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/29 :  16:12:08  Show Profile
ILLY: Du har bränt filen som image och inte som data-cd eller nåt annat dumt?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/11/29 :  16:18:58  Show Profile Send ILLY a Private Message
eeehhh....

Ingen aning, hur kollar man det?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/11/29 :  18:00:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Om du kör NERO så finns alternativet " bränn image till skiva" som är det rätta och lätta. (ät Cloetta!)
Om du gör en vanlig data skiva så blir det dumt å så.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/29 :  20:23:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Här e länk till Rumskorr via Usb minne

http://www.duffroomcorrection.com/wiki/BruteFIR_on_a_USB_memory_stick

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/11/29 :  21:57:34  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ok. Testade att branna fran nero, gick lite battre...

Hade du tagit reda pa hur man fick svenskt tangentbord, circlo?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/30 :  00:17:18  Show Profile
Undrar fortfarande hur man får in DSL på en usb-pinne .. Men bruteFIR på pinne var också intressant!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000